Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Vestea reorganizării instituţiilor culturale aflate în subordinea municipiului a umplut sala de şedinţe | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Cultură » Vestea reorganizării instituţiilor culturale aflate în subordinea municipiului a umplut sala de şedinţe
Vestea reorganizării instituţiilor culturale aflate în subordinea municipiului a umplut sala de şedinţe

Vestea reorganizării instituţiilor culturale aflate în subordinea municipiului a umplut sala de şedinţe

Şedinţa ordinară a Consiliului local municipal Miercurea-Ciuc

 

50, 60, 70, mai mulţi sau mai puţini, din totalul de 110

În subordinea municipiului Miercurea-Ciuc fiinţează trei instituţii culturale: Teatrul Municipal Csíki Játékszín, Ansamblul Naţional Secuiesc Harghita şi Muzeul Secuiesc al Ciucului. În cele trei instituţii sunt în jur de 110 salariaţi: actori, dansatori, muzeografi – personal specializat, respectiv personal administrativ şi auxiliar, precum: contabil, director adjunct, personal responsabil cu resurse umane, organizatori, casieri şi alţii. Din rândul acestora, aşadar, vineri, 27 octombrie 2017, cu puţin înainte de începerea şedinţei consiliului local, au intrat, rând pe rând, 50, 60, 70 de persoane (cine să-i numere?) în sala de şedinţe, ocupând spaţiul din jurul mesei ovale la care se aflau consilierii locali. Cu chipuri sumbre, unii puţin nervoşi, dar fără a se manifesta în vreun fel, au stat, mai mulţi în picioare, în aşteptarea a ceea ce se va decide şi care le va fi soarta, dacă vor fi sau nu concediaţi.

Temeri nefondate

De ce nefondate? Pentru că în domeniul cultural al municipiului se preconiza de mai mult timp constituirea unui grup a cărui sarcină să fie organizarea evenimentelor culturale ale municipiului, care, în principal, să aprobe programul cultural anual/lunar al instituţiilor subordonate; realizarea listei anuale a evenimentelor culturale proprii ale municipiului; alcătuirea conceptului evenimentelor proprii cu finanţare de la bugetul local; realizarea scenariului evenimentelor; organizarea sarcinilor legate de evenimentele culturale; executarea sarcinilor la faţa locului, adică: vânzare de bilete, închiriere sală, asigurarea tehnicii de sonorizare etc.; întocmirea documentelor necesare pentru realizarea evenimentului; organizarea vânzării biletelor pentru evenimentele proprii care se desfăşoară în una dintre imobilele instituţiilor de cultură aflate în proprietatea municipiului – Casa Artelor, cinematograful, Cetatea Mikó, organizarea intrării publicului în sală şi altele.

Având în vedere numărul total al personalului existent al instituţiilor culturale, restructurarea se face în felul următor: din cele trei instituţii culturale subordonate se transferă 6-8 persoane în aparatul de specialitate al primarului municipiului; problemele legate de resursele umane şi salarizare a instituţiilor culturale subordonate vor fi grupate şi locul desfăşurării sarcinilor va fi în cadrul primăriei; pentru realizarea sarcinilor va fi responsabilă o singură persoană, care va fi transferată de la Ansamblul Naţional Secuiesc Harghita; activitatea de control financiar preventiv al instituţiilor va trece treptat la municipiu, toate plăţile efectuate de instituţiile culturale subordonate vor fi controlate de municipiu; activitatea de servicii juridice va fi asigurată de municipiu pentru toate instituţiile culturale subordonate; activitatea de informare turistică a municipiului va fi realizată de angajaţii serviciului de programe, proiecte culturale, tineret, sport, turism. Acest personal va avea sarcina asigurării unei casierii pentru vânzarea biletelor pentru toate evenimentele, organizarea activităţii de informare turistică-culturală a municipiului – evenimente, cazare, restaurante, agrement etc. Activitatea principală a biroului se referă la managementul imobilelor aflate în patrimoniul municipiului, inclusiv în care funcţionează instituţii de învăţământ.

Alte restructurări: cinematograful aflat în administrarea Teatrului Csíki Játekszín, începând cu 1 noiembrie 2017, va intra în administrarea municipiului, împreună cu personalul acestuia. În ceea ce priveşte Muzeul, s-a hotărât desfiinţarea prin transfer a trei posturi, un contabil şi doi muzeografi – aceste posturi vor ajunge la primărie – şi desfiinţarea unui post vacant – un post de restaurator. Contractele individuale de muncă ale salariaţilor transferaţi nu încetează, ci vor fi transferate primăriei, care devine noul angajator.

Fără a lungi vorba, cum se spune, prin reorganizările care, până la urmă s-au aprobat de consiliul local, nimeni nu a fost dat afară, nimeni nu rămâne fără loc de muncă, nimeni nu s-a atins de salarii, prin urmare nimeni nu are motiv de îngrijorare. Posturile care, vorba vine, s-au desfiinţat, de fapt sunt posturi ocupate în general de pensionari şi aceştia vor putea fi angajaţi de instituţiile culturale – legea le permite – cu convenţie, deci, cu riscul de a mă repeta, nimeni nu rămâne fără loc de muncă. Au subliniat acest lucru atât primarul Ráduly Róbert Kálmán, cât şi viceprimarul Füleki Zoltán Ladislau.

Lipsa de comunicare…

…poate face mai mult rău decât bine, această lipsă de comunicare, lipsă de informare de la sursă a fost şi motivul pentru care actori, dansatori, muzeografi şi alţii au populat sala de şedinţe a primăriei. Li s-a acordat dreptul de a vorbi celor ce au dorit acest lucru şi au dorit nu numai managerii instituţiilor, ci şi alte persoane. Au spus consilierilor ce anume i-a determinat să fie prezenţi la luarea deciziilor, concret, au vrut să ştie mai ales care le va fi soarta în viitor. Au vorbit şi câţiva consilieri – 3 consilieri PPMT au propus să se amâne adoptarea proiectului de hotărâre, având în vedere că oamenii nu sunt lămuriţi cu privire la reorganizările preconizate – pe de altă parte, consilierul UDMR Veres Dávid a fost de părere ca, indiferent cât va dura, primarul să le explice oamenilor în ce constă reorganizarea şi să nu se amâne luarea deciziei. În fine, primarul a lămurit tot ce era de lămurit şi a prezentat lucrurile pe înţelesul tuturor. Urmarea? Hotărârea privind reorganizarea instituţiilor din subordinea consiliului local a fost adoptată, iar oamenii – unii jenaţi că motivul „vizitei lor” la şedinţa consiliului local nu a fost întemeiat – au părăsit sala de şedinţă înţelegând că ceea ce se întâmplă nu este în defavoarea lor.

„Nucleul fierbinte”

În completare la ceea ce am spus deja referitor la biroul cultural care va funcţiona în clădirea cinematografului, acesta, în opinia conducerii oraşului, se vrea a fi un nucleu fierbinte în care vor lucra în echipă 8-10 persoane transferate de la instituţiile culturale, dar care va putea fi mărit dacă situaţia o va cere, persoane care vor pune umărul acolo unde va fi nevoie pentru ca activităţile culturale din municipiu să fie tot mai apreciate. Noutăţile nu se opresc aici, „în viitorul apropiat, în ianuarie, se încheie contractul directorului teatrului şi încă nu ştim cine îi va urma în post, despre acest aspect vom avea discuţii cu colectivul de actori; tot o chestiune de viitor ar fi anexarea teatrului Figura Studio din Gheorgheni organizaţiei teatrale din Miercurea-Ciuc şi astfel să îmbunătăţim activitatea teatrală” – a precizat primarul municipiului.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.