Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

„Provocare la lectură” – Ora de Limba si literatura română… altfel! | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 19 martie 2024
Home » Cultură » „Provocare la lectură” – Ora de Limba si literatura română… altfel!
„Provocare la lectură” – Ora de Limba si literatura română… altfel!

„Provocare la lectură” – Ora de Limba si literatura română… altfel!

  • Provocarea va fi lansată de invitaţi prestigioşi care, la rândul lor, au răspuns unei provocări: aceea de a fi modele în promovarea lecturii

Cu ocazia Zilei Naţionale a Lecturii, Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita organizează, la nivelul disciplinei Limba şi literatura română, o activitate adresată tuturor elevilor harghiteni din ciclurile gimnazial şi liceal, secţia română şi secţia maghiară.

Iniţiată în premieră anul trecut, la propunerea şi în organizarea inspectoarei de Limba şi literatura română prof. Manuela Nicoleta Stîngă, cea de-a doua ediţie a evenimentului online se va desfăşura miercuri, 15 februarie, între orele 10:00 şi 12:00, iar invitaţii care îi vor provoca de această dată la lectură pe elevii harghiteni sunt persoane bine-cunoscute şi modele demne de urmat. Alături de inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, prof. Demeter Levente, care a câştigat anul trecut premiul de popularitate, după ce a primit în jur de 200 de scrisori din partea elevilor participanţi la eveniment, se vor afla ministrul Sportului, Carol Eduard Novák, fosta biatlonistă Tófalvi Éva, preotul Petru Cătinean, ofiţerul Bogdan Colceriu din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Harghita, îndrăgitul regizor de filme de desene animate Fazakas Szabolcs, jurnalista Magyari Tekla, Radu Lăzăroiu – directorul general al Romaqua Group, parapantistul Bogdan Oprea şi regizorul de film Corneliu Ţepeluş.

Elevii cărora invitaţii şi titlurile cărţilor recomandate vor reuşi să le stârnească pofta de lectură, vor avea la dispoziţie o lună pentru a le citi în ce limbă doresc ei, fie în limba română, fie în cea maghiară. În general, cei care le vor aduce în atenţia elevilor au grijă ca volumele să aibă şi traduceri, iar dacă unele nu au, elevii pot cere ajutorul părinţilor.

Apoi, elevii vor redacta o scrisoare în limba română, adresată şi trimisă invitatului care i-a impresionat cel mai mult, povestind despre motivele care i-au determinat să aleagă acea carte – poate titlul, poate prezentarea – şi, în premieră la ediţia din acest an, să îşi spună propria părere despre volumul citit, susţinută şi de citate din cartea aleasă.

„În acest mod putem verifica şi sinteza, capacitatea lor de a-şi alege citatele cele mai relevante”, precizează inspectoarea Manuela Nicoleta Stîngă.

Înainte de expediere, profesorul de Limba română al elevului va verifica respectarea structurii scrisorii, începând de la formula de adresare, la introducere, cuprins şi până la formula de încheiere, inclusiv folosirea diacriticelor – o mare problemă sesizată de profesorii generaţiilor actuale de elevi, care nu le mai folosesc. Important de menţionat este că profesorii de Română nu au voie să intervină în conţinutul, în esenţa scrisorii.

Conform procedurii stabilite, scrisorile vor fi scanate de profesorii de Limba şi literatura română şi vor fi trimise Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, organizatoarea evenimentului urmând să le împartă invitaţilor, în funcţie de persoana căreia îi este adresată fiecare epistolă.

Fiecare invitat alege maximum trei scrisori, trimiţând organizatoarei numele, clasa şi profesorul îndrumător ale fiecăruia dintre elevii care i-au scris.

Apoi, începând din data de 1 iunie şi până în 10 septembrie, elevii participanţi la „Provocarea la lectură” pot merge să îşi pună în valoare premiul primit – câte un voucher de o zi de relaxare la SPA-ul Hotelului Septimia din Odorheiu Secuiesc, unitate care sprijină consecvent cu premii elevii care se remarcă prin rezultate deosebite la învăţătură – fie în acest caz, fie la examenele naţionale – precum şi pe profesorii lor îndrumători.

„Beneficiile acestei provocări la lectură se văd în creşterea prestigiului profesorului de Limba şi literatura română – am primit feed-back-uri prin care mi s-a spus: «suntem priviţi altfel, fiindcă la ora de Română se întâmplă astfel de evenimente». În urma acestui concurs, în toate evenimentele de peste an au fost implicaţi mai mulţi profesori şi elevi. Avem elevi maghiari care au depăşit bariera lingvistică, nu le mai este teamă să se exprime în limba română – acesta este efectul scrisorilor – au căpătat încredere în sine şi consider că acesta este cel mai mare beneficiu. Un altul este că la ediţia din acest an, şi-au anunţat participarea nu numai elevii care au ore de Limba română în timpul concursului, foarte mulţi elevi care au alte ore solicitând directorilor de şcoli şi profesorilor să fie lăsaţi să participe şi ei la «Provocarea la lectură»; drept urmare, ne aşteptăm la o participare foarte mare la ediţia din 15 februarie. Directorul de la Liceul «Marin Preda» din Odorheiu Secuiesc mi-a transmis că toţi elevii şcolii vor participa la acest eveniment, la fel cum s-a întâmplat anul trecut la «O.C. Tăslăuanu» din Topliţa, când elevii şcolii au urmărit invitaţii de la sala cinematografului. La fel se întâmplă şi în cazul proiectului Együtt (Împreună – n.a.) – sunt tot mai mulţi implicaţi care vor Limba română, am avut coruri de la şcolile maghiare care au cântat de Ziua Culturii Naţionale (ziua poetului Mihai Eminescu) în limba română, foarte mulţi copii maghiari s-au înscris şi la concursul de recitări în limba română «Mihai Eminescu». Toate acestea sunt efecte vizibile ale beneficiilor aduse de Provocarea la lectură şi de celelalte proiecte care ne aduc împreună pe români şi maghiari. ÎMPERUNĂ este cuvântul care defineşte întreaga mea strategie ca inspector de Limba română în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita, care înseamnă unitate în diversitate, să fim împreună, uniţi, dar fiecare cu specificul nostru. O colegă profesoară la Liceul «Salamon Ernő» mi-a scris deunăzi că unul dintre elevii ei maghiari «s-a regăsit pe sine» în acest proiect în care «suntem împreună, vorbim limba română, dar eu pot rămâne cine sunt eu». Provocarea la lectură este doar o bucăţică din strategia pe care eu o aplic de şapte ani în IŞJ Harghita”, a afirmat inspectoarea Manuela Nicoleta Stângă.

La rândul său, Demeter Levente, inspectorul şcolar general adjunct al IŞJ Harghita îi îndeamnă pe elevi să participe la concurs şi să citească cât mai multe cărţi.

„Eu nu consider că acesta este un concurs, fiindcă pentru copii este un lucru bun să citească, nu neapărat cărţile pe care le vom prezenta noi, ci pe oricare, cât mai multe, inclusiv cărţi în limba română. În familia noastră citim toţi, inclusiv fetiţa mea de 5 ani răsfoieşte. În familie începe totul – sau ar trebui să înceapă. Prin citit, copiii îşi stimulează imaginaţia. De pildă, citind multe romane în timpul copilăriei şi de-a lungul vieţii mele, am văzut un film despre unul dintre cele pe care le-am citit şi am fost dezamăgit; vedeţi, citind o carte, fiecare îşi poate proiecta propriul film. Cărţile ne dezvoltă limbajul şi intelectul, aptitudinile de comunicare, având numeroase alte beneficii. Este păcat că generaţiile tinere din zilele noastre nu mai citesc, dar de aceea suntem noi aici, să le stimulăm apetitul pentru lectură şi să le deschidem noi orizonturi”, a concluzionat inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, prof. Demeter Levente, cel care a câştigat anul trecut premiul de popularitate la concursul „Provocare la lectură”.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.