Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Proiectul REAL – Școala deschisă pentru toate vârstele, la finalPeste 600 de persoane din județele Harghita și Covasna au beneficiat, în decurs de trei ani, de programe de tipul „A doua șansă” | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 2 mai 2024
Home » Învățământ »
Proiectul REAL – Școala deschisă pentru toate vârstele, la final
Peste 600 de persoane din județele Harghita și Covasna au beneficiat, în decurs de trei ani, de programe de tipul „A doua șansă”
<h5><i>Proiectul REAL – Școala deschisă pentru toate vârstele, la final</i></h5>Peste 600 de persoane din județele Harghita și Covasna au beneficiat, în decurs de trei ani, de programe de tipul „A doua șansă”

Proiectul REAL – Școala deschisă pentru toate vârstele, la final
Peste 600 de persoane din județele Harghita și Covasna au beneficiat, în decurs de trei ani, de programe de tipul „A doua șansă”

  • În Harghita, 240 de tineri sau adulți au reușit să finalizeze un nivel de pregătire, iar 26 chiar să obțină o diplomă de calificare

Derulat de Inspectoratul Școlar Județean Harghita, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Covasna și Casa Corpului Didactic Harghita, proiectul REAL – Școala deschisă pentru toate vârstele s-a desfășurat pe parcursul a trei ani, în perioada 1 ianuarie 2021 – 30 decembrie 2023.

Obiectivul general a fost creșterea ratei de reintegrare în sistemul de educație și formare atât a copiilor și tinerilor care au părăsit timpuriu școala, precum și a adulților care nu și-au finalizat educația obligatorie din județele Harghita și Covasna, prin dezvoltarea și furnizarea unor programe de tip „A doua șansă” pentru învățământul primar și/sau secundar inferior.

Cristinel Glodeanu, inspector școlar general adjunct al IȘJ Harghita și manager de proiect, spunea că „ne-am asumat prin acest proiect, în grupul țintă principal, 602 de cursanți – nu aș putea să le spun tineri, pentru că vorbim de persoane cuprinse între 12 și 64 de ani, care au abandonat școala de cel puțin 4 ani – și aici am reușit să înscriem 620 de persoane. Cu toate că era un grup țintă greu de atins, am reușit să depășim acest număr prin implicarea colegilor noștri.

Am avut un grup țintă pentru cadrele didactice, care au fost formate în vederea predării în acest tip de proiect de A doua șansă, și acolo ne-am asumat 520 de persoane și am reușit să înscriem 526 de persoane”.

Nu toți cei care s-au înscris au și reușit să finalizeze nivelul de studii, o parte dintre ei abandonând, din nou, școala. Dar a fost un lucru asumat de către partenerii din cadrul proiectului.

„În ceea ce înseamnă copii, tineri, adulți care au finalizat programele de tip A doua șansă urmare a sprijinului primit, ne-am asumat 392, pentru că ne-am gândit că vom avea o pierdere pe parcursul celor 36 de luni de implementare, și am reușit să finalizăm cu 454. Deci, de la 392 la 454 este plus valoare adăugată datorită implicării colegilor noștri din echipa de proiect care au reușit să-i implice în diferite activități creative care le-au stârnit interesul”, spunea Cristinel Glodeanu.

Dar ce înseamnă că au finalizat? Au finalizat un nivel: fie că nivelul primar, fie nivelul gimnazial. Celelalte persoane, până la 526, au renunțat pe parcurs.

Managerul de proiect mai spunea că important este faptul că cei care au participat la cursuri nu au fost motivați de sprijinul financiar, ci chiar și-au dorit să continue și să finalizeze un anumit nivel de studii și să aibă un acces mai ușor pe piața muncii.

„Este, la fel, foarte important că până la urmă – chiar dacă au beneficiat de acele subvenții de 500 de lei – nu banii au fost argumentul (pentru care au urmat acest program – n.a.), pentru că (…) mulți dintre ei au lucrat dimineața, iar după-amiaza au venit la școală. Nu cred că acesta a fost motivul principal – subvenția sau beneficiile pe care le-au avut în cadrul proiectului – pentru că la final ne spuneau: ne-am dori, dacă nu se poate să mai participăm la un astfel de proiect, cel puțin să ne înscriem la învățământul A doua șansă în anul școlar următor pentru a putea să ne completăm studiile. Au conștientizat nevoia de a-și completa studiile.

Noi credem că prin acest proiect am trezit această dorință a lor, care pur și simplu era necesar să o trezim ca să-și completeze studiile, pentru că ei au abandonat școala de cel puțin 4 ani de zile”, arăta Cristinel Glodeanu.

Acesta a mai spus că în cadrul proiectului au fost derulare și activități de conștientizare în 10 comunități, activități de formare, activități de consiliere, caravane în comunități dezavantajate pentru a se putea prezenta aceste exemple de bună practică. Iar pentru profesori au fost două activități de schimb de bune practici.

Mama cu bebelușul în brațe la cursuri sau mama și fiica în aceeași clasă

Expertul grupului țintă pe județul Harghita a fost Bartolf Hedwig, fostă inspectoare școlară. Azi, în cadrul conferinței de încheiere a proiectului, ea a punctat câteva cifre pentru județul nostru, dar și cazuri ieșite din comun.

Astfel, spunea că în grupul țintă din județul Harghita au fost înscriși 290 de elevi, iar 240 au reușit să finalizeze cursurile. Este, a continuat Bartolf Hedwig, un procent foarte bun, mai ales dacă se ține cont de diversitatea componenței.

Din cei 240 de cursanți care au finalizat un ciclu, 209 au încheiat nivelul primar, iar 31 pe cel secundar inferior. Pe de altă parte, 23 au abandonat cursurile, două persoane au decedat, iar restul de 25 de elevi au finalizat doar anumite clase, dar nu întreg ciclul.

Totodată, 26 de elevi au obținut un certificat de calificare profesională, fie de lăcătuș mecanic (19), fie de tâmplar universal (7).

În județul Harghita, în cadrul programului, au fost implicate 258 de cadre didactice și 10 școli, inclusiv din Toplița și Subcetate.

Bartolf Hedwig mai spunea că cei mai mulți înscriși au fost în comunitățile din Plăieșii de Jos (46), Cozmeni (37) și Toplița (25).

În principal au fost cursanți din mediul rural, multe femei și foarte mulți etnici romi, ceea ce, afirma Bartolf Hedwig, „într-un fel ne-a bucurat, pentru că ştiţi că de multe ori această categorie este sau a fost marginalizată, iar acum noi am avut ocazia să contribuim la şcolarizarea lor, dar şi la integrarea lor într-o anumită comunitate”.

În decursul implementării proiectului au fost și cazuri mai speciale tocmai ca urmare a caracteristicii celor din grupul țintă. Astfel, au fost la cursuri chiar și familii întregi – tatăl, mama, fiica şi soţul acesteia. În altă situație, mama a mers la școală împreună cu bebelușul pentru că nu avea cu cine să-l lase acasă. Un alt caz interesant a fost într-o familie în care mama era în clasa a III-a, în cadrul programului REAL, iar fiica ei tot în clasa a III-a, dar la cursuri de zi; iar acasă cele două se consultau cu privire la teme.

„Au fost foarte multe situaţii şi multe dintre ele ne-au oferit şi satisfacţii. De exemplu, o doamnă de la Praid ne-a povestit că acum, când merge la oricare autoritate sau instituţie, ea poate să semneze documentele şi înţelege în mare ceea ce semnează, pentru că înainte nu ştia nici măcar să-şi scrie numele sau să semneze un document, punea pur şi simplu numai degetul”, spunea expertul grupului țintă din județul Harghita.

Beneficii materiale primite de elevi

Pe lângă diploma primită, cei care au urmat cursurile în cadrul proiectului REAL au fost sprijiniți și material. Astfel, au primit câte 500 de lei pentru nivel absolvit, au primit articole de îmbrăcăminte, rucsacuri cu rechizite și kit-uri de îngrijire personală. De asemenea, concursurile tematice la care au participat au fost recompensate cu premii în bani: 30 de premii I a câte 300 de lei; 30 de premii II a câte 200 de lei; 30 de premii III a câte 100 de lei; 90 de mențiuni a câte 50 de lei.

Cadrele didactice au fost și ele recompensate în urma concursurilor de bune practici: 10 premii I a câte 1.000 lei; 10 premii II a câte 800 lei; 10 premii III a câte 600 lei; 20 de mențiuni a câte 400 lei.

Partenerii din proiect au primit echipamente interactive de prezentare (videoproiector, tablă interactivă, computere etc.), multifuncționale, laptopuri, aparate foto, unități de mobilier, kit-uri cu diverse materiale.

Managerul de proiect a fost Cristinel Glodeanu, inspector școlar general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Harghita, iar coordonatorul grupului țintă în cadrul proiectului a fost inspectorul școlar general Demeter Levente. Din partea IȘJ Covasna, coordonator a fost inspectorul general Kiss Imre, iar din partea Casa Corpului Didactic coordonator a fost directorul instituției, Ferencz Salamon Alpar.

De asemenea, cele două județe au avut câte un expert de grup țintă, în Harghita fiind Bartolf Hedwing, iar în Covasna inspectoarea Madar Julia.

LIVIU CÂMPEAN

(Sursă foto: pagina de Facebook a proiectului REAL – A doua șansă)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.