Asiguraţi-vă că sunteţi asigurat! | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 22 septembrie 2021
Home » Sănătate » Asiguraţi-vă că sunteţi asigurat!
Asiguraţi-vă că sunteţi asigurat!

Asiguraţi-vă că sunteţi asigurat!

Iată o recomandare pe care nu eu o fac, ci preşedintele-director general al CAS Harghita, d-l Duda Tihamér Attila, după ce s-a convins că un astfel de pas te scoate din impas

Fără a zăbovi prea mult asupra unor detalii ce ţin de legislaţie, am să vă spun chiar acum că, printr-un Ordin al preşedintelui CNAS, au fost aprobate Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, lucru de care foarte mulţi dintre dumneavoastră cred că sunteţi interesaţi.

Ei bine atunci, dacă aşa stau lucrurile, reţineţi vă rog din noianul de informaţii primele două asupra cărora s-a oprit şi d-l Duda Tihamér Attila, preşedintele-director general al CAS Harghita: cea dintâi, că unul dintre documente este adeverinţa eliberată de Casă; cea de-a doua, că dovada calităţii de asigurat reprezintă o măsură tranzitorie până la înlocuirea ei cu cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.

Vedeţi cum se leagă între ele lucrurile? Iată de ce, printre multe altele, e bine să vă abonaţi la jurnalul nostru, care vă aduce în casă inclusiv noutăţile din sănătate, în legătură cu care am încercat să vă ţinem la curent încă de săptămâna trecută.

Cu sublinierea că responsabilitatea colectării contribuţiilor de la persoanele juridice sau fizice, care au calitatea de angajator, precum şi a contribuţiei datorate de persoanele fizice care au obligativitatea să se asigure în condiţiile legii, este a MFP, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, mai consemnez aici un aspect foarte important: dreptul de asigurare încetează după 3 luni de la ultima plată a contribuţiei la fond, asiguratorul putând beneficia de pachetul de servicii medicale de bază odată cu reluarea plăţii, restanţele urmând a fi recuperate de ANAF, cu obligaţii fiscale accesorii cu tot.

O întrebare firească privind modul de stabilire a contribuţiei persoanelor asigurate, a primit răspunsul argumentat din partea d-lui Duda, care a precizat că ea reprezintă o cotă prevăzută de lege, aplicată veniturilor prevăzute în Codul fiscal, cu excepţiile de rigoare. Între ele soţul, soţia şi părinţii fără venituri, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, care îşi păstrează calitatea de asigurat şi drepturile ce decurg din ea numai în perioada în care persoana în întreţinerea căreia se află are calitatea de asigurat.

Referitor la persoanele care au obligaţia să se asigure şi nu pot dovedi că au plătit contribuţia, situaţia se prezintă astfel: dacă achită contribuţia legală pe ultimele 6 luni, plus luna curentă, calculată la nivelul salariului minim brut pe ţară, problema este rezolvată!

În context, ţin să vă reamintesc că, în Harghita, sunt 60.000 de persoane neasigurate, din care la finele lunii trecute 7.300 au solicitat benevol intrarea în sistemul public de asigurări sociale de sănătate.

Cu permisiunea dumneavoastră, vă voi mai reţine atenţia asupra unei noutăţi: există o modalitate electronică de verificare a calităţii de asigurat, introducând codul numeric personal în câmpul „CNP” din aplicaţia instalată pe site-ul CNAS la adresa: www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html. Aşa poate afla furnizorul de servicii medicale dacă sunteţi sau nu asigurat, şi tot aşa puteţi afla şi dumneavoastră dacă nu cumva în sistem s-a strecurat o eroare şi, cu toate că aţi contribuit la fondul asigurărilor de sănătate, nu figuraţi pe lista cea bună. Prin urmare, asiguraţi-vă dacă sunteţi asigurat, pentru a nu avea surprize neplăcute, după cum a avut însuşi preşedintele Casei verificând datele unui membru al familiei sale. Concluzia e că un astfel de pas te scoate din impas şi chiar numai pentru asta el merită făcut, după cum ulterior, în cazul unei erori, trebuie făcută dovada calităţii de asigurat. Cum?! Simplu, prezentând Casei documentele ce atestă acest lucru, idee în care am să vă ofer un singur exemplu: pentru copiii sub 18 ani este necesar actul de identitate sau certificatul de naştere. Şi pentru că dovada calităţii de asigurat se face de la caz la caz, începând cu litera „a” şi terminând cu litera „q” din alfabetul limbii române, pentru o mai bună înţelegere a problemei în discuţie trebuie să ştiţi că vă puteţi adresa la Biroul de relaţii cu publicul al CAS Harghita, unde puteţi adresa întrebările direct; puteţi apela gratuit numărul – 0800 030 980, solicitând informaţiile care vă privesc sau puteţi cere clarificări pe adresa de e-mail office@cashr.ro.

Aceste căi ce scurtează distanţa în timp şi în spaţiu sunt, după cum m-a… asigurat domnul Duda Tihamér Attila, preşedintele-director general al CAS Harghita, cu atât mai lesne de parcurs cu cât Casa, asemenea suratelor ei din întreaga ţară, are obligaţia de a îndeplini orice demers legal, potrivit domeniului său de competenţă, astfel încât accesul asiguratului la pachetul de servicii medicale de bază să nu fie împiedicat de procesul de eliberare a adeverinţei de asigurat. Folosiţi-le şi dacă întâmpinaţi greutăţi, contaţi pe sprijinul nostru!

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.