Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

160 de elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară la concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Cultură » 160 de elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară la concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”
160 de elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară la concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”

160 de elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară la concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”

Un număr de 160 de elevi de la şcoli cu predare în limba maghiară din judeţul Harghita au participat, ieri, la Miercurea-Ciuc, la un concurs devenit tradiţional, prin care li se oferă posibilitatea de a-şi testa cunoştinţele de limbă română.

Concursul de competenţe lingvistice în limba română pentru minorităţi, care poartă numele „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, a ajuns la ediţia a XIV-a şi se adresează elevilor din clasele V-XII de la şcolile cu predare în limba maghiară.

Elevii participanţi la competiţie au maghiara ca limba maternă şi, în mod obişnuit, au puţine posibilităţi de a-şi exersa cunoştinţele de limba română.

La ediţia din acest an au fost prezenţi elevi de la şcoli şi licee doar din judeţul Harghita, spre deosebire de anii trecuţi, când la concurs au participat şi elevi din Mureş şi Covasna. Organizatorii au luat decizia ca întrecerea să se desfăşoare doar pentru elevii din Harghita, pentru a le oferi acestora posibilitatea de a participa într-un număr mult mai mare, lucru care nu era posibil până acum, din cauza interesului mare manifestat şi de elevii din Mureş sau Covasna.

Gazda evenimentului, directorul Colegiului „Márton Áron”, Varga László, a declarat că acest concurs este important, întrucât însuşirea limbii române înseamnă o şansă pentru comunicare, pentru dialog, pentru înţelegere şi convieţuire paşnică.

„Ajuns la ediţia a XIV-a, ne bucură continuitatea concursului, deoarece este importantă posibilitatea participării pentru fiecare generaţie de elevi. Însuşirea limbii române înseamnă o şansă pentru comunicare, pentru dialog, pentru înţelegere şi convieţuire paşnică. Cunoaşterea limbii înseamnă acces la valorile culturii româneşti şi o cale sigură pentru o mai bună afirmare pe piaţa muncii, precum şi în viaţa socială. Şi nu în ultimul rând, pentru noi este o axiomă că păstrarea identităţii noastre naţionale ca maghiari este foarte mult uşurată de stăpânirea cât mai bună a limbii române, de capacitatea noastră de a comunica şi în această limbă”, a afirmat profesorul Varga László.

La rândul său, reprezentanta Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea-Ciuc, Angela Bîrsan, consideră că este important să existe punţi de comunicare şi dialog, iar barierele lingvistice să nu devină poveri pentru generaţiile viitoare.

„Este extrem de important să putem comunica, să găsim punţi pentru dialog. Barierele lingvistice pot deveni poveri pentru generaţiile viitoare. Tocmai de aceea deschiderea interetnică prin astfel de iniţiative adaptate nevoilor de învăţare poate fi o soluţie pentru un viitor comun mai bun, în pace şi armonie”, a declarat Angela Bîrsan.

Iniţiatoarea concursului, profesoara de limba română Maria Sturzu, a punctat faptul că prin participarea la acest concurs se doreşte ca elevii să acumuleze competenţe de exprimare scrisă în limba română mult mai numeroase şi mai bine fixate şi dezvoltate şi să scape de emoţiile pe care le generează participarea la un examen de limbă română.

„Într-o zonă preponderent maghiară a fost şi rămâne o provocare pentru elevi şi pentru profesori deopotrivă învăţarea şi receptarea limbii române, aceasta nefiind limbă maternă. Existenţa unui mediu multietnic şi multicultural necesită o cale de cunoaştere în primul rând de natură lingvistică mult mai amplă, dar şi mai controversată decât în orice altă zonă. Actul comunicării în limba română a elevilor, care nu au altă ocazie în afara orelor la care se predă acest obiect de studiu, devine pe zi ce trece din ce în ce mai provocator şi acesta trebuie să facă obiectul preocupărilor noastre, al profesorilor de specialitate, atât în cadru curricular, cât şi în extracurricular”, a declarat profesoara Maria Sturzu.

Elevii clasaţi pe primele locuri şi profesorii coordonatori se vor bucura de o excursie de o zi, la Bucureşti şi de premii constând în diplome şi cărţi, oferite de sponsorii şi partenerii concursului, Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea-Ciuc şi Fundaţia Márton Áron. (Gina Ştefan, Agerpres)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.