Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Programul Festivalului de Muzică Veche Miercurea-Ciuc | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 20 aprilie 2024
Home » Timp Liber » Programul Festivalului de Muzică Veche Miercurea-Ciuc
Programul Festivalului de Muzică Veche Miercurea-Ciuc

Programul Festivalului de Muzică Veche Miercurea-Ciuc

Vineri, 11 iulie

ora 13:30-14:00 – Spectacol de stradă cu Ansamblul Codex (Piaţa Majláth Gusztáv Károly)

ora 14:00 – Concert de închidere a Universităţii de Vară de Muzică Veche (Liceul de Artă „Nagy István”)

ora 18:00 – Ansamblul Baroc Transylvania (Biserica reformată)

ora 20:00 – Orchestra Barocă a Festivalului (Biserica Sf. Augustin)

ora 22:00 – Recital Csalog Benedek, Fülöp Mária şi Sam Chapman (Cetatea Mikó)

 

Sâmbătă, 12 iulie

ora 11:00-13:00 – Ziua renascentistă dedicată copiilor (casă de jocuri istorice, dans renascentist, prezentare de armament medieval, concertul ansamblului Tibia – muzică de cameră) (Cetatea Mikó)

ora 13:00-13:30 – Spectacol de stradă cu Musica Historica (Piaţa Majláth Gusztáv Károly)

ora 17:00 – Lyceum Consort (Cetatea Mikó)

ora 17:30 – Kajoni Consort şi Carmina Renascentina (Cetatea Mikó)

ora 18:30 – Ansamblul de dans Passeggio (Cetatea Mikó)

ora 19:45 – Musica Historica şi Kobzos Kiss Tamás (Cetatea Mikó)

ora 22:00 – Recital Tóth Mónika, Danuta Zawada şi Chereji Szilárd (Cetatea Mikó)

 

Duminică, 13 iulie

ora 11:30-12:00 – Spectacol de stradă cu Lyceum Consort (în faţa bisericii franciscane din Şumuleu-Ciuc)

ora 19:00 – Balkan Barock Band (Cetatea Mikó)

ora 20:00 – Ansamblul Fenice (Cetatea Mikó)

ora 21:00 – Casa dansului renascentist (Cetatea Mikó)

 

În caz de vreme nefavorabilă, evenimentele din curtea Cetăţii Mikó se vor muta în clădirea Teatrului Municipal Csíki Játekszín Miercurea-Ciuc.

 

n Despre invitaţi

Ansamblul Baroc Transylvania

Se dedică încă din 1995 interpretării muzicii baroce, cu precădere celei autohtone. Folosind copii ale unor instrumente din Baroc, ansamblul se dedică însă şi muzicii contemporane transilvane, interpretând în primă audiţie absolută lucrări de Hans Peter Türk, Adrian Borza, Dan Voiculescu, Adrian Pop şi Cornel Ţăranu. Activitatea formaţiei este documentată de cinci CD-uri şi un DVD, transmisii radio, TV şi peste 500 de concerte. În afară de participarea la festivaluri în România, la ceremonii şi recepţii organizate de Preşedinţia României sau misiuni diplomatice, ansamblul a efectuat numeroase turnee în străinătate (Germania, Olanda, Elveţia, Austria, Italia, Belgia, Franţa, Portugalia, Anglia, Ungaria, Republica Moldova). Toţi membrii ansamblului sunt absolvenţi ai Academiei de Muzică „Gh. Dima”, perfecţionându-se în continuare la studii şi cursuri de măiestrie în străinătate. Ei desfăşoară de altfel o foarte bogată activitate concertistică la nivel european şi în cadrul altor formaţii camerale. Membrii ansamblului: Zoltán Majó, Ciprian Câmpean, dr. Erich Türk, Mátyás Bartha.

 

Orchestra Barocă a Festivalului

Este alcătuită ad-hoc din muzicieni autohtoni de mare prestigiu profesional care cântă la instrumente baroce. Unii dintre aceştia activează în alte ţări. Acesta va fi al doilea concert al orchestrei în formula barocă, componenţii săi reunindu-se doar cu prilejul festivalului. Scopul acestei inedite iniţiative este mobilizarea instrumentiştilor care activează în diverse formaţii de a conlucra pentru un concert extraordinar, deschizând perspectivele unui nou început. Muzicienii participanţi, precum şi personalitatea conducătorului artistic şi concert-maestrului, violonista Ulrike Titze, prezintă garanţia că publicul va asista la un eveniment muzical extraordinar. Ideea înfiinţării orchestrei aparţine lui Ignác Filip, consilierul artistic al festivalului.

 

Ansamblul Passeggio

Clujenii încearcă să redescopere dansul, vestimentaţia, conduita socială şi metodele de petrecere a timpului liber în spaţiul european în perioada cuprinsă între secolele XIII-XIX. Spectacolele concepute de coregrafa Csilla Juhász sunt dintre cele mai diferite, astfel încât publicul să fie surprins de fiecare dată: uneori avem prezentări fidele ale dansului, alteori combinăm original paşii sau îi rearanjăm coregrafic astfel încât dansul de salon să fie adaptat scenei, am încercat chiar abordări moderne şi comice. Ca şi element definitoriu al spectacolelor noastre este încercarea de a da un fir epic întregii prezentări, de a da un sens sau de a interpreta în paşi de dans mici scenete celebre. Totodată, acordăm o mare importanţă vestimentaţiei, pe care o realizăm după o atentă documentaţie astfel încât să fie adaptată fiecărui secol în parte. Mai mult, ne ferim de realizarea unor costume tip „uniformă” şi încercăm să transformăm fiecare costum într-un unicat – se prezintă membrii Ansamblului.

 

Balkan Baroque Band

Iniţiativa îşi are originea în dorinţa de a concretiza experienţele dobândite prin experimentări muzicale inovative. Devotamentul unui călător prin lume, fascinat de diferitele culturi, limbi şi oameni. Prin această iniţiativă incitantă renaşte ceea ce reprezenta muzica europeană de-a lungul secolelor: o cultură muzicală de peste graniţe, izvorâtă dintr-o colaborare vioaie a muzicienilor, artiştilor şi compozitorilor. Pe teritoriile balcanice peste tot se găsesc muzicieni care cercetează muzica barocă a propriei ţări, iar muzicologii abia au început să încerce colectarea bogăţiilor muzicale ascunse de Cortina de Fier. Concepţia Ansamblului Balkan Baroque Band s-a conturat în spiritul acestor idei. Înfiinţarea unui grup care reuneşte cei mai buni muzicieni de stil baroc din Balcani: români, croaţi, greci, sârbi, bulgari… Datorită cunoştinţelor vaste în tehnică muzicală, dar şi graţie ataşamentului manifestat faţă de tradiţii locale, membrii formaţiei asigură o interpretare într-adevăr deosebită. Repertoriul oferit de ansamblu include de fiecare dată şi câteva piese est-europene necunoscute de auditoriu, asigurând publicului bucuria noii descoperiri.

 

Ansamblul La Fenice

Pasărea phoenix – în italiană la fenice – în primul rând desemnează o pasăre mitică ce, după ce trăieşte timp de câteva secole, îşi găseşte moartea în foc, numai pentru a renaşte din propria cenuşă. Simbol al diseminării muzicii italiene în Europa barocă, La Fenice a fost şi numele unei opere de Giovanni Martino Cesare, cornetist şi compozitor, care s-a expatriat dincolo de Alpi la începutul secolului XVII. Este astăzi numele împrumutat de un grup de muzicieni reuniţi în 1990 de cornetistul Jean Tubéry, animaţi de dorinţa de a împărtăşi pasiunea lor pentru fastuoasa muzică veneţiană de epocă, relevând în acelaşi timp extraordinara sa vitalitate. Repertoriul ansamblului cuprinde întreaga Europă şi se întinde pe mai mult de două secole de muzică. Instrumentul cornet à bouquin a fost adoptat în mod curent încă de la începutul secolului XVI de Josquin des Prez şi contemporanii săi şi până la J.S. Bach, care îl utilizează în mai multe cantate. „În ceea ce priveşte sunetul pe care îl oferă”, ne spune părintele Mersenne în a sa „Harmonie Universelle” (Paris, 1636), „el pare strălucirea unei raze de soare care apare în umbră sau în tenebre, atunci când se face auzit printre vocile din biserici, catedrale sau capele”. Provenind din diferite colţuri ale Europei, muzicienii ansamblului sunt renumiţi solişti care colaborează cu cele mai bune ansambluri de muzică veche din lume. Imediat după înfiinţare, ansamblul a câştigat două competiţii internaţionale (Bruges, 1990 şi Malmö, 1992). A concertat la cele mai prestigioase festivaluri în Franţa, Europa şi peste tot în lume. Înregistrările realizate de ansamblu – Opus 111, Virgin Classics, Ricercar – sunt recunoscute în mod repetat cu cele mai distinse premii (Choc Monde de la Musique, Diapason d’Or, 10/10. Répertoire, 5 Etoiles. Goldberg etc.).

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.