Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

În România, numărul exact al taxelor nu-l ştie nimeni! | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 19 aprilie 2024
Home » Societate » În România, numărul exact al taxelor nu-l ştie nimeni!
În România, numărul exact al taxelor nu-l ştie nimeni!

În România, numărul exact al taxelor nu-l ştie nimeni!

 Afirmaţia aparţine domnului Kedves Emeric, şeful Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Harghita

 

După cum cred, foarte mulţi dintre dumneavoastră aţi auzit deja că Executivul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă şi o Hotărâre de Guvern prin care vor fi eliminate 10 taxe şi tarife nefiscale, altele 17 urmând a fi comasate. Este vorba practic despre o primă etapă a unui proces de reducere a 92 de taxe şi tarife parafiscale, incluse într-un pachet legislativ ce ar trebui să intre în vigoare începând cu data de 1 iulie a.c.

Rugat să exprime un punct de vedere în legătură cu această măsură, şeful Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Harghita, ec. Kedves Emeric, a răspuns cu amabilitate solicitării mele şi, fără să bănuiască, a reuşit să mă bage chiar de la început în ceaţă. Şi asta din momentul în care mi-a spus că în România numărul impozitelor este cunoscut, dar numărul exact al taxelor nu-l ştie nimeni.

Chestiunea e că eu, în naivitatea mea, am îndrăznit să cred că Ministerul Finanţelor, „contabilul şef al ţării”, chiar dacă nu are suficienţi bani pentru a satisface toate nevoile, o evidenţă exactă a sumelor ce se mişcă pe rubricile intrări şi ieşiri la nivel naţional, sigur are. Dar uite că m-am înşelat…

De unde să ştiu eu, de pildă, că taxe precum cea plătită către GOSCOM Miercurea-Ciuc pentru debranşarea de la sistemul de încălzire centralizat, cea de parcare sau cea de păşunat, ca să mă rezum doar la atât, prelevate de la persoane fizice şi juridice, rămân în folosul instituţiilor care le-au introdus şi că asupra sumelor încasate controlul este exercitat prin sistemul propriu al lor?! Acum, când în sfârşit m-am dumirit, reţin din spusele domnului Kedves că „eliminarea ori introducerea de taxe noi sunt aproape fără influenţă asupra bugetului general consolidat!”.

Atunci, l-am întrebat pe interlocutorul meu, unde este logica pentru care ministerul de resort a recurs la eliminare? Să se urmărească la acest nivel doar câştigul contribuabilului şi cel al administraţiei publice locale?

– Având în vedere presiunea sferei de afaceri, care începe să fie relevantă pentru reducerea birocraţiei şi a lucrului făcut în plus, eu cred că Ministerul Finanţelor a dat, în acest mod, dovadă de voinţă politică, arătând că este receptiv la asemenea semnale. Din punctul meu de vedere însă, ideea ar fi să existe cât mai puţine canale de colectare, deşi asta nu avantajează statul modern, dar în condiţiile unui stat aflat în plin proces de dezvoltare s-ar putea să dea randament. Soluţia optimă pentru noi în acest moment ar fi totuşi aceea de a cunoaşte exact numărul taxelor şi cel al impozitelor şi de a bloca sau a închide ermetic, atât pentru comunităţile locale, cât şi pentru instituţii sau gestionari de patrimoniu public posibilitatea de a introduce taxe noi când şi cum doreşte fiecare. Imaginaţi-vă, ce ar fi dacă, după modelul taxei percepute pentru traversarea podului de la Cernavodă, noi am pune aici o taxă pentru podul ce trece peste Olt, cei din Timişoara o taxă pentru podul ce trece peste Bega, cei din Târgu-Mureş pentru un pod ce trece peste Mureş ş.a.m.d. La fel şi cu taxa de intrare în staţiunea Mamaia. Sigur, nu zic să nu fie astfel de taxe, dar ele să fie stabilite de la început şi să rămână nemodificate ca număr şi valoare cel puţin pe parcursul unui an…

Cu titlu informativ, în finalul acestui articol, iată şi câteva din taxele eliminate prin cele două acte normative despre care vă vorbeam, încă nepublicate în Monitorul Oficial: taxa de înscriere pentru examenul de admitere la şcolile militare de subofiţeri şi jandarmi, al cărei nivel este de 120 lei; tariful pentru îndrumarea prealabilă în scopul înfiinţării unei societăţi comerciale – 19,8 lei/oră; taxa de emitere aviz privind activitatea în domeniul dispozitivelor medicale, medicamentelor – 300 lei/aviz; taxa de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă – 377 lei/acreditare; taxa pentru eliberarea licenţei de depozit – 135 lei/licenţă şi tot aşa până la poziţia a 10-a din listă.

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.