„Fluctuaţia judecătorilor cauzată de promovări şi transferuri a afectat negativ activitatea Judecătoriei Miercurea Ciuc” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 22 septembrie 2021
Home » Societate » „Fluctuaţia judecătorilor cauzată de promovări şi transferuri a afectat negativ activitatea Judecătoriei Miercurea Ciuc”
„Fluctuaţia judecătorilor cauzată de promovări şi transferuri a afectat negativ activitatea Judecătoriei Miercurea Ciuc”

„Fluctuaţia judecătorilor cauzată de promovări şi transferuri a afectat negativ activitatea Judecătoriei Miercurea Ciuc”

În 2020, un magistrat de la această instanţă a avut de gestionat peste 950 de dosare

În cursul anului 2020, la Judecătoria Miercurea Ciuc au fost înregistrate 4.071 de dosare noi, în scădere cu 891 faţă de 2019, când s-au înregistrat 4.962 de cauze. La acestea s-au adăugat cauzele rămase nesoluţionate din 2019, în număr de 1.932, astfel că în cursul anului trecut la această instanţă au fost rulate 6.003 dosare. În anul 2019 au fost rulate în total 7.244 de dosare, iar în 2018 – 7.705.

În cadrul Curţii de Apel Târgu Mureş, Judecătoria Miercurea Ciuc este a doua judecătorie ca volum de activitate, după Judecătoria Târgu Mureş. Datele statistice reies din Raportul de activitate al Judecătoriei Miercurea Ciuc pentru anul 2020.

Anul trecut, magistraţii Judecătoriei Miercurea Ciuc au soluţionat un număr de 4.556 de dosare, iar 131 au fost suspendate. Astfel, la finalul lui 2020 stocul de dosare, mai vechi de un an jumătate, a fost de 1.447 de cauze.

În 2020, în medie, la această instanţă au judecat, efectiv, dosare un număr de 6,3 magistraţi. Schema de personal la Judecătoria Miercurea Ciuc era de 12 judecători (13 din octombrie 2020), iar dacă ar fi fost ocupate toate posturile unui magistrat i-ar fi fost repartizate 500,3 dosare. Însă datorită numărului mic de magistraţi încadraţi la această instanţă, încărcătura pe judecător a fost de 952,9 cauze rulate, cu precizarea că în anul 2020 un magistrat al instanţei a îndeplinit atribuţiile de judecător titular de supraveghere a pedepselor şi măsurilor preventive la Penitenciarul Miercurea Ciuc.

În anul 2019, încărcătura medie pe schema de personal a fost de 603,7 dosare, însă un magistrat a rulat 1.114,5 cauze, întrucât şi în acel an un magistrat a îndeplinit atribuţiile de judecător titular de supraveghere a pedepselor şi măsurilor preventive la Penitenciarul Miercurea Ciuc.

În anul 2020, durata medie de soluţionare a dosarelor la nivelul Judecătoriei Miercurea Ciuc a fost de 4,1 luni în materie penală şi 4,1 luni în celelalte materii – civil, minori şi familie ş.a.

Pe ansamblu, în 2020, Judecătoria Miercurea Ciuc a avut calificativul „eficient”.

35 de hotărâri au fost schimbate anul trecut de instanţele superioare

În anul 2020 au fost formulate 329 cereri de apel, 10 de recurs şi 106 de contestaţii împotriva hotărârilor pronunţate de magistraţii Judecătoriei Miercurea Ciuc, rezultând un număr total de 445 de dosare atacate. Pe parcursul anului 2019, au fost formulate 400 cereri de apel, 7 de recurs şi 94 de contestaţii împotriva hotărârilor pronunţate, rezultând un număr total de 501 de dosare atacate.

Din totalul de 4.556 hotărâri pronunţate anul trecut, un număr de 35 au fost schimbate de către instanţele superioare, indicele de desfiinţare la această instanţă fiind de 0,76 %, iar cel de menţinere de 99,24%.

Se va solicita Consiliului Superior al Magistraturii scoaterea la concurs a posturilor vacante din schema de personal

Din luna octombrie 2020, schema de personal a Judecătoriei Miercurea Ciuc cuprinde un număr de 13 posturi de judecător, din care la acest moment sunt vacante 3 posturi de execuţie.

În perioada 1 ianuarie – 12 octombrie 2020, în cadrul instanţei activitatea de judecată a fost desfăşurată de 5 judecători cu grad definitiv şi unul stagiar, Începând cu 12 octombrie, activitatea de judecată este desfăşurată de 6 magistraţi cu grad definitiv şi un judecător stagiar.

„Fluctuaţia judecătorilor cauzată de promovări şi transferuri a afectat negativ activitatea Judecătoriei Miercurea Ciuc, conducând la desfiinţarea frecventă a unor complete de judecată urmată de repartizarea cauzelor pe completele existente, cu consecinţa supraîncărcării acestora din urmă, care oricum aveau un volum de cauze

extrem de ridicat. Din păcate, această situaţie nu a mai fost stabilizată cu ajutorul Consiliului Superior al Magistraturii, ce nu a mai răspuns favorabil solicitărilor noastre şi nu a procedat la rezervarea unor posturi din schema Judecătoriei Miercurea Ciuc pentru concursurile de admitere în magistratură ce s-au organizat în condiţiile art. 33, alin 1 din Legea nr. 303/2004. (…) Pe parcursul anului 2020 nu a fost scos la concurs nici un post în condiţiile art. 33, alin 1 din Legea nr. 303/2004. Această instabilitate s-a resimţit şi sub aspectul indicatorilor statistici relevanţi pentru activitatea instanţei, cum ar fi vechime dosare în stoc. Având în vedere situaţia posturilor vacante, apreciem că este necesară adoptarea unor măsuri, în special la nivelul organelor cu atribuţii de decizie, prin organizarea în mod eficient a concursurilor pentru ocuparea tuturor posturilor vacante în sistem. În ceea ce priveşte Judecătoria Miercurea Ciuc, se va reveni şi se va solicita Consiliului Superior al Magistraturii să fie rezervate posturile vacante din schema Judecătoriei Miercurea Ciuc pentru concursurile de admitere în magistratură ce se organizează în condiţiile art. 33, alin 1 din Legea nr. 303/2004, aceasta fiind principala modalitate prin care la acest moment se poate stabiliza situaţia existentă la instanţă”, se arată în documentul citat.

La nivelul Judecătoriei Miercurea Ciuc, pe parcursul anului 2020 nu a fost angajată răspunderea disciplinară sau penală a judecătorilor sau personalului auxiliar de specialitate.

Măsurile luate pentru prevenirea răspândirii COVID-19 au avut efecte negative asupra personalului instanţei

Şi în cadrul acestei instanţe au fost luate măsuri administrative pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2, iar efectele au fost negative.

„Precizăm că la luarea/impunerea acestor măsuri s-a urmărit prevenirea răspândirii virusului COVID-19, efect care însă nu s-a produs, în condiţiile în care au existat mai multe infectări cu menţionatul virus în rândul personalului instanţei.

Concluzionând, măsurile administrative dispuse la nivelul instanţei în perioada stării de urgenţă respectiv în perioada stării de alertă au fost exclusiv negative asupra personalului instanţei (judecători şi personal auxiliar de specialitate), însă au avut efecte exclusiv şi vădit pozitive pentru justiţiabili deoarece au fost stabilite ore anume în fiecare cauză, astfel că s-a eliminat/redus timpul de aşteptare până la strigarea cauzei”, se mai arată în bilanţ. (Sinteză de Şt. Pătrîntaş)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.