S-a lansat dezbaterea publică pentru construirea aeroportului de la Ciceu – Miercurea-Ciuc | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 27 septembrie 2021
Home » Economic » S-a lansat dezbaterea publică pentru construirea aeroportului de la Ciceu – Miercurea-Ciuc
S-a lansat dezbaterea publică pentru construirea aeroportului de la Ciceu – Miercurea-Ciuc

S-a lansat dezbaterea publică pentru construirea aeroportului de la Ciceu – Miercurea-Ciuc

După 4 ani de discuţii s-au făcut şi primii paşi care vor duce către construirea unui aeroport de mici dimensiuni între Ciceu şi Miercurea-Ciuc sau care, dimpotrivă, vor stopa această idee.

Sâmbătă, pe aerodromul din Ciceu, câţiva oameni de afaceri din judeţ şi politicieni s-au întâlnit pentru a da startul dezbaterii publice privind studiul de prefezabilitate pentru viitorul aeroport. Veniţi pe calea aerului, cu două avioane de mici dimensiuni, la eveniment au fost prezenţi şi preşedintele şi vicepreşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, respectiv Barti Tihamér, dar şi secretarul de stat pentru politici naţionale din cadrul Guvernului Ungariei, Potapi Árpád.

 De astăzi se aşteaptă propunerile şi opiniile

În luna iulie, cu ocazia şedinţei de la Sărmaş, Consiliul Judeţean Harghita a aprobat un studiu de oportunitate în vederea construirii acestui aeroport, iar în paralel cu acesta a fost realizat şi un studiu de prefezabilitate finanţat de către Guvernul ungar, în cadrul unui proiect. Preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, declara cu ocazia întâlnirii de la Ciceu că: „Astăzi (n.a. – sâmbătă) am lansat în dezbatere publică proiectul studiului de prefezabilitate care, de marţi, va fi accesibil pe hargitaairport.ro”. Acesta spunea că se aşteaptă propuneri şi păreri din partea harghitenilor, pentru că nu se doreşte a se investi într-un aeroport dacă acesta nu reprezintă o nevoie socială.

Borboly Csaba a subliniat din nou faptul că nu se doreşte construirea unui aeroport de mari dimensiuni, că nu se doreşte o concurenţă cu Braşovul sau Târgu-Mureş – dimpotrivă, sunt discuţii cu mureşenii pentru ca pasagerii harghiteni să fie transportaţi prompt la aeroportul din judeţul vecin. Se doreşte ca posibilul aeroport de la Ciceu – Miercurea-Ciuc să fie unul de taxi aerian şi de afaceri, care ar putea prelua şi alte servicii. Şi se amintea de cel medical (de la transportul bolnavilor şi până la transportul organelor pentru transplant ce sunt prelevate aici), dar şi de utilitatea în stingerea incendiilor forestiere.

Tot pe calea aerului ar putea veni vânătorii de urşi şi turiştii. „Aici avem probleme cu urşii, dar avem şi o posibilitate, pentru că se plăteşte pentru un urs matur între 5 mii şi 15 mii de euro la vânat, iar aceşti oameni au foarte mulţi bani şi eu i-aş ajuta să vină cât mai mulţi în Harghita”. Totodată, Borboly Csaba spunea că a avut discuţii şi cu proprietarul aeroportului de la Ghindari, acesta spunându-i că şi pe actuala pistă de iarbă pot ateriza avioane cu 50-70 de pasageri, ceea ce ar putea duce la dezvoltarea turismului.

„Din păcate, am văzut şi noul master plan al Guvernului, iar autostradă în judeţel Harghita, în viitorul apropiat, nu ştiu dacă o să fie; legătura între Târgu-Mureş şi Iaşi dacă se va face. De aceea sunt atât de mici salariile în Harghita pentru că societăţi mari, puternice nu vin aici, în judeţul nostru şi, dacă am putea asigura o conectivitate prin aer, eu cred că investiţiile în judeţul Harghita ar creşte”, spunea preşedintele CJ Harghita.

Acesta mai era de părere că judeţul este ocolit de investitori şi pentru că, în condiţii legale, să ajungi de la Bucureşti la Miercurea-Ciuc cu maşina ai nevoie de aproximativ 5 ore.

 O investiţie de minimum 5 milioane de euro pentru un mini-aeroport internaţional

În viziunea preşedintelui CJ Harghita, aeroportul de la Ciceu – Miercurea-Ciuc ar fi folosit pentru escale ale aeronavelor ce ar face legătura între Bucureşti şi Budapesta. Iar pentru a putea răspunde la întrebare când va face escală primul avion la Miercurea-Ciuc, Borboly Csaba spunea că mai întâi este nevoie de o schimbare de mentalitate a oamenilor.

„Dacă nu este o nevoie socială, o nevoie în spatele căreia să fie şi oameni care o vor folosi, atunci nu merită această investiţie – spunea preşedintele CJ Harghita. Eu sper că şi în urma acestei dezbateri publice, cât mai mulţi oameni vor solicita şi vor înţelege că asta este o oportunitate, atât pentru bussines, cât şi pentru turism şi alte activităţi”.

În ceea ce priveşte valoarea investiţiei, acesta spunea că începând de la 5 milioane de euro se poate vorbi de un mini-aeroport internaţional. Dar, cu numai 500.000 de euro (sumă din care s-ar putea construi 2 km de drum judeţean) se poate face un terminal Schengen, astfel ca avioanele care ar decola de aici spre destinaţii internaţionale să nu fie nevoite să aterizeze la graniţă. „Deci, spunea Borboly Csaba, nu este o sumă uriaşă, dar trebuie să fie în spate o nevoie şi o voinţă din partea locuitorilor ca să facem, şi atunci vom face”.

 „Pe parcursul muncii, mă gândesc dacă să vin în Harghita sau nu”

Prezent la evenimentul de sâmbătă de la Ciceu, secretarul de stat ungar pentru politici naţionale, Potapi Árpád, spunea că dezvoltarea aeroportului este una motivată.

„Într-adevăr – preciza acesta – traficul pe drumurile publice între aceste oraşe şi regiuni este uriaş şi nu mă gândesc doar la faptul că oamenii de afaceri şi chiar politicienii au mare nevoie de aceste aerodromuri ca să ajungă mai repede aici. Eu, trebuie să vă spun sincer, pe parcursul muncii mele mă gândesc, ca şi secui, dacă să vin sau să nu vin aici, fiindcă durează trei zile: o zi călătoresc, o zi stau aici şi o zi îmi trebuie să mă întorc”.

Oficialul ungar mai spunea că dacă marile companii aeriene nu sunt interesate în construirea de aeroporturi în localităţi mici, atunci politicienii şi oamenii de afaceri locali trebuie să găsească soluţii şi să se ajute pe ei înşişi.

„Acum suntem într-o perioadă favorabilă, când putem accesa bani europeni. Totdeauna spunem că aceste ocazii nu se mai repetă şi trebuie să folosim aceste resurse printr-o dezvoltare comună europeană româno-maghiară; am avea succes şi aici şi în alte locuri. Aceste idei nu trebuie să le realizăm unul împotriva celuilalt, ci să le dezvoltăm în convergenţă, fiindcă unele depind de celelalte”, conchidea secretarul de stat din cadrul Guvernului Ungariei.

 Primele răspunsuri sunt pozitive

Înainte de a porni dezbaterea publică, Borboly Csaba spunea că s-au purtat discuţii cu toate instituţiile care ar putea fi implicate în construirea acestui aeroport şi că de la toate au fost primite semnale pozitive.

Inclusiv directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Harghita, Domokos László, preciza, sâmbătă, că proiectul este fezabil şi chiar dacă terenul se află într-un sit Natura 2000, acest lucru nu va constitui un impediment. „Natura 2000 – explica acesta – nu înseamnă o arie protejată în mod strict; este o reţea de arii protejate, nu este o interdicţie anume. Trebuie făcută o evaluare adecvată, procedura completă şi se poate construi”.

Încurajări au venit şi din partea mureşenilor, proprietarul aerodromului din Ghindari spunând că la fel cum s-a reuşit şi acolo – „Noi am visat să zburăm şi am realizat” – dacă nu ne vom gândi la un trafic mare de pasageri, atunci va fi o cale accesibilă.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.