Reprezentanţii IŞJ Harghita recomandă părinţilor să nu-şi înscrie copiii la clasa pregătitoare dacă sunt prea mici | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 27 septembrie 2021
Home » Învățământ » Reprezentanţii IŞJ Harghita recomandă părinţilor să nu-şi înscrie copiii la clasa pregătitoare dacă sunt prea mici
Reprezentanţii IŞJ Harghita recomandă părinţilor să nu-şi înscrie copiii la clasa pregătitoare dacă sunt prea mici

Reprezentanţii IŞJ Harghita recomandă părinţilor să nu-şi înscrie copiii la clasa pregătitoare dacă sunt prea mici

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita recomandă părinţilor să nu îşi înscrie copiii la clasa pregătitoare dacă sunt prea mici şi au doar cinci ani, chiar dacă metodologia le permite acest lucru, întrucât sunt situaţii în care cei mici sunt afectaţi de înscrierea prematură la şcoală şi nu pot ţine pasul cu colegii lor.

Potrivit metodologiei, părinţii au dreptul să solicite evaluarea psihosomatică a copiilor care nu au împlinit vârsta de şase ani până la 1 septembrie sau, în cazuri excepţionale după 31 decembrie, şi îi pot înscrie pe aceştia în clasa pregătitoare dacă se dovedeşte că au maturitatea şcolară necesară.

Cu toate acestea, inspectorul Elena Mîndru a declarat pentru Agerpres că înscrierea prematură a copiilor la şcoală îi afectează atât pe cei mici, cât şi pe părinţi.

„În primul rând s-a dovedit că în cele mai multe cazuri este afectat copilul care dă semne de oboseală, demonstrează o capacitate de concentrare redusă, prin urmare debutul lui şcolar nu este unul de succes, câtă vreme în mod repetat el simte că nu are reacţia la fel de bună ca a celorlalţi din clasă şi acumulează, rând pe rând, mici frustrări. Copilul pe de o parte este supus unui efort mai mare decât poate să suporte, dar apare şi insatisfacţia părinţilor pentru că şi ei observă, chiar dacă nu recunosc, că nu a fost alegerea cea mai bună”, a explicat inspectorul Elena Mîndru.

Aceasta a adăugat că este influenţată, în acest fel, şi calitatea activităţii la clasă a învăţătorului şi a celorlalţi copii. „Deseori învăţătorul este pus în situaţia de a lucra, în regim simultan, cu copii care nu au frecventat grădiniţa, copii care au vârstă inadecvată nivelului, copii cu cerinţele educaţionale speciale şi marea masă a copiilor care au vârsta potrivită tipului de curriculum cu care lucrează. Deci, în foarte multe situaţii se întâlneşte învăţătorul cu patru categorii de copii. (…) Nu este deloc simplu, chiar dacă învăţătorul depune efortul pentru a se adresa fiecărui tip de copil din clasă, dar activitatea se desfăşoară mai greoi, uneori cu risipă de energie şi timp şi rezultatele nu sunt întotdeauna cele dorite”, a arătat inspectorul şcolar.

Motivele pentru care părinţii îi trimit pe copii la şcoală atât de devreme sunt legate de faptul că au o preferinţă pentru o anumită învăţătoare, sunt influenţaţi de cei din jur sau nu doresc ca aceştia să termine cursurile la 19 sau 20 ani.

Când cei mici sunt afectaţi de regimul şcolar căruia nu-i pot face faţă, se ia decizia ca ei să se întoarcă la grădiniţă, situaţia fiind analizată serios întrucât copiii şi părinţii au de suferit.

„Nu e o situaţie fericită. Nici pentru un părinte care simte că îi este etichetat copilul că a avut un eşec, şi nici pentru copil. Noi, întotdeauna când are loc o astfel de situaţie, cântărim foarte mult. Pentru că cel şi cel mai afectat este copilul. Scos din mediul de grădiniţă, introdus în clasă pregătitoare, introdus iarăşi înapoi, e o mişcare care nu e recomandat să aibă loc”, a spus inspectorul Elena Mîndru.

Aceasta a punctat că respectă metodologia, care permite părinţilor să-şi supună copiii evaluării psihosomatice, dar le recomandă acestora să se gândească la copilăria celor mici.

„Eu trebuie să respect metodologia, care spune că fiecare părinte are dreptul să-şi supună copilul unei evaluări, noi procedăm ca atare, însă aş recomanda ca fiecare părinte să se gândească la copilăria propriului său copil, fără a-i răpi un an din perioada preşcolară, care are aportul ei şi fără a aduce mai devreme viaţa de şcolar în viaţa copilului”, a mai arătat inspectorul şcolar.

Evaluarea psihosomatică a copiilor care împlinesc şase ani după data de 1 septembrie sau, în mod excepţional, după 31 decembrie se finalizează în data de 11 martie. În această perioadă, IŞJ Harghita derulează o inspecţie tematică la şcoli pentru a verifica dacă se respectă metodologia şi pentru a încerca să se prevină „înscrierile copiilor sub vârsta recomandată”. (Gina Ştefan)

 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.