Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Programul judeţean de transport rutier de persoane propus pentru perioada 2023-2033 | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » Programul judeţean de transport rutier de persoane propus pentru perioada 2023-2033
Programul judeţean de transport rutier de persoane propus pentru perioada 2023-2033

Programul judeţean de transport rutier de persoane propus pentru perioada 2023-2033

  • Din cele 78 de trasee existente în prezent, în noua structură de transport public de persoane propusă se recomandă reducerea numărului acestora la 52, care ar urma să acopere toate localităţile judeţului

Prezentarea planului de mobilitate al judeţului, propus pentru următorul deceniu, a avut loc în cadrul unui webinar cu participare publică. Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, a deschis seminarul online destinat prezentării noului program de transport public de persoane propus pentru următorii zece ani, începând din anul 2023.

El a atenţionat că este important ca planul de mobilitate propus să fie aprobat, „altfel vom ieşi din termen, după care nu vom mai putea asigura transportul de călători, scopul întâlnirii online de astăzi fiind de a vedea dacă solicitările dumneavoastră se regăsesc în acest plan”, a declarat preşedintele Borboly Csaba.

Actualul Program judeţean de transport rutier de persoane prin curse regulate expiră la data de 31 decembrie 2022, impunându-se actualizarea sa.

În acest sens, Consiliul Judeţean (CJ) Harghita a încheiat un contract de servicii cu Certrans Level SRL, firmă specializată, între altele, în servicii de proiectare, consultanţă şi management în domeniul infrastructurii de transport rutier, care a elaborat studiul de trafic şi a actualizat Programul judeţean de transport rutier de persoane prin curse regulate valabil în perioada 2023-2033.

„Acest studiu reprezintă baza identificării elementelor necesare pentru realizarea unui transport public în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi în special ale celei europene, care prevede ca noile trasee să fie stabilite în baza unor studii de oportunitate şi de trafic, ulterior urmând să fie scoase la licitaţie”, a precizat Adrian Chiorean, directorul general adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a Consiliului Judeţean Harghita.

Programul judeţean de transport rutier de persoane prin curse regulate în vigoare cuprinde un număr de 78 de trasee, dintre care 21 nu sunt efectuate. Cele 78 de trasee care apar în programul de transport actual deservesc toate cele 58 de comune, prestarea serviciului pe traseele atribuite în cadrul programului fiind asigurată de 12 operatori de transport.

Analiza structurii actuale a deservirii relevă, între altele, că există situaţii în care acelaşi UAT beneficiază de trasee multiple către acelaşi oraş, iar unele comune sunt conectate cu două sau chiar trei centre urbane.

În noua structură propusă prin studiul realizat la solicitarea Consiliului Judeţean Harghita se recomandă reducerea numărului de trasee la 52, care ar urma să acopere toate localităţile judeţului. Traseele propuse de noul Program judeţean de transport rutier de persoane vor deservi locuitorii unui număr de 59 de localităţi, facilitând accesul acestora spre şi dinspre localităţile urbane ale judeţului.

Cele 52 de trasee vor fi împărţite în opt grupe sau zone geografice, asigurând conexiunea acestora cu polii sau nodurile principale – oraşele care atrag cele mai mari fluxuri, astfel încât să asigure eficienţa transportului din punct de vedere economic.

Grupa 01 include 4 trasee care fac legătura dintre:

– Miercurea-Ciuc şi localităţi situate la nord, pe DN 12 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 124, DJ 125;

– Bălan şi Sândominic – Izvoru Alb.

Grupa 02 include 3 trasee care fac legătura dintre:

– Miercurea-Ciuc şi localităţi situate la nord şi est pe DN 12A şi artere ce se desprind din acesta – DJ 124A, DJ 123E.

Grupa 03 include 10 trasee care fac legătura dintre:

– Miercurea-Ciuc şi localităţi situate în sud, est şi vest pe DN 12, DJ 123B şi artere ce se desprind din acesta, pe DJ 123, DJ 123A, DJ 113B, pe DN 11B şi artere ce se desprind din acesta – DJ 121G.

Grupa 04 include 9 trasee care fac legătura dintre:

– Miercurea-Ciuc şi localităţi situate la vest pe DN 13A şi artere ce se desprind din acesta – DJ 132, pe DN 13C (inclusiv cu Odorheiu Secuiesc şi Cristuru Secuiesc);

– Odorheiu Secuiesc şi localităţi situate la nord şi est pe DN 13A şi artere ce se desprind din acesta – DJ 138, DJ 134 A, DJ 132 (inclusiv Gheorgheni pe DJ 138 şi Topliţa pe DN 12).

Grupa 05 include 8 trasee care fac legătura dintre:

– Odorheiu Secuiesc şi localităţi situate la sud şi vest pe DJ 137, DJ 137 A, DJ 137 C, DJ 133, DJ 131 (inclusiv cu Cristuru Secuiesc)

Grupa 06 include 7 trasee care fac legătura dintre:

– Odorheiu Secuiesc şi localităţi situate la nord pe DN 13A, DN 13C;

– Cristuru Secuiesc şi localităţi situate la vest şi nord pe DN 13C şi artere ce se desprind din acesta – DJ 134, DJ 134A şi cu localităţi situate la nord şi est pe DN 13C şi artere ce se desprind din acesta, pe DJ 136, DJ 136B, DJ 135.

Grupa 07 include 3 trasee care fac legătura dintre:

– Gheorgheni şi localităţi situate la vest pe DN 13B şi artere ce se desprind din acesta – DJ 126 şi localităţi situate la sud pe DN 12 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 138.

Grupa 08 include 8 trasee care fac legătura dintre:

– Gheorgheni şi localităţi situate la nord şi est pe DN 12 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 128, DJ 153C, DJ 127 (inclusiv cu Borsec);

– Topliţa şi localităţi situate la nord pe DN 15 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 174A, cu localităţi situate la sud pe DN 12 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 153D, cu localităţi situate la est pe DN 15 şi artere ce se desprind din acesta – DJ 127 (inclusiv cu Gheorgheni, Miercurea-Ciuc, Borsec).

„Pentru realizarea studiului s-au folosit date de la Statistică, date obţinute din teren, la care au fost adăugate cele furnizate de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Harghita, Inspectoratul Şcolar Judeţean, de la CFR, Drumuri Naţionale şi de la primăriile din judeţ. Primul pas în vederea constituirii noii structuri de trasee a fost susţinerea centrelor locale. Ţinând cont de schema de organizare actuală şi de poziţionarea geografică a centrelor urbane ale judeţului Harghita, s-a propus ca viitorul program de transport să se concentreze pe nodurile: Miercurea-Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni, Bălan, Cristuru Secuiesc şi Topliţa”, a explicat Adrian Chiorean, directorul general adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a Consiliului Judeţean Harghita.

Potrivit sursei citate, al doilea pas al constituirii noii structuri de trasee a vizat asigurarea deservirii tuturor comunelor, iar cel de-al treilea dubla deservire a UAT-urilor care prezintă o cerere semnificativă şi echilibrată către două noduri.

Cât priveşte propunerile primăriilor referitoare la transportul public judeţean, înaintate pentru documentarea studiului, acestea au vizat în principal corelarea graficelor de circulaţie cu programul de muncă al salariaţilor şi cu cel al cursurilor şcolare pentru elevi, corelarea curselor cu transportul feroviar,  extinderea programului şi în zilele de weekend şi sărbători legale, afişarea informaţiilor referitoare la programul de transport în staţii, introducerea de noi curse şi amplasarea de noi staţii.

„Prin intermediul acestui studiu am încercat să optimizăm traseele, aşa încât să nu mai existe suprapuneri, să nu mai existe nicio localitate evitată de către operatorii de transport persoane, cu alte cuvinte să nu mai rămână trasee nelicitate – de aceea ne axăm pe trasee grupate şi nu pe trasee individuale – costurile să scadă şi să se circule în condiţii bune. Nicio localitate nu va rămâne descoperită din punct de vedere al transportului public de persoane. A fost regândit doar modul în care vor fi deservite localităţile judeţului din acest punct de vedere, pentru a evita suprapunerile sau traseele inutile. Dorinţa noastră a fost să acoperim necesităţile de transport de călători pentru toate localităţile judeţului, să fie stabilite intervalele orare necesare, să existe mijloace tehnice pentru fiecare. De asemenea, ne propunem să modernizăm reţeaua de transport public prin introducerea autovehiculelor electrice şi/sau hibride, includerea unor localităţi în cadrul traseelor, suplimentarea numărului de curse, extinderea numărului de curse şi în afara perioadei destinate cursurilor şcolare pentru unele trasee care se efectuează doar în acea perioadă a anului”, a adăugat directorul general adjunct Adrian Chiorean.

Miercuri, 17 august, firmele de transport călători sunt aşteptate la sediul Consiliului Judeţean Harghita, pentru consultări cu privire la noul Program judeţean de transport rutier de persoane prin curse regulate, iar publicul va putea transmite sugestii în legătură cu acesta până la sfârşitul lunii august, la adresa info@hargitamegye.ro

Ulterior, va fi supus aprobării, în cadrul unei şedinţe a Consiliului Judeţean Harghita.

***

Programul judeţean de transport rutier de persoane prin curse regulate figura pe ordinea de zi a şedinţei ordinare a Consiliului Judeţean Harghita din 8 august, dar a fost scos, la propunerea unor consilieri, care au solicitat consultarea publică a acestuia.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.