Prin lumea inteligentăA folosi sau a nu folosi TikTok? (4) | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 22 iulie 2024
Home » Societate »
Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (4)
<h5><i>Prin lumea inteligentă</i></h5>A folosi sau a nu folosi TikTok? (4)

Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (4)

  • Concluzii

O concluzie importantă pe care o putem trage este că o diferenţă majoră între TikTok şi alte aplicaţii este că acestea din urmă folosesc datele colectate pentru a împinge către utilizatori reclame personalizate/ţintite, potrivite cu interesul acestora, precum şi recomandări de conţinut (şi conţinut sponsorizat), pe când TikTok foloseşte toate informaţiile colectate în principal pentru a „cosmetiza” conţinutul prezentat utilizatorilor. Şi aici intervine riscul major.

De exemplu, o persoană poate căuta pe Google informaţii despre consiliere familială şi de cuplu, însă în baza acestor informaţii TikTok ar putea să îi arate clipuri cu beneficiile divorţului, cu beneficiile de a fi singur etc.

Sau o persoană care caută informaţii despre depresie/anxietate se poate întâlni cu clipuri care să adâncească aceste stări şi poate să ducă acea persoană pe căi periculoase.

Un raport de la sfârşitul anului 2022 al Centrului pentru Combaterea Urii în Mediul Digital (theguardian.com) a arătat că algoritmul TikTok arată clipuri cu automutilare şi tulburări de alimentaţie mai ales tinerilor vulnerabili, adică celor al căror nume de utilizator conţine cuvinte din aceste categorii sau care se opresc pentru scurt timp să vizualizeze astfel de clipuri. Conţinutul este prezentat la scurt timp (câteva minute) de la prima interacţiune cu un clip de gen (adică o vizualizare, un like etc.). Clipurile promovează, printre altele, diete foarte restrictive, conţinut pro-automutilare, prezintă suicidul ca fiind un lucru mai puţin periculos/dăunător decât este în realitate.

Îngrijorător este faptul că acest tip de conţinut este prezentat foarte uşor şi acelor utilizatori care au sub 18 ani (potrivit vârstei configurate la profilul de utilizator).

Imaginaţi-vă un copil de 13-14 ani care are o ceartă cu părinţii/partenerul/alţi colegi şi căruia îi apare în acea zi un clip legat de trăirea lui (fie ca urmare a datelor colectate de la căutările pe Google, fie din conversaţiile purtate în alte aplicaţii) şi din faptul că el a vizualizat acel clip să i se prezinte în acea zi tot acel gen de conţinut. Putem vedea că în acest mod este foarte uşor pentru copii să alunece pe o pantă periculoasă. După cum spunea şi Guillaume Chaslot, acest tip de conţinut poate foarte bine să nu reprezinte interesele generale ale copilului, însă, în acele momente, acel conţinut este cel care îl face să petreacă mai mult timp pe platformă şi îi este recomandat în continuare.

În ceea ce priveşte conţinutul legat de sănătatea mintală (anxietate, depresie), acesta este într-o oarecare măsură şi despre împărtăşirea sentimentelor, trăirilor etc., nu neapărat într-un mod dăunător.

Dar dacă vorbim despre conţinutul legat de moduri de a slăbi şi diete foarte restrictive, aici clipurile sunt mult mai extreme şi mult mai periculoase pentru copii. Vorbim aici de popularizarea, în clipuri, a unor diete bazate pe doar 300 calorii/zi, doar pe apă şi alte tipuri periculoase de a ţine dietă. Cu atât mai riscant este că mulţi copii încearcă să ţină astfel de diete într-un moment al vieţii în care cei mai mulţi nu au niciun motiv să o facă.

Astfel, putem vedea fete de 11-12 ani, cu un corp absolut normal pentru vârsta lor, care consideră că sunt grase/supraponderale şi încearcă tot felul de metode de a slăbi, multe dintre ele foarte periculoase.

Un alt motiv de îngrijorare este pericolul de exploatare sexuală a minorilor pe TikTok (wsj.com).

Asta nu înseamnă că alte platforme social-media nu sunt şi ele în situaţia asta. Însă pe TikTok contribuie foarte mult şi algoritmul aplicaţiei.

După cum aţi citit mai sus, TikTok îţi aduce clipuri conform interacţiunilor şi preferinţelor. Astfel, este de ajuns ca diferite persoane din categoria pedofililor sau abuzatorilor să interacţioneze cu clipuri cu minori în ipostaze mai puţin potrivite (să le vizualizeze, chiar de mai multe ori, să le dea like) şi aplicaţia le va prezenta doar astfel de clipuri. De acolo este uşor pentru acele persoane să înceapă conversaţii cu minorii şi să îi determine să facă anumite lucruri nepotrivite.

Aceste concluzii sunt cu atât mai importante/relevante cu cât procentul persoanelor cu vârste între 10 şi 18 ani care folosesc aplicaţia este de aproximativ 30% din totalul de utilizatori (da, ştiu că vârsta minimă oficială de la care poţi face cont este de 13 ani, însă când a oprit asta vreodată un copil sub 13 ani să îşi facă cont pe o platformă social-media?). Aceasta e exact vârsta la care copiii se formează şi vârsta la care aceştia trec printr-un carusel de emoţii zi de zi, cu trăiri intense şi schimbări de dispoziţie.

Ca o măsură de securitate, politicile pentru utilizatorii cu vârste între 13-15 ani, de exemplu, sunt foarte stricte (cont privat, fără posibilitatea de a comunica prin mesaje etc.). Însă tocmai din aceste motive majoritatea copiilor nu vor alege vârsta reală în momentul configurării profilului.

O măsură mai recentă a TikTok este cea de a introduce o limită de 60 de minute petrecute în aplicaţie (euronews.com), depăşirea acesteia putându-se face cu introducerea unei parole, pe care însă tot utilizatorul trebuie să o configureze şi să o introducă. Astfel, această măsură este mai mult una de conştientizare a timpului petrecut în aplicaţie, fără vreun impact real asupra securităţii.

De altfel, tinerii petrec în medie aproximativ 100 minute pe zi pe TikTok, faţă de 40-50 de minute pe zi alocate următoarei aplicaţii ca popularitate – Instagram. La o primă analiză poate nu pare un timp atât de lung, însă dacă calculăm numărul de clipuri care intră în acest timp (vorbim aici de clipuri de câte 15 secunde1 fiecare) vom avea 400 de clipuri, ceea ce este foarte mult din punct de vedere al conţinutului. Chiar dacă calculăm durata clipurilor ca fiind de 30 de secunde, tot avem 200 de clipuri vizualizate pe zi.

Însă, dacă pe celelalte platforme conţinutul este mai divers (pe Facebook avem text, poze, video, clipuri scurte, story-uri, pe Instagram avem poze, clipuri scurte, story-uri), pe TikTok avem doar clipuri scurte care, combinate cu algoritmul, dau un rezultat total diferit şi mult mai rapid legat de tipul conţinutului vizualizat.

Ce putem face?

Şi pentru ca acest articol să nu se încheie doar cu faptul că am arătat cu degetul spre TikTok şi atât, vom face câteva recomandări pentru configurările de securitate/intimitate.

Bineînţeles, prima recomandare ar fi de a nu utiliza aplicaţia, mai ales cei cu vârsta sub 18 ani, dar pentru că asta e aproape imposibil, vom enumera câteva elemente de bune practici (wired.co.uk).

  • Verificaţi în configurările telefonului, la aplicaţia TikTok, tipul de permisiuni acordate şi încercaţi să le limitaţi strict la ce aveţi nevoie. Dacă doriţi doar să vizualizaţi conţinut, atunci aplicaţia nu ar trebui să aibă acces la nimic din telefon (cameră, microfon, contacte, locaţie). Este foarte posibil ca interzicerea accesului la unele caracteristici să ducă la nefuncţionarea aplicaţiei sau la funcţionarea limitată a ei. Sfatul meu e să opriţi accesul aplicaţiei la tot ce este posibil şi, eventual, în cazul în care aplicaţia nu funcţionează corespunzător, permiterea, pe rând, a accesului la unele caracteristici.
  • Încercaţi, pe cât posibil, să utilizaţi aplicaţia fără a face un cont.
  • Dacă totuşi doriţi să faceţi un cont, încercaţi să nu îl faceţi folosind un alt profil existent (Google, Facebook etc.).
  • Ca o completare la recomandarea anterioară, e bine ca la crearea contului să folosiţi un nume de utilizator/adresă de e-mail care să nu conţină date personale (nume, prenume, anul naşterii etc.).
  • Din configurările aplicaţiei (Profile –>Menu –>Settings and privacy –>Ads –>Ads personalization) puneţi setarea Personalized ads la Off.
  • Configurarea profilului ca Privat. Acest lucru ajută, în principal, la restricţionarea celor care pot sa vadă conţinutul încărcat de un utilizator. Acest lucru ajută în a preveni într-o oarecare măsură riscurile privind exploatarea minorilor, despre care am vorbit puţin mai sus.

Închei cu un sfat general referitor la aplicaţiile social-media, sfat adresat în principal copiilor: nu încărcaţi informaţii (text, clipuri, poze) care în momentul în care deveniţi adulţi să vă pună într-o lumină proastă în faţa unui eventual angajator, partener de afaceri etc. bazându-vă pe faptul că la nevoie le puteţi şterge. Pe Internet nimic nu dispare.

Cam acesta a fost primul articol. Contrar a ceea ce am arătat mai sus referitor la timpul de atenţie, textul este unul destul de lung, însă sper că a fost cât de cât util.

Eusebiu Z.

1. TikTok a început cu clipuri cu o lungime între 7-15 secunde şi, deşi lungimea unui clip poate fi azi de maximum 10 minute, se consideră că o lungime sub un minut este cea mai potrivită, ideal sub 30 secunde.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.