Presa maghiară din Transilvania, sub cenzura lui Orbán? | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 22 septembrie 2021
Home » (Inter)Național » Presa maghiară din Transilvania, sub cenzura lui Orbán?
Presa maghiară din Transilvania, sub cenzura lui Orbán?

Presa maghiară din Transilvania, sub cenzura lui Orbán?

Se află presa de limbă maghiară din Transilvania sub cenzura ideologică a partidului lui Viktor Orbán? Aceasta este ideea articolului din publicaţia ungară de limbă engleză Hungarianspectrum

Ambiţiile lui Viktor Orbán de a avea un control asupra partidelor politice maghiare din ţările vecine nu mai sunt un secret. În Slovacia, partidul Most-Híd nu a fost acceptat ca partid maghiar, deoarece a inclus şi slovaci, şi maghiari. În schimb, Guvernul Orbán a finanţat Partidul Coaliţiei Maghiare, care niciodată nu a fost reprezentat în Parlamentul slovac.

Ceva similar şi în Transilvania. Încă din 1989, alegătorii maghiari au fost reprezentaţi exclusiv de UDMR. Guvernul Orbán, cu toate acestea, a susţinut Partidul Popular al Maghiarilor din Transilvania. Însă acesta nu a putut concura cu succes împotriva UDMR, iar Orbán a trebuit să schimbe tactica. Pentru a se asigura că maghiarii vor avea reprezentare în Parlamentul român,  Viktor Orbán a mers până la urmă în Transilvania, pentru a ajuta UDMR.

Dar, în schimbul sprijinului, conducerea UDMR a trebuit să accepte unele concesii majore. FIDESZ cere ascultare şi identificare ideologică totală cu orientarea politică a Guvernului Orbán.

Până acum, UDMR finanţa publicaţii care mai şi criticau Guvernul Orbán. De acum, nu. Prima victimă a fost Erdélyi Riport, de la Cluj. UDMR o finanţa printr-o fundaţie, ceea ce i-a permis existenţa timp de 14 ani, dar publicaţia va fi suspendată pentru o perioadă nedeterminată.

La începutul lunii decembrie, editorii site-ului de ştiri maszol.ro, succesorul ziarului Új Magyar Szó, au refuzat să publice un articol care critica instrucţiunile ministrului de Externe Péter Szíjjártó ca diplomaţii maghiari să boicoteze ziua naţională a României. Autorul articolului a fost imediat concediat. Acelaşi lucru i s-a întâmplat cu câteva zile în urmă lui Hugó Ágoston, editorul responsabil pentru pagina de opinii a site-ului.

Ágoston, un jurnalist foarte respectat în Transilvania, consideră că motivul concedierii sale a fost critica sa la adresa politicilor Guvernului ungar, în special faţă de campania de ură din mass-media şi eliminarea ziarului Népszabadság.

Cu toate că presa maghiară din Transilvania nu a fost niciodată complet independentă, deoarece mereu s-a bazat pe finanţarea UDMR, pentru o lungă perioadă de timp a existat o înţelegere prin care nu-i era impusă nici o ideologie.

Şi este cu adevărat uimitor că Orbán refuză să tolereze chiar mici grupuri liberale din Transilvania, unde oricum marea majoritate a maghiarilor sunt susţinători loiali ai FIDESZ, notează publicaţia ungară. (sursa: Ovidiu Nahoi, www.rfi.ro)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.