Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

MADRIGAL, bucuria de a trăi dăruind | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Cultură » MADRIGAL, bucuria de a trăi dăruind
MADRIGAL, bucuria de a trăi dăruind

MADRIGAL, bucuria de a trăi dăruind

Leopold Anthony Stokowski, celebrul dirijor al Orchestrei Simfonice Philadelphia, SUA: „Ascultând Corul de Cameră Madrigal, am avut senzația certă a perfecțiunii”

Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, un etalon mondial al muzicii corale camerale, a concertat pe scena Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc, purtându-și publicul într-un „Pelerinaj prin palatele europene din secolele XIV–XVI”, invitându-l în universul sonor și afectiv care evocă atmosfera specială a muzicii Renașterii.

„Am pregătit și prezentat o călătorie care începe din secolele XV-XVI, trecând prin toate palatele și curțile europene, până în Transilvania, aducând în fața publicului scurte pagini de istorie muzicală. Privind ca într-o bilă magică, ni se deschid pe rând, pentru trei minute, Curtea franceza din secolul XVI, Curtea engleza din secolul XV si tot așa, până în România, unde câteva rescrieri pe sonoritățile de la Codex Cajoni ne aduc rezonanța epocii respective într-o manieră foarte simplă, așa cum era muzica atunci, foarte clară, foarte jucăușă, de curte, dansantă, dar și foarte sensibilă, precum cântecul Voievodesei Lupu, care aduce o sensibilitate aparte, fără niciun cuvânt”, avea să ne dezvăluie dirijorul principal al Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”.

Un concert care a ridicat publicul în picioare, răsplătit cu ropote de aplauze.

Anna Ungureanu a mulțumit organizatorilor Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, pentru frumoasa colaborare din acest an și din cei precedenți, „una istorică, începută pe vremea maestrului Marin Constantin, în anii ’60”.

„Madrigalul a fost un colaborator de succes al Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc. Ca de fiecare dată când primeam invitația de a veni și de a cânta aici, am avut o tresărire și bucuria de a duce la bun sfârșit acest proiect, pentru că locul acesta are o energie specifică, o energie bună, de unde noi ne încărcăm, de unde noi ne permitem visarea pentru viitor. Iar oamenii speciali de aici, oamenii din colectivul de organizare, publicul de aici, sunt absolut minunați și le mulțumim tuturor că ne-au oferit cel puțin la fel de multă bucurie și dragoste, cum ne-am pregătim și noi de fiecare dată să le aducem”, a declarat Anna Ungureanu, dirijorul principal al Corului Național de Cameră „Madriagal – Marin Constantin”.

MADRIGAL, „un vis nebun, îndrăzneț, materializat într-un produs cultural” nepereche

„Nu poți veni după maestrul Marin Constantin și să simți că ești egalul lui. Dar poți să îți propui să fii în fiecare zi mai bun decât ai fost în ziua precedentă”, afirmă cu convingere Anna Ungureanu, dirijoarea celebrului Madrigal.

Compozitorul și dirijorul Marin Constantin, fondatorul Corului de Cameră Madrigal, i-a fost mentor, asemenea multor generații de tineri care s-au instruit în preajma lui.

„Maestrul Marin Constantin a avut un vis nebun, îndrăzneț, materializat într-un produs cultural care, iată, și acum, peste șase decenii, este valabil, validat”, continuând viziunea complexă, bazată pe repertoriul, maniera de cânt și vizualul de excepție dat de costumațiile aidoma celor purtate de aristocrația spaniolă din secol XIV, ne continuă ilustra noastră interlocutoare.

„Marin Constantin a fost o sursă inepuizabilă de creație, de imaginație, de iubire și, deși a fost un geniu, avea o personalitate de o complexitate aproape neînțeleasă pentru mulți din jurul său. A reușit să aibă mulți discipoli, cărora le-a permis și le-a deschis această lume magică în atelierul său, al Madrigalului. Pentru mine a fost o lecție: în primul rând o lecție a simplității cu care privea lumea și relațiile interumane în complexitatea lor, (…) mi-a permis să stau în preajma lui, la fel ca altor generații de studenți, care au crescut alături de el încă din anii ’60, într-o căutare continuă de a ajunge la sensibilitatea naturală a fiecărui om care asculta”, detaliază urmașa maestrului la conducerea Madrigalului.

Întemeietorul celebrului cor nu și-a dezvăluit nici odată rețeta succesului, ne spune Anna Ungureanu, însă le-a permis studenților săi să vadă cum lucrează, să simtă alături de el și să comunice direct, verbal sau nonverbal.

„Când lucram împreună în biroul maestrului sau acasă – era un mare privilegiu să te invite Marin Costantin și să își ocupe timpul cu tine –, el dirija cu ochii, iar eu cântam cu vocea și asta a fost comunicarea dintre noi în înțelegerea partiturii. Nu vorbeam foarte mult despre ce trebuie făcut; el trebuia să observe, iar tu să te conectezi la energia lui și să preiei de acolo informațiile necesare, cele potrivite ție, astfel încât simbioza să fie observată, simțită și tradusă ca exercițiu”, își amintește conducătoarea Madrigalului.

„Nu am realizat că dirijez Madrigalul, decât când se întâmpla asta deja de ceva vreme”.

Anna era studentă la Conservatorul din București, dedicându-se dirijatului coral academic, când a fost invitată să-i ajute pe membrii Corului Madrigal cu traducerea, interpretarea și cu pronunția unei piese în limba sa maternă, limba maghiară. Concertul avea să aibă loc în două săptămâni, la Sfântu Gheorghe, orașul ei natal, unde i-a însoțit, și nu mică avea să-i fie mirarea, când maestrul Marin Constantin a anunțat-o, cu doar câteva minute înainte de concert, că îi va reveni onoarea de a dirija, în fața părinților, a foștilor profesori și altor „oameni dragi”, faimosul cor cunoscut întregii lumi, oferindu-i împlinirea unui vis nerostit la care aspira.

„De atunci, din iunie 2002, nu am mai părăsit Madrigalul”, ne spune dna Ungureanu, zâmbind amintirilor dragi.

Decizia de continua alături de ei i-a aparținut tot maestrului Constantin, mai întâi ca membră a Corului de Cameră, apoi ca dirijor, pentru ca în 2014, la trei ani după trecerea la cele veșnice a fondatorului fenomenului Madrigal, ca dirijor deplin.

Astăzi, Madrigalul continuă să experimenteze cu sufletul și, dincolo de perfecțiunea remarcată de autorități consacrate în domeniu, continuă să caute noi sensuri, să cerceteze valoarea muzicală, pe cea a sensibilității și a frumosului.

„Madrigalul actual este unul foarte tânăr, cu o medie la 35 de ani, și toți simțim că avem datoria, dacă tot am primit acest dar, să explorăm, să găsim lucruri bune și frumoase, cu care să venim în completarea istoriei extraordinare a Corului, pe care să le dăm mai departe, celor care vor veni după noi. În al doilea rând, ca parte a moștenirii Madrigalului, să oferim – și o facem de mulți ani –, Programul Cantus Mundi, care asigură posibilitatea tuturor copiilor și tinerilor să facă parte din mișcarea corală românească, astfel încât să fie puși în evidență, să fie văzuți, auziți și să experimenteze munca de echipă, prin acceptarea fiecăruia, oricât de diferiți ar fi”, completează conducătoarea Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”.

Începând din 2011, când Directorul de Onoare al Madrigalului, maestrul Ion Marin, a pus bazele Programul Național „Cantus Mundi”, peste 60.000 de copii și tineri din România, profesorii și dirijorii lor au beneficiat în mod gratuit de know-how-ul Madrigalului, de întâlnirile cu acesta pe scenă, de turnee alături de Corul National de Cameră Madrigal, de cursuri, de școli de vară, de festivaluri, de filmări, de înregistrări.

„Și, până la urmă, de dezvoltare personală, prin tot ce am făcut împreună. Pentru că și-au dat seama că nu sunt cu nimic mai puțin decât madrigaliștii și că trebuie să își dea voie să viseze, că în câțiva ani și ei pot cânta în Madrigal. Dar trebuie să muncească pentru asta. (…) Iată că sămânța bucuriei de a cânta, de a cânta în echipă, de a evolua prin creativitate, de a fi acceptat și de a-l accepta pe celălalt, cu toate diferențele, într-o echipă și o societate, pe care sperăm să o sădim în fiecare copil și tânăr – daruri pe care noi le-am primit de la madrigaliștii care în 1963 au visat și au înfăptuit acest minunat Madrigal – încolțește și rodește. Acesta este dezideratul tuturor madrigaliștilor. Nu avem un termen limita pentru nimic, avem doar proiecte frumoase și sperăm ca acestea să bucure cât mai multe suflete din țară și din străinătate”, relatează remarcabila noastră parteneră de dialog.

Madrigalul în anul pandemic 2020

Anul trecut, Madrigalul nu s-a oprit nici măcar pentru o zi din activitate, arată Anna Ungureanu.

„A fost un deziderat al nostru și o cerere în echipă, sub o formă sau alta. Și eu, și Cezar Verlan – dirijorul secund al Madrigalului, am lucrat direct cu ei ore întregi, prin metode diferite, inclusiv prin WhatsApp, oferindu-le și suportul psihic de a vorbi cu cineva; câțiva locuiau singuri în perioada de izolare totală. (…) A fost magic, pentru că spiritul de echipă a funcționat dincolo de distanțarea fizică și într-un timp foarte scurt am reușit să găsim formule să ne întâlnim în grupuri mai mici, după aceea în grupuri mai mari și să găsim soluții să putem da și concerte. Dar ceea ne-a ajutat în acest an pandemic, a fost că am avut timp, în sfârșit, să facem foarte multe înregistrări, timp pe care nu ni l-am permis până atunci niciodată, între multele turnee, deplasări, programe, festivaluri, concerte, apariții, înregistrări audio și video”, povestește Anna Ungureanu.

În 2020, au înregistrat cinci CD-uri, trei de Crăciun și două de Paște, în colaborare una dintre cele mai importante case de discuri din România.

„Apoi am înregistrat imnurile mai multor țări și avem o colaborare foarte frumoasă în continuare, dezvoltăm acest subiect cu toate ambasadele din România”, adaugă dirijorul principal al Corului.

Dincolo de corul splendid care se vede pe scenă și de particularitatea soundului său unic, emblematic, Madrigalul are alături o echipă organizatorică complexă, formată exclusiv din profesioniști.

„Iar managerul Corului Madrigal, domnul Emil Pantelimon este cel care ajută ca viziunea Madrigalului, să fie în continuă transformare, dar bazându-se mereu pe aceleași puncte forte, pe care le-a gândit maestrul Marin Constantin în 1963, așa încât să poată ajunge acolo unde visăm cu toții. Pentru că, întrebat fiind ce îi dorește Madrigalului în viitor, maestrul Marin Constantin a răspuns: «Îmi doresc să urmeze ideea mea, să fie Madrigalul celor visate de mine, dar nu mai puțin decât ce vor visa ei», evocă Anna Ungureanu, directorul principal al Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.