Eu îmi aleg profesia sau ea mă alege pe mine? | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 9 decembrie 2022
Home » Învățământ » Eu îmi aleg profesia sau ea mă alege pe mine?
Eu îmi aleg profesia sau ea mă alege pe mine?

Eu îmi aleg profesia sau ea mă alege pe mine?

Pornind de la faptul că în anul 2022 Uniunea Europeană a decis să acorde prioritate tineretului, conştientă fiind de importanţa bunăstării, a dezvoltării şi implicării tinerilor în societate, precum şi de la premisa că alegerea profesiei este un cadru în care te împlineşti pe tine însuţi ca individ, ca personalitate, ca membru activ al societăţii, considerăm că proiectul „Eu îmi aleg profesia sau ea mă alege pe mine?”, iniţiat de Asociaţia Părinţilor din Liceul Teoretic O.C. Tăslăuanu” din Topliţa cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului prin Serviciul Dezvoltare Comunitară, din cadrul Direcţiei Generale Guvernare Deschisă, Relaţii Publice şi Cooperare, oferă oportunitatea unor indicii practice în căutarea unei profesii pe măsura disponibilităţilor descoperite de adolescent şi a trăsăturilor de personalitate.

Contextual, curriculumul şcolar oferă predominant elemente teoretice de orientare şcolară şi profesională, dar activităţile propuse prin acest proiect au permis plasarea adolescenţilor în spaţiul faptic al realităţii avantajelor şi dezavantajelor unei profesii, al dificultăţilor şi reuşitelor trăite de cei care profesează, muncesc zilnic, respectiv au facilitat luarea unei decizii pentru o carieră profesională, în condiţii de experimentare a unei profesii.

Acest proiect de orientare vocaţională se adresează elevilor de la Liceul Teoretic O.C. Tăslăuanu” Topliţa, din clasele X-XI, cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, celor cu situaţii deficitare, celor proveniţi din familii monoparentale şi a celor indecişi sub aspectul orientării profesionale. Valoarea totală a proiectului este de 50.650,00 lei, iar 45.585,00 lei, reprezintă asistenţa financiară nerambursabilă cofinanţată de Secretariatul General al Guvernului.

Proiectul a debutat cu activităţi de consiliere vocaţională, prin testarea elevilor pentru descoperirea aptitudinilor, intereselor, valorilor profesionale caracteristice personalităţii lor. Orientarea vocaţională are un rol vital în viaţa tinerilor pentru a-i direcţiona către domeniul potrivit, care să le aducă satisfacţie profesională pe termen lung. Pentru o decizie informată legată de carieră este esenţial ca tânărul să aibă în vedere cel puţin trei aspecte: autocunoaşterea (propriile interese profesionale, trăsăturile de personalitate, nivelul de inteligenţă, valorile personale, nivelul de cunoştinţe şi abilităţi academice şi alte competenţe), cunoaşterea nevoilor din piaţa muncii şi cunoaşterea domeniului de carieră. Cu ajutorul acestei îndrumări, elevii pot nu doar să ia o decizie informată, ci se pot concentra pe dezvoltarea abilităţilor şi atitudinilor care le sunt necesare pentru a avea succes în domeniul ales.

În continuarea proiectului am identificat şi am implicat 10 profesionişti-mentor deschişi în a permite elevilor să experimenteze prin participarea la activităţile specifice unei zile la locul de muncă. Adolescenţa este etapa propice experimentării şi descoperirii, în paralel cu trăsăturile de personalitate şi a elementelor caracteristice pentru vocaţia unei profesii potrivite individului; elementele teoretice nu-l ajută pe adolescent, el are nevoie de acţiune directă, atât socială şi profesională, cât şi de sprijin formal, specializat. O bună orientare vocaţională a elevilor prin conştientizarea faptului că practicarea unei profesii „care mi se potriveşte” motivează şi împlineşte personalitatea individului, determină eforturi de autorealizare, satisfacţie şi integrare socială autentică.

Proiectul a continuat cu împărtăşirea experienţei de muncă a profesioniştilor şi a experienţei elevilor din grupul ţintă către ceilalţi elevi din propriile clase (a X-a), dar şi către alţi elevi din clasele a XI-a şi a XII-a, prin prezentarea informaţiilor privind studiile necesare, condiţiile de lucru, salarizarea, atribuţii conform fişei postului, avantaje şi dezavantaje ale profesiei.

Activitatea finală, desfăşurată în data de 21 noiembrie, în Sala Cinematografului „Călimani” din municipiul Topliţa şi-a propus diseminarea activităţilor proiectului şi popularizarea sprijinului financiar oferit de SGG şi SDCSGG.La evenimentul de diseminare, alături de echipa de proiect alcătuită din profesorii liceului, profesioniştii-mentor din comunitate, cei 40 de elevi ai grupului-ţintă, au participat reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, alţi profesori, elevi şi părinţi, reunind peste 100 de participanţi. Au fost înmânate diplome şi materiale promoţionale cu însemnele proiectului şi ale SGG.

Încântaţi de entuziasmul elevilor participanţi, de rezultatele obţinute şi impactul activităţilor derulate, echipa de proiect îşi propune să aplice şi pe viitor la astfel de proiecte care permit realizarea unei orientări vocaţionale, oferind adolescenţilor şansa identificării profilului profesional, stabilirea contactului cu domenii profesionale variate, care asigură feedback-ul necesar luării unei decizii profesionale.

O bună decizie profesională conduce la creşterea motivaţiei pentru o pregătire profesională şi şcolară, la satisfacerea trebuinţei de actualizare a eului prin a face ceea ce i se potriveşte, respectiv integrarea socială şi împlinirea personală depind de o bună integrare profesională.

În numele echipei de proiect,

Camelia-Mirela Petruţ – coordonator proiect

Carmen-Elena Braic – responsabil elaborare materiale audio-video

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.