Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

CNCD a amendat cu 2.000 de lei Ministerul Educaţiei, deoarece a „încălcat dreptul la educaţie în condiţii de egalitate a elevilor români aparţinând minorităţii maghiare” în însuşirea limbii române | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 28 martie 2024
Home » Învățământ » CNCD a amendat cu 2.000 de lei Ministerul Educaţiei, deoarece a „încălcat dreptul la educaţie în condiţii de egalitate a elevilor români aparţinând minorităţii maghiare” în însuşirea limbii române
CNCD a amendat cu 2.000 de lei Ministerul Educaţiei, deoarece a „încălcat dreptul la educaţie în condiţii de egalitate a elevilor români aparţinând minorităţii maghiare” în însuşirea limbii române

CNCD a amendat cu 2.000 de lei Ministerul Educaţiei, deoarece a „încălcat dreptul la educaţie în condiţii de egalitate a elevilor români aparţinând minorităţii maghiare” în însuşirea limbii române

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a apreciat că Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) „nu a oferit soluţii”, reţinând totodată „lipsa manualelor adaptate”, Limba şi literatura română fiind predată „după cărţi şi programe utilizate în şcolile cu predare în limba română”. CNCD a stabilit un termen de şase luni pentru ca ministerul să înlăture fapta de discriminare.

În 26 iulie 2018, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România, Asociaţia pentru Judeţul Harghita şi trei elevi de etnie maghiară care nu au promovat proba de Limba română a examenului de Bacalaureat, au depus o sesizare la CNCD, reclamând lipsa manualelor şcolare „specifice de limba română pentru elevii care aparţin minorităţii maghiare, lipsa noilor programe şcolare pentru aceşti elevi, precum şi lipsa unei îmbunătăţiri a modalităţii de evaluare” la disciplina Limba şi literatura română la Evaluarea Naţională şi la Examenul de maturitate. În aceste condiţii, au arătat petiţionarii, elevii maghiari au fost „dezavantajaţi” atât la examenele naţionale, cât şi la admiterea la facultate.

La rândul său, Ministerul Educaţiei Naţionale a susţinut că nu se poate vorbi despre o situaţie de discriminare, deoarece nimeni nu beneficiază de un tratament preferenţial, „legea fiind aplicată tuturor în acelaşi mod”. În susţinerile MEN s-a mai precizat că elevii de la şcolile sau secţiile cu predare în limba maghiară studiază disciplina Limba şi literatura română pe baza unei programe specifice, pe tot parcursul învăţământului preuniversitar, aplicarea noilor programe făcându-se progresiv.

Colegiul director al CNCD s-a pronunţat cu privire la faptele sesizate în data de 2 octombrie 2019, dar Hotărârea cu nr. 681 a fost adusă la cunoştinţa preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Harghita abia miercuri, când Borboly Csaba a făcut-o publică, în cadrul unei conferinţe de presă, convocată în regim de urgenţă.

„Totul a plecat din două motive: unul este acela că pe piaţa forţei de muncă, copiii de etnie maghiară, nevorbind limba română, nu au aceleaşi şanse, nu au aceleaşi posibilităţi de carieră. Nu se pot angaja la foarte multe locuri de muncă unde vorbirea limbii române este obligatorie, foarte mulţi copiii merg la universităţi unde lipsa acestei abilităţi nu îi lasă să intre – la Poliţie, la SRI, în magistratură şi în alte locuri unde vorbirea imperfectă şi cunoştinţele de folosire a limbii române sunt slabe, acolo nu au şanse. Şi chiar sunt foarte multe locuri de muncă unde examenul se face în limba română, şi la noi, la Consiliul Judeţean. (…) Al doilea motiv este legat de problemele identificate începând cu 2015, când ne-am axat pe această tematică, când jumătate dintre copiii maghiari din Harghita care au terminat liceul, au picat la Bacalaureat; şi cam de atunci, în fiecare an, se repetă acest lucru”, a explicat preşedintele CJ Harghita.

Borboly Csaba a adus în atenţie preocupările, demersurile şi studiile realizate la nivelul CJ Harghita cu ajutorul specialiştilor şi al pedagogilor începând din 2016 încoace, amintind, între altele, de finanţarea unor manuale auxiliare pentru învăţarea limbii române, a unor cursuri pentru profesorii de Română având ca obiect metodele alternative de învăţare, finanţarea de tabere şi schimburi între elevii români şi cei maghiari. „În aceşti patru ani, în limitele competenţelor CJ, am făcut foarte multe şi mai trebuie să facem foarte multe. Nu abandonez ideea ca la Bilbor să facem un centru de învăţare a limbii române, unde copiii de etnie maghiară să stea la familii din localitate, să fie nevoiţi să ceară un pahar de apă, în timpul zilei, să fie cursuri în şcoală”, a afirmat Borboly.

Şeful administraţiei publice judeţene atenţionează că pe lângă acestea este nevoie, însă, şi de schimbarea metodologiei de predare a Limbii române, precum şi de introducerea orelor de comunicare în limba română pentru elevii de etnie maghiară, afirmând că „este momentul ca Ministerul Educaţiei să se implice”. Iar în cazul în care ministerul nu ar dispune de fonduri, Borboly Csaba a oferit sprijinul CJ Harghita pentru finanţarea elaborării manualului de comunicare în limba română. „Când am fost la minister, spuneau că nu au fonduri, iar eu am zis că, dacă trebuie să finanţăm Ministerul Educaţiei, ca materia facultativă pentru comunicare în limba română să fie realizată, atunci Consiliul Judeţean va finanţa; dar, oricum, cred că acest lucru este nasol. Cum să n-aibă ministerul bani pentru asta? Dar dacă nu o să aibă, noi participăm, nu e nicio treabă”, a concluzionat preşedintele CJ Harghita.

Potrivit Colegiului director al CNCD, discriminarea în speţă constă în „îngreunarea procesului de învăţare a limbii române de către elevii români aparţinând minorităţii maghiare”, reţinând că această situaţie „persistă în timp”, elevii lovindu-se de această problemă în fiecare an şcolar. „Prin schimbările politice survenite şi plasarea vinii pe un Guvern sau altul, elevii aparţinând minorităţii maghiare sunt cei care au de suferit, din lipsa manualelor adaptate” încă de la începutul anului, se arată în Hotărârea nr.681 a CNCD.

Colegiul director a luat act şi de un studiu efectuat de către CJ Harghita, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională referitor la predarea limbii române în şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, la care au participat 833 de elevi, 733 de părinţi şi 138 de profesori de Limba şi literatura română, „rezultând un procent foarte mic de persoane care vorbesc foarte bine limba română”.

Colegiul director a constatat că „indiferent din vina cui s-a creat”, situaţia existentă dezavantajează elevii aparţinând minorităţilor naţionale. „Prin fapta sa, Ministerul Educaţiei Naţionale a încălcat dreptul la educaţie în condiţii de egalitate a elevilor români aparţinând minorităţii maghiare”, se precizează în documentul citat.

„Colegiul director hotărăşte sancţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, prin ministru, (…) cu amendă contravenţională în valoare de 2.000 de lei” şi „stabileşte termen de şase luni în care Ministerul Educaţiei Naţionale va înlătura fapta de discriminare (…). În caz contrar, Colegiul director va relua analiza prezentei cauze”, a statuat CNCD. Decizia a fost luată cu unanimitate de voturi.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

2 comments

  1. Dar la școlile cu predare în limba germană, sîrbă sau ucraineană cum se predă Limba română? Nu tot ca la M.Ciuc?
    Acolo de ce copiii învață l.română și în Harghita nu? Probabil că este nevoie de schimbarea atitudinii părinților, profesorilor și apoi a copiilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.