Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Aproximativ 300 de elevi maghiari din patru judeţe, la un concurs de limba română | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 18 aprilie 2024
Home » Învățământ » Aproximativ 300 de elevi maghiari din patru judeţe, la un concurs de limba română
Aproximativ 300 de elevi maghiari din patru judeţe, la un concurs de limba română

Aproximativ 300 de elevi maghiari din patru judeţe, la un concurs de limba română

Câştigătorii vor fi premiaţi la sediul Guvernului României n Printre participanţi s-a numărat şi un elev nevăzător din Odorheiu-Secuiesc

 

Aproximativ 300 de elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară din judeţele Harghita, Covasna, Mureş şi Bacău au participat luni, la Miercurea-Ciuc, la un concurs de limba română, devenit tradiţional.

Concursul naţional de competenţe lingvistice în limba română pentru minorităţi „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” a ajuns la ediţia a XII-a şi se adresează elevilor din clasele V-XII de la şcolile cu predare în limba maghiară.

Toţi elevii participanţi la competiţie au maghiara ca limba maternă şi, în mod obişnuit, au puţine posibilităţi de a participa cu şanse reale la un concurs de limba română, dar şi de a-şi exersa cunoştinţele de limba română.

Iniţiatoarea concursului, profesoara de limba română Maria Sturzu, a declarat că ideea i-a venit după ce a constatat care sunt carenţele de exprimare ale elevilor maghiari, dar şi reţinerea acestora de a vorbi în limba română. „Ideea de a iniţa acest concurs a pornit tocmai din momentul în care am observat care sunt carenţele de exprimare (…) ale elevilor maghiari. Însuşi titlul concursului – Competenţe lingvistice în limba română pentru minorităţi – se adresează exact acestei carenţe, de a ajuta, sprijini şi încuraja (…) pe elevii care au o anumită reţinere, nu doar în faţa profesorului, dar şi a oricărui alt vorbitor care nu aparţine ariei sale lingvistice natale, şi odată ieşit de acolo construieşte, ridică o barieră completă în comunicare între ceilalţi şi el, care este vorbitor de limba maternă maghiară”, a declarat profesoara Maria Sturzu.

Gazda concursului, directorul Liceului Teoretic „Márton Áron”, Varga László, a declarat că această întrecere contribuie la apropierea dintre maghiari şi români şi exprimă dorinţa de a institui şi păstra relaţii de înţelegere, convieţuire şi pace între cele două comunităţi. „Acest concurs are şi o încărcătură simbolică deoarece, fără îndoială, contribuie la apropierea dintre minoritatea maghiară şi naţiunea majoritară. Este, de fapt, un concurs care exprimă dorinţa noastră de a păstra şi de a institui relaţii de normalitate, de bună înţelegere, de convieţuire şi de pace între comunităţile noastre. Este un concurs de care suntem foarte mândri, tocmai din acest punct de vedere, deoarece credem că fără stăpânirea cât mai bună şi mai corectă a limbii române nu se poate realiza integrarea optimă a tinerilor de etnie maghiară în societatea românească, iar pe de altă parte este şi un argument în favoarea învăţământului în limba maternă, în sensul că (…) nu sunt adevărate acele afirmaţii care susţin că învăţământul în limba maternă îi îndepărtează pe elevi (…) sau le creează probleme în învăţarea limbii române”, a declarat directorul Varga László.

Prezent la festivitatea de deschidere, prefectul Harghitei, Adrian Jean Andrei, i-a felicitat pe elevi pentru că au participat în număr mare la acest concurs, dar şi pe profesorii care au înţeles că limba română este un mod de comunicare, care le va fi de mare ajutor copiilor în viitor.

„Într-un mediu multietnic şi multicultural, acest concurs, de însemnătate naţională, este ca o provocare pentru dumneavoastră, dar este şi o oportunitate de a învăţa limba română în afara orelor de clasă”, a subliniat prefectul Adrian Jean Andrei.

La festivitatea de deschidere a participat şi inspectorul de limba română Dorina Moraru Drăghici, care a spus că acest concurs este unul cu rezonanţă şi este o bucurie împlinită.

 

Kovács Tamás, elev nevăzător din Odorheiu-Secuiesc, olimpic la limba română

Printre elevii participanţi la concurs se numără şi Kovács Tamás, de la Şcoala Generală „Mora Ferenc” din Odorheiu-Secuiesc, care este nevăzător şi care şi-a scris lucrarea folosind un program special de calculator, care transcrie limbajul Braille. Tamás, elev în clasa a VI-a, va merge şi la faza naţională a Olimpiadei de limba română şi a dezvăluit că îi plac exerciţiile de gramatică, dar şi compunerile şi că, pe lângă română, vorbeşte şi engleză, şi germană.

Profesoara sa de limba română, Gabriella Dombi, se consideră o norocoasă pentru că „Tamás este foarte optimist, curios şi dornic să înveţe” şi spune că îi este foarte uşor să lucreze cu el.

Organizatorii concursului de limba română pentru elevii maghiari sunt Liceul „Márton Áron” din Miercurea-Ciuc, Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea-Ciuc.

Festivitatea de premiere a întrecerii va avea loc duminică, 13 aprilie, la Bucureşti, la sediul Guvernului României. Câştigătorii vor primi din partea Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea-Ciuc (ACROM) cărţi scrise de clasicii literaturii române şi universale şi diplome din partea Inspectoratului Şcolar Harghita.

În anii precedenţi, câştigătorii concursului au fost răsplătiţi de partenerul tradiţional ACROM, pe lângă cărţi, şi cu vizite la Palatul Parlamentului, Muzeul Cotroceni sau Muzeul Antipa din Bucureşti, dar au avut parte şi de experienţe interculturale cu colegii lor din Capitală. (Agerpres) 

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.