1.400 de copii din mediul rural din judeţ vor primi, în perioada următoare, Prima Carte, iar în 12 grădiniţe din cele mai defavorizate comunităţi din Harghita vor fi amenajate centre de bibliotecă, pentru a încuraja cititul împreună cu cei mici – acasă şi la grădiniţă
Asociaţia OvidiuRo continuă parteneriatul cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita pentru creşterea calităţii educaţiei preşcolare în mediile defavorizate, prin implementarea, la nivel judeţean, a programului-pilot de lectură în grădiniţe „Fiecare copil merită o poveste”. În afara faptului că asigură resursele, programul formează şi profesori pentru creşterea calităţii educaţiei preşcolare în judeţ.
Programul a fost în municipiul reşedinţă de judeţ printr-o serie de sesiuni de lectură cu copiii în mai multe grădiniţe, iar joi, la Casa Corpului Didactic Harghita, au avut loc mai multe sesiuni de formare pentru profesorii din învăţământul preşcolar.
„Noi propunem metoda care se cheamă readle out, în română noi am tradus-o ca citire interactivă. Este cititul cu cartea îndreptată către copii şi pe care o citeşti şnur, nu te întrerupi să întrebi câte picioare are calul, ce mănâncă raţa, practic focusul este pe poveste în sine, astfel încât să dezvoltăm capacitatea de a asculta a copiilor, de a procesa un text literar şi de a se bucura de el. După prima citire, bineînţeles poţi valorifica conţinutul, să dezvolţi vocabularul, să te asiguri că toţi copiii cunosc cuvintele, să faci nişte corelaţii cu ceea ce ştiu copiii sau vrei să le predai, dar este important să ai aceste activităţi de lectură pur şi simplu, să te bucuri de o carte. Pentru că noi ne-am uitat şi la cercetările ştiinţifice şi, practic, în mintea noastră, primele experienţe, cu orice, sunt foarte importante, fiindcă, dacă primele asocieri sunt pozitive, vei vrea să mai citeşti, să mai înveţi, vei vrea să faci acel lucru. Şi de asta vrem să ne asigurăm, că primele experienţe ale copiilor din medii defavorizate sunt nişte experienţe pozitive”, a declarat Maria Gheorghiu, co-fondator Asociaţia OvidiuRo.
Pe bază de voluntariat, profesorii instruiţi vor deveni ei înşişi formatori în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului, pentru toţi cei aproximativ 700 de profesori de învăţământ preşcolar din judeţ. O altă sesiune s-a adresat profesorilor de învăţământ preşcolar din mediul rural, care vor beneficia de centrele de bibliotecă pentru sala de grupă, puse la dispoziţie de OvidiuRo.
„Acest program de lectură în grădiniţe este un câştig pentru absolut toată lumea – copii, părinţi, cadre didactice, conducători de instituţie, inspectori şcolari. (…) Lectură, în ghilimele spus, pentru că nu este lectură ca la şcoală, este citire de imagini, să-i atragă pe copii, să-i facă să iubească cărţile. Lectura este foarte importantă, vedem şi importanţa Internetului, dar cartea este cea care lucrează cu sufletul copilului şi va rămâne o valoare peste timp. (…) Pentru fiecare dintre noi, şi pentru adulţi, când vezi o bibliotecă cu cărţi, parcă te înalţi şi simţi că este ceva valoros; de aceea o să ne focusăm ca în toate grupele din judeţ să fie amenajat centrul bibliotecă, în locul ce mai important din sala de grupă, ca să dea greutate activităţii”, a afirmat inspectoarea şcolară pentru educaţie timpurie şi pentru activităţi extraşcolare Lucica Erdei. Ea şi-a propus să-i determine şi pe directorii de şcoli, de grădiniţe, pe inspectorul şcolar general şi pe ceilalţi inspectori să meargă şi să le citească câte o poveste micuţilor din grădiniţe. „Acesta va fi un indicator, pentru mine, de evaluare a modului cum a fost implementat acest proiect, pe lângă celelalte, bineînţeles, privind activitatea cadrelor didactice, a educatorilor, pentru promovarea lecturii în grădiniţe”.
Adina Jurcă, educatoare la Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu” Miercurea Ciuc, a testat metoda vara trecută, la grădiniţa şi şcoala din Săcel. Rezultatul: „copiii s-au îndrăgostit de cărţi, de lectură”. „Acest atelier de literaţie l-am făcut la Săcel, cu copiii romi, copii care nu avut acces la nici o carte, pentru care cărţile nu contau. De când am început să le citesc – o carte pentru copiii preşcolari, adică cu imagini mari şi text puţin – copiii cunosc poveştile pe de rost, au învăţat despre culori, au învăţat despre animale, despre lume, cu ajutorul cărţilor. Copiii învaţă în mod activ, îşi îmbogăţesc vocabularul prin cărţi. Şi pentru copiii preşcolari, de oriunde ar fi, din orice mediu ar fi, cărţile sunt sursa spre cunoaştere. Important e ca noi, educatoarele, să ştim cum să le citim o carte”, a explicat educatoarea.
După ce au citit sute, chiar mii de cărţi copiilor din grădiniţe, membrii Asociaţiei OvidiuRo s-au decis că „Ursule brun, ursule brun tu ce vezi?”, o carte scrisă de Eric Carle, care îi captivează cel mai tare pe copii chiar şi astăzi, este cea pe care o vor primi micuţii în cadrul programului „Fiecare copil merită o poveste”.
„Este cartea care te atrage de când deschizi prima pagină, te absoarbe în poveste, este una dintre cele mai cumpărate cărţi la nivel mondial, tradusă în peste 50 de limbi. A fost scrisă acum 50 de ani, deci este testată de generaţii întregi de copii, de părinţi, de profesori. Este foarte îndrăgită şi de profesori, pentru că tema este atractivă şi familiară copiilor, despre animale, culori, şi are o structură repetitivă. Este simplă şi are imagini mari, care îi atrag pe copii. Am ales ca aceasta să fie cartea anului 2019. (…) Luminiţa de la capătul tunelului, pentru mine, este un copil într-o casă sărăcăcioasă, care citeşte o carte foarte bună, o carte frumoasă”, a conchis Maria Gheorghiu.
În 2018, aproximativ 20.000 de preşcolari din 12 judeţe au primit câte o carte pentru acasă şi în peste 100 de grădiniţe din cele 12 unităţi administrative au fost amenajate centre de lectură – GrădiBiblioteca, prin programul „Fiecare copil merită o poveste”.
La nivel naţional, prin programul-pilot „Fiecare copil merită o poveste”, OvidiuRo şi-a propus să implementeze anul acesta „un mix de intervenţii”, constând în 400 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preşcolare, formarea unui număr de 20.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale şi a premiselor citirii şi scrierii folosind cărţi ilustrate, inclusiv un kit de literaţie pentru fiecare profesor. Nu în ultimul rând, va distribui 80.000 de cărţi ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul „Prima mea Carte”.
DANIELA MEZEY