- Până la acestea, personalul lucrează într-un spaţiu neavizat ISU şi DSP
Ultima şedinţă de Consiliu Local al municipiului Topliţa din acest an, care s-a desfăşurat vineri, nu a fost lipsită de discuţii şi de dezbateri ale problemelor cu care se confruntă oraşul. Din cele peste 30 de puncte, câte au fost pe ordinea de zi, ne vom concentra atenţia asupra problemei de la Spitalul Municipal Topliţa.
Unul dintre proiectele de hotărâri supuse votului a fost cel care prevedea aprobarea noii durate de implementare şi a cheltuielilor estimate aferente finalizării proiectului cu titlul „Reabilitarea, modernizarea şi dotarea ambulatoriului Spitalului Municipal Topliţa…”.
Referitor la acest proiect de hotărâre, consilierul local George Alexandru Vizitiu, care este şi medic în cadrul Spitalului Municipal Topliţa, spunea că în prezent spaţiul ambulatoriului nu este avizat ISU şi DSP. „Prelungirea termenului cu încă un an de avizare a spaţiilor din ambulatoriu duce la consecinţe extrem de grave: se afectează grav circuitele medicale şi activitatea medicală, nu ne putem desfăşura activitatea în condiţii optime; trebuie refăcut proiectul de reabilitare termică, nu putem să implementăm un proiect de reabilitare termică dacă nu sunt avizate spaţiile; în 2025 trebuie să realizăm contractarea cu CAS, nu putem realiza contractarea pe spaţii neavizate; laboratorul este neacreditat RENAR, ar trebui mutat în ambulatoriu, în spital, în spaţii neavizate.
Deja s-au primit amenzi la spital de la ISU. În 2026 avem acreditarea; pregătirea pentru acreditare o facem din 2025. Prelungind termenele până în decembrie 2025, consecinţele vor fi extrem de grave”, spunea George Alexandru Vizitiu.
Odată cu demararea lucrărilor la ambulatoriul de specialitate, avizele de funcţionare au fost suspendate
La şedinţa de consiliu local a fost prezentă şi dr. Alexandra Ioniţă, managerul Spitalului Municipal Topliţa.
Aceasta preciza faptul că administraţia spitalului a trimis, în ultimele două luni, cel puţin 3 adrese către primărie prin care a fost solicitată urgentarea proceselor de recepţie la nivelul ambulatoriului. Înainte de începerea lucrărilor la ambulatoriu, spitalul avea autorizaţie ISU de funcţionare, însă în prezent aceasta este suspendată tocmai din cauza lor.
„Tocmai s-a încheiat un mic proiect prin care noi am repus în funcţiune sistemul de incendiu, pentru că am primit amendă de la pompieri. S-au cheltuit aproape 10.000 de euro cu această reabilitare a sistemului care a fost deteriorat pe parcursul lucrărilor”, arăta managerul spitalului.
„În mod normal, ce înseamnă spital şi medical, nu poate să funcţioneze fără avize. Nu este o chestie pe care să o prelungim la nesfârşit. Proiectul trebuia finalizat în decembrie 2023. Deja avem o întârziere de un an, în condiţiile în care muncitori, în spital, nu au mai fost văzuţi din august. Nu înţeleg de ce nu se poate face o recepţie. Vor fi afectate acreditarea, contractarea cu Casa de Asigurări. În mod normal, noi nu am avea ce să căutăm acolo, în spaţiul de ambulatoriu, până nu se efectuează recepţia”, a mai spus aceasta.
Dr. Alexandra Ioniţă a mai arătat că în luna martie trebuie să înceapă lucrările de reabilitare termică a spitalului. Însă, pentru a putea începe fizic acel proiect, trebuie ca ambulatoriul să fie avizat şi să existe circuite funcţionale, deoarece nu se pot porni două proiecte şi să nu fie aviz pentru niciun spaţiu. Aşadar, până în luna martie ar fi obligatoriu de finalizat recepţia şi obţinerea avizelor.
„Ceea ce trebuie să înţelegeţi este că prin Ambulatoriul de specialitate al Spitalului Topliţa, în fiecare lună, trec cel puţin 3.000 de pacienţi. Acolo este situată şi radiologia. Nu există spital fără radiologie. Plus, dacă se întâmplă ceva, cum am zis înainte, ce se întâmplă cu cei 3.000 de pacienţi? Ce se întâmplă cu spitalul, dacă nu va mai avea servicii de radiologie? Deci, practic, noi în momentul de faţă funcţionăm într-un spaţiu neavizat”, a mai arătat managerul unităţii spitaliceşti.
Proiectul trebuia finalizat în decembrie 2023
Sebastian Buzilă, primarul municipiului Topliţa, arăta că proiectul a fost aprobat în 2019 şi trebuia finalizat la 31 decembrie 2023.
„Avem probleme, într-adevăr, cu firma care a făcut lucrările acolo – spunea edilul. Au făcut lucrările. Efectiv, n-au trimis toate documentele ca să se poată aproba plata respectivelor lucrări. Am plătit în ultimul moment, aveam, dacă ţineţi minte, primite prin bugetul statului 3 milioane de lei pentru ambulatoriul spitalului. (…) În ultima zi am reuşit să facem plata respectivă, la foarte multe insistenţe către firma respectivă, să trimită toate documentele necesare.
Deci, pe partea de lucrări, să spunem că ar fi aproape totul în regulă, mai sunt nişte mici lucruri de pus la punct.
Pe partea de dotări avem nişte probleme. Există un echipament – a fost şi mare vâlvă la momentul respectiv – care e facturat cu 70 de mii de euro şi valoarea lui de piaţă e undeva la 7 mii de euro. Nu am putut să facem plata pentru echipamentul respectiv. E un litigiu în instanţă, care nu s-a pronunţat până în momentul de faţă”.
Acesta mai explica faptul că proiectul se putea închide şi fără plata acestui echipament, însă dacă, ulterior, instanţa va decide că vor trebui plătiţi cei 70.000 de euro, atunci suma va trebui suportată din bugetul propriu.
„Chiar dacă se prelungeşte decizia instanţei, putem face recepţie parţială pe lucrări pe toate astea. O să facem tot ce ţine de noi în lunile următoare. În ianuarie, maxim februarie, eu sper să rezolvăm toate problemele acestea”.
Problema se află la constructor, făcându-se presiuni pentru ca recepţia lucrărilor să se facă în primele luni din 2025
Andreea Puşcaş, din cadrul Compartimentului investiţii proiecte europene a Primăriei municipiului Topliţa, sublinia faptul că prelungirea termenului de implementare a proiectului nu are impact asupra prelungirii execuţiei lucrărilor sau recepţiei acesteia.
„Lucrările au fost anunţate de către constructor ca fiind terminate în 30 iunie 2024. (…) Am transmis nenumărate adrese către constructor să-şi depună situaţiile finale, să vină să reglăm situaţiile, să putem face plata cotelor către ISC şi să convocăm Comisia de Recepţie la finalizarea lucrărilor. Fapt care nu s-a întâmplat.
(…) Lucrările, repet, sunt terminate, sunt finalizate conform adresei constructorului, însă nu s-a putut face recepţia acestor lucrări. (…) Inclusiv domnul diriginte de şantier şi-a arătat disponibilitatea să vină, să stăm o zi întreagă şi să punem noi actele cap la cap pentru că dânsul nu are capacitate, din păcate, să facă hârtii. Este un bun constructor, a muncit bine, a făcut o lucrare bună şi cred că aţi constatat şi dumneavoastră lucrul acesta, dar la partea de hârtii stăm foarte prost cu dânsul”.
Andreea Puşcaş a mai arătat faptul că prelungirea termenului până la sfârşitul anului viitor este dată de litigiul privind aparatul amintit anterior. Există posibilitatea ca proiectul să fie finalizat în lunile următoare şi să se renunţe la aparat, nefiind indicator de proiect, iar în acel moment banii din creditul luat vor trebui returnaţi. Însă, continua aceasta, dacă instanţa va decide plata celor 70.000 de euro pentru aparat, atunci suma va trebui suportată din bugetul local. „Acesta este raţionamentul pe care l-am prelungit până în decembrie. Şi nu pentru a prelungi execuţia lucrărilor”, spunea Andreea Puşcaş.
***
În final, cu 9 voturi „pentru”, proiectul a fost adoptat. Însă, administraţia municipală a dat asigurări că va face tot posibilul ca în primele luni ale anului viitor să se facă recepţia lucrărilor.
Consemnare de LIVIU C.