Şi staţiunea Băile Tuşnad a fost afectată de pandemie, înregistrându-se o scădere importantă a numărului de turişti în acest an | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 26 iunie 2022
Home » Economic » Şi staţiunea Băile Tuşnad a fost afectată de pandemie, înregistrându-se o scădere importantă a numărului de turişti în acest an
Şi staţiunea Băile Tuşnad a fost afectată de pandemie, înregistrându-se o scădere importantă a numărului de turişti în acest an

Şi staţiunea Băile Tuşnad a fost afectată de pandemie, înregistrându-se o scădere importantă a numărului de turişti în acest an

La fel ca multe destinaţii turistice din ţară, şi oraşul Băile Tuşnad s-a confruntat, în acest an, cu o scădere importantă a numărului de turişti. Faţă de anul trecut, scăderile au fost semnificative, estimându-se o diminuare cu aproximativ 30-40% a numărului de turişti. Totuşi, o şansă pentru hotelierii de aici a fost existenţa băilor de tratament, care a adus mai mulţi turişti decât se preconizase.

Dar despre toate acestea am stat de vorbă cu Ileana Colcer, directoarea Hotelului Ciucaş din Băile Tuşnad.

În ceea ce priveşte unitatea hotelieră pe care o conduce, Ileana Colcer spunea că peste vară a fost un grad de ocupare de 70-80%, în schimb problema a fost în extrasezon, când s-a înregistrat o medie de sub 50%, cu zile de 30 şi chiar 20 de procente. Totuşi, şansa a reprezentat-o baza de tratament de care dispune hotelul.

„Orice durere cred că-ţi scade nivelul imunităţii şi atunci lumea a înţeles că trebuie să-şi facă tratament, cu respectarea tuturor măsurilor de siguranţă şi de igienă impuse de această pandemie – spunea aceasta.

Lumea a venit, a înţeles, a respectat şi chiar s-au făcut destul de multe rezervări pe parte de tratament. Deci, din acest punct de vedere cred că am avut un atu, un as în mânecă: baza de tratament este cea care ne-a adus un număr mai mare de turişti decât ne aşteptam”.

Comparând cifrele din acest an cu cele din 2019, dna directoare observa o scădere importantă a numărului de turişti, mai ales că timp de 3 luni unitatea a fost închisă în totalitate. Per ansamblu se preconizează o scădere cu 40%, însă cifrele finale se vor afla peste câteva săptămâni, la sfârşit de an, deoarece nici luna decembrie nu se arată una promiţătoare.

  • Cum s-a simţit sezonul turistic în oraş?

Dacă din punctul de vedere al hotelului, pandemia şi-a pus o amprentă puternică asupra sezonului turistic, am întrebat-o pe Ileana Colcer cum s-a văzut acest an din perspectiva staţiunii.

Dânsa afirma că au fost destul de mulţi turişti în pensiunile mici, dar în general pe perioada de weekend. Însă, s-a observat foarte mult lipsa evenimentelor organizate în mod tradiţional şi care aduceau mulţi vizitatori.

În ceea ce priveşte respectarea anumitor reguli, în magazine, în spaţiile comune, lumea purta mască, iar aglomerările au lipsit.

  • Fără mari speranţe pentru sărbătorile de iarnă

Dacă cererea pentru minivacanţa de 1 Decembrie a fost mare, se pare că nu la fel se prezintă situaţia şi pentru sărbătorile de iarnă.

În ultimii ani, spunea Ileana Colcer, lumea s-a obişnuit să petreacă Crăciunul într-un cadru colectiv, în unităţi hoteliere şi restaurante, cu muzică, cu petrecere. Însă, acum fiind interzise asemenea adunări, rezervările făcute sunt mici ca număr. Iar situaţia este similară şi de Revelion, interesul fiind scăzut, cu toate că hotelierii din Tuşnad au lansat programe.

Totuşi, cei din industrie se gândesc că, aşa cum s-a întâmplat de 1 Decembrie, când, din cauza incertitudinii, majoritatea turiştilor şi-au făcut rezervarea pe ultima sută de metri, la fel să se întâmple şi de sărbători.

„Sigur, lumea este dornică să iasă. Asta este clar. Dacă noi ne străduim să asigurăm măsurile de siguranţă şi clienţii să le respecte, mare frică nu ar trebui să avem. Va trebui să avem curaj”, concluziona directoarea hotelului.

  • Redeschiderea treptată şi ajutorul care s-a dat a fost insuficient şi neluat din timp

Un alt subiect atins în discuţia avută cu Ileana Colcer a fost cel al sprijinului oferit de către Guvern în această perioadă, dacă cei din industria hotelieră, turistică, au fost mulţumiţi de măsurile luate.

Managerul turistic opinează că au fost şi măsuri bune luate în această perioadă de pandemie, dar şi mai puţin bune. Referindu-se la deschiderea treptată a activităţilor care s-a luat într-un timp foarte scurt, iar cei din industrie nu au avut timp suficient să se pregătească, a dat un exemplu: „Mi se spunea astăzi că mâine pot să deschid restaurantul sau mi se spunea astăzi că mâine pot să deschid baza de tratament. Orice acţiune de genul acesta trebuie pregătită.

Sigur că nu ai de unde să ştii care este evoluţia îmbolnăvirilor, dar trebuie să ai un program pe termen scurt şi unul pe termen lung: dacă scad îmbolnăvirile în ultimele 14 zile sub un anumit coeficient, deschid bazele de tratament; atunci trebuie să am şi măsurile de siguranţă concepute şi difuzate, pentru că nu poţi să le implementezi imediat – trebuie să te aprovizionezi cu substanţele care au avizul Ministerului Sănătăţii, să ai tot ceea ce se cere în această situaţie.

În ceea ce priveşte redeschiderea treptată şi ajutorul care s-a dat, a fost insuficient şi neluat din timp. Adică exact ceea ce am spus înainte: aceste măsuri trebuiau stabilite şi spuse, pentru că atunci erai pregătit, urmăreai coeficienţii şi ştiai că în momentul în care scade sub un anumit coeficient pot să deschid restaurantul, dar între timp m-am şi pregătit pentru baza de tratament”.

Pe de altă parte, măsurile impuse şi protocoalele care s-au făcut prin Organizaţia Patronală a Turismului Balnear, care a ţinut legătura cu Guvernul, au fost bine gândite. Asta şi pentru că, spunea Ileana Colcer, Organizaţia Patronală a Turismului Balnear s-a consultat cu medici balneologi, epidemiologi, infecţionişti, cu specialişti din medicina muncii, iar în perioada stării de urgenţă, cât timp industria a fost închisă, s-au putut face protocoale bune pe hotel, pe restaurant, pe bază de tratament, pe spălătorie, pe toate formele de activitate, în aşa fel încât atunci când hotelurile s-au redeschis, s-a ştiut ce trebuie făcut, fiecare angajat a fost pregătit să explice clientului în aşa fel încât acesta să înţeleagă că fără respectarea circuitelor nu se poate.

„Şi am fost plăcut surprinsă că 90% dintre cei care au intrat în hotel au înţeles să respecte aceste măsuri de siguranţă.

Despre angajaţi nu discutăm, pentru că ei au semnat nişte protocoale pe care le şi respectă”, spunea directoarea Hotelului Ciucaş.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.