Salvaţi Copiii a lansat primul experiment social cu inteligenţă artificială care simulează efectele bullyingului asupra unui copil

0

Pentru a face vizibil impactul profund, dar adesea nevăzut, pe care bullyingul îl are asupra copiilor, organizaţia Salvaţi Copiii a lansat campania „Vorbeşte cu ALEX”, un demers inedit care combină tehnologia cu empatia.

Conform unui comunicat emis de Salvaţi Copiii, aceasta este prima campanie de tip experiment social care utilizează inteligenţa artificială pentru a demonstra transformările emoţionale profunde pe care le poate suferi un copil expus la agresiuni.

ALEX este un agent AI (inteligenţă artificială) care simulează profilul unui copil de 9 ani: curios, prietenos, pasionat de fotbal şi jocuri video, crescut într-un mediu familial echilibrat. Acest profil a fost „modelat” pe baza a peste 5.000 de mărturii reale ale elevilor din România care au trecut prin experienţe de bullying. Pe măsură ce sistemul a integrat aceste relatări, comportamentul lui ALEX s-a modificat treptat, reflectând degradarea emoţională specifică unei victime: retragere, anxietate, lipsă de reacţie, pierderea entuziasmului pentru activităţile preferate.

Campania, realizată în parteneriat cu agenţia Heist Industries, îşi propune să ofere o perspectivă concretă şi accesibilă asupra consecinţelor pe termen lung ale bullyingului. ALEX a fost creat pentru a demonstra cât de mult pot afecta cuvintele şi atitudinile celor din jur dezvoltarea emoţională a unui copil.

„Când l-am terminat de configurat pe Alex ne-am gândit dacă un copil creat din coduri şi algoritmi poate fi afectat atât de mult de cuvinte, ce se întâmplă cu un copil real, care simte frică, ruşine şi singurătate? Alex nu e doar un Agent AI, ci e o metaforă dureroasă a ceea ce trăiesc mulţi copii în fiecare zi. Prin el, vrem să facem consecinţele bullyingului tot mai greu de ignorat”, a declarat Radu Pilat, Creative Director, Heist Industries, citat în comunicatul de presă.

Potrivit datelor Salvaţi Copiii, aproape 50% dintre elevii români spun că au fost victime ale bullyingului, o creştere semnificativă faţă de 29% în 2016. Mai mult, 79% dintre respondenţi declară că au asistat la episoade de bullying, atât în şcoli, cât şi online, iar 27% recunosc că au avut, la rândul lor, comportamente agresive.

Campania a fost dezvoltată de Heist Industries, cu sprijinul Spark Media şi al casei de producţie Factor Film. Componenta tehnologică, inclusiv dezvoltarea lui ALEX, a fost realizată de agenţia Invergent. Cei interesaţi pot accesa platforma dedicată, alex.farabullying.ro, unde pot interacţiona cu ALEX şi experimenta, într-un mod educativ şi emoţionant, cum se manifestă efectele bullyingului.

„Bullyingul se petrece departe de ochii adulţilor, este ascuns şi este ţinut ascuns de către copii pentru că nu au încredere că vor fi crezuţi, sprijiniţi. Copiii care trec prin situaţii de bullying, indiferent de rol, simt teamă, umilinţă, ruşine. ALEX este un experiment dureros, dar necesar. Este o simulare a unui copil real care a devenit oglinda miilor de mesaje pe care copiii reali le primesc zilnic. Nimeni nu este imun la bullying, dacă un AI poate fi afectat atât de profund, este greu de imaginat impactul asupra unui copil. Copiii au nevoie de adulţi responsabili în şcoli, în familii şi în comunităţi, au nevoie ca aceşti adulţi să creeze reţele de încredere şi suport, mecanisme clare şi simple de prevenire a bullyingului, nu mecanisme care amplifică teama şi neîncrederea. Copiii au nevoie de siguranţă şi empatie pentru a învăţa şi a se dezvolta. Salvaţi Copiii oferă informare, sprijin emoţional şi consiliere psihologică gratuită pentru copiii afectaţi de bullying”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România, citată în comunicat.

Campania „Vorbeşte cu ALEX” se derulează sub egida Centrului de Resurse Antibullying, parte din eforturile Salvaţi Copiii de a combate violenţa psihologică între elevi. Potrivit comunicatului, încă din 2002, prin înfiinţarea a cinci centre de consiliere pentru copil şi familie, organizaţia şi-a asumat un rol esenţial în promovarea educaţiei pozitive şi a intervenţiilor psihologice specializate. Printre realizările notabile se numără interzicerea pedepselor fizice şi a tratamentelor umilitoare aplicate copiilor prin Legea 272/2004, precum şi oferirea de servicii gratuite de consiliere pentru peste 50.500 de copii şi părinţi.

Salvaţi Copiii a adus fenomenul bullyingului în atenţia publicului, lansând primul studiu naţional dedicat acestui subiect în şcoli şi elaborând programe bazate pe dovezi, cu impact dovedit asupra copiilor cu vârste cuprinse între 3 şi 17 ani. Prin aceste iniţiative, organizaţia a contribuit decisiv la recunoaşterea gravităţii bullyingului şi la dezvoltarea unor soluţii concrete şi validate ştiinţific, centrate pe siguranţa şi bunăstarea copilului.

Modelul Grupurilor de Acţiune Antibullying, promovat de Salvaţi Copiii România, rămâne un instrument esenţial în prevenirea şi gestionarea bullyingului. Aceste grupuri reunesc copii, părinţi şi profesori, creând un climat bazat pe empatie, cooperare şi incluziune, condiţii fundamentale pentru reducerea violenţei. Organizaţia subliniază că sancţiunile singure nu sunt suficiente pentru a reduce bullyingul şi pot chiar accentua marginalizarea copiilor implicaţi. Soluţiile eficiente se bazează pe prevenţie, participare reală şi cultivarea unor relaţii sănătoase în comunitatea şcolară, implicând activ elevii alături de adulţi care îi ascultă şi îi susţin.

Comentarii:

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.