„Provocare la lectură”– ediţia 2023 şi-a desemnat câştigătorii | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 21 iulie 2024
Home » Învățământ » „Provocare la lectură”– ediţia 2023 şi-a desemnat câştigătorii
„Provocare la lectură”– ediţia 2023 şi-a desemnat câştigătorii

„Provocare la lectură”– ediţia 2023 şi-a desemnat câştigătorii

  • Pentru al doilea an consecutiv, cartea propusă de şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, prof. Demeter Levente, a fost preferată de cei mai mulţi participanţi la eveniment

Asemenea primei ediţii, lansată anul trecut, pentru marcarea Zilei Naţionale a Lecturii, persoane publice din Harghita i-au provocat pe elevii din ciclurile gimnazial şi liceal – secţiile română şi maghiară – să citească, propunându-le câte un volum. Evenimentul s-a desfăşurat online, în timpul orei de Limba română, în data de 15 februarie, şcolarii având la dispoziţie o lună să citească una dintre cărţile propuse de invitaţi care se bucură de respect, de admiraţie şi de apreciere în rândul elevilor şi al comunităţii.

Participanţii au avut libertatea de a lectura cartea aleasă în română, în maghiară sau engleză, ulterior fiecare dintre ei urmând să redacteze o scrisoare în limba română, scrisă de mână şi adresată invitatului a cărui propunere i-a stârnit interesul pentru lectură. Scrisorile elevilor au fost scanate de profesori şi trimise iniţiatoarei proiectului – inspectorul de Limba română Manuela Nicoleta Stîngă, care le-a distribuit destinatarilor, care au ales câte trei dintre cele mai elocvente, elevii acestora urmând să fie recompensaţi cu o zi de relaxare la SPA între 1 iunie şi 15 septembrie, în Odorheiu Secuiesc.

Invitaţii care le-au recomandat anul acesta elevilor cărţile de citit au fost: inspectorul şcolar general, un preot, un jandarm, un regizor de desene animate, directorul unei companii de apă minerală, o jurnalistă, un parapantist, un producător de film şi o sportivă. Spre dezamăgirea elevilor, ministrul Tineretului şi Sportului Carol Edurard Novák nu a putut onora invitaţia lansată de organizatori.

Inspectorul şcolar general Demeter Levente, deţinătorul premiului de popularitate primit la ediţia precedentă a evenimentului, este pentru al doilea an consecutiv câştigătorul proiectului, cu 83 de scrisori primite de la elevii participanţi. Şi în acest an a venit cu o propunere atractivă pentru grupul ţintă: „Aventurile lui Tom Sawyer” aparţinând scriitorului Mark Twain.

„Modul în care aţi prezentat opera şi povestea cărţii Aventurile lui Tom Sawyer, istorisită pe scurt de către dumneavoastră, m-a fascinat. Aţi prezentat această carte cu drag şi empatie, oferindu-mi un nou privilegiu de a-mi îmbogăţi lista cu lecturi, (…) o ocazie minunată de a vedea o altă copilărie, plină de învăţături şi morale”, i-a scris Roxana Maria Hurubă, elevă în clasa a VIII-a la Liceul Teoretic „O.C. Tăslăuanu” din Topliţa.

„Sunt bucuroasă că am avut pe raft această carte şi că am avut ocazia să o citesc”, a declarat András Csenge, elevă în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Salamon Ernő”, Gheorgheni. „O idee din cartea Aventurile lui Tom Sawyer, a rămas cu mine: «Nu am vrut niciodată să fiu ca altcineva. Am fost un vânător de aventuri». Şi eu gândesc ca Tom. Vreau să trăiesc o viaţă fără restricţii (…). Scopul meu în viaţă este să devin un om de care tatăl meu să fie mândru şi vreau să creez ceva care să îmi poarte numele”, a arătat Borvíz Norbert, elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Márton Áron”.

Despre volumul „Bătrânul şi marea” al scriitorului Ernest Hemingway, prezentat şi recomandat de jurnalista Magyari Tekla, poziţionat pe locul secund în topul preferinţelor participanţilor, graţie celor 63 de scrisori primite din partea elevilor,  Andrási Zsófia elevă în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Orbán Balázs” din Cristuru Secuiesc scrie că „ar fi bine să fie citit de cât mai mulţi tineri”. „Santiago a devenit un adevărat model pentru mine şi am învăţat multe de la el: că întotdeauna trebuie să mă ţin tare şi să fiu puternică. (…) Sunt sigură că în viaţa mea vor veni şi clipe grele, dar morala cărţii îmi va aduce aminte că „Omul poate fi distrus, dar învins niciodată”.

Locul trei i-a revenit lui Fazakas Szabolcs – regizor de filme de desene animate, care a prezentat cartea şi creaţia de animaţie Legendárium, născute din legende secuieşti din judeţul Harghita. El a primit 57 de scrisori din parte admiratorilor săi. Între ei, Geréb Dorottya, elevă în clasa a X-a la Liceul Pedagogic „Benedek Elek” din Odorheiu Secuiesc, care a apreciat că volumul-culegere „Lgendárium” ar trebui să fie citit „cel puţin o dată”. „Legendele sunt lecţii pline de mesaje despre trecut, care ne arată drumul spre viitor”, a adăugat Balog Nóra, elevă în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni” din Miercurea-Ciuc. „Vă admir foarte mult şi aş vrea să devin şi eu un regizor faimos de desene animate”, i-a scris Maria Suciu din satul Livezi, elevă în clasa a VI-a la Şcoala Gimnazială din Mihăileni.

De o scrisoare impresionantă, primită din partea unei eleve de la Liceul Teologic „Segitő Mária” din Miercurea-Ciuc a avut parte şi preotul Petru Cătinean, care le-a recomandat elevilor volumul „Stele şi constelaţii pe înţelesul tuturor – Cum să recunoaştem cu uşurinţă cele mai frumoase 25 de constelaţii”, semnată de Klaus M. Shittenhelm.

„Bună ziua, dragule Preot. Sunt Heni de la Liceul Teologic Segitő Mária, clasa a IX-a C. Când a fost evenimentul (Provocarea la lectură – n.a.), tocmai am învăţat la ora de Geografie despre stele, despre meteori, despre comete. Prin urmare, m-am gândit ce bine ar fi dacă aş citi cartea pe care ne-ai propus-o, pentru a aprofunda lecţia pentru testul de evaluare finală. (…) Şi am început să o citesc: era uşor de citit , interesantă, interactivă”.

Mama Henriettei avea să îşi ajute fiica să ajungă într-o poiană, unde a putut admira pe cerul înstelat Ursa Mică şi Ursa Mare, constelaţia Orion şi Hidra.

„Era linişte. (…) Deodată am auzit un mic zgomot – era zgomotul stelelor care m-au invitat în lumea lor, în lumea infinitului, unde nu există timp şi spaţiu, unde problemele dispar, (…) în Universul sclipitor, unde stelele nu sunt doar astre strălucitoare şi fierbinţi, ci personalităţi individuale, dansatori ai lumii. Mi-au cerut să insuflu viaţă în ele şi eu le-am ascultat, le-am dat viaţă. În acel moment (…) am avut sentimentul că aş putea trăi întreaga viaţă doar uitându-mă la cerul infinit, cu atât de multe mistere încât viaţa întreagă nu mi-ar fi de ajuns să le descifrez. (…) Nu mai conta că toţi prietenii şi colegii mei au râs de mine pentru că am citit cartea aceasta, a contat doar că am înţeles ce vor să-mi transmită stelele. (…). Asta este întâmplarea mea adevărată, datorată impactului cărţii. Spune-mi, te rog, că nu doar eu văd în stele tot ce ţi-am povestit! Asigură-mă că nu sunt doar o fată care a fost aşa de entuziasmată şi de obosită în noaptea aceea, care s-a lăsat condusă prea departe de imaginaţia ei! Cu drag, Heni”.

Părintele Cătinean a primit 54 de scrisori şi merită remarcat că cele mai multe dintre acestea au fost semnate de elevi de la secţia maghiară.

Locul V al clasamentului i-a revenit propunerii lansată de omul de afaceri Radu Lăzăroiu: „Arta războiului” – primul tratat despre strategie, scris în urmă cu douăzeci şi cinci de secole în China de generalul chinez, strateg militar, scriitor şi filozof Sun Tzu, „un text clasic de gândire politică si un curs rapid, dar eficient pentru antrenarea inteligentei deopotrivă”, lecturat chiar şi de elevi din clasa a V-a anul acesta. Iordan Eduard, elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Octavian Goga” a opinat că acesta „este cu siguranţă una dintre cele mai importante şi influente cărţi din istorie. Este o legătură esenţială pentru oricine doreşte să înţeleagă principiile strategiei şi să îşi dezvolte abilităţile în acest domeniu, (…) o carte care m-a provocat şi m-a inspirat profund în acelaşi timp”.

Andreea Coşa, elevă la Şcoala Gimnazială Tulgheş, susţine, la rândul ei: „Nu am să ezit niciodată să recitesc această operă, ori de câte ori voi avea ocazia în viitor şi să mă folosesc de micile învăţături ale acesteia”. Propunerea directorului general al Romaqua Group a făcut obiectul unui număr de 49 de scrisori de apreciere trimise de elevi harghiteni.

De preţuirea participanţilor la cea de-a doua ediţie a Provocării la lectură s-a bucurat şi volumul „La râul Piedra am şezut şi-am plâns”, semnată de Paulo Coelho, o carte despre tineri îndrăgostiţi, despre marile provocări şi taine ale vieţii, propusă de fosta biatlonistă Tófalvi Éva, care a primit 24 de scrisori de la cititori.

„Această carte m-a ajutat să văd mai profund lucrurile religioase şi m-a ajutat să cunosc chipul feminin al lui Dumnezeu. (…) În această carte sunt multe citate minunate, care ne transmit sentimente puternice şi care ne învaţă că „Trebuie să-l ascultăm pe copilul care am fost cândva şi care încă există în noi; copilul acesta înţelege momentele magice; putem să-i înăbuşim plânsul, dar glasul nu i-l putem reduce la tăcere”.

„Mă bucur foarte mult că am citit această carte, pentru că în ea există mult mai mult decât pare din exterior. Vă mulţumesc din suflet”, a scris Csáki Petra, elevă în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Salamon Ernő”.

„După ce am citit-o, am comandat-o imediat şi în limba maghiară, pentru că ştiu că o voi citi din nou. Acum simt că am mai câştigat deja ceva, pe lângă cunoaşterea cărţii: dorinţa de a încerca acest concurs şi anul viitor”, a consemnat Lukács Emőke, elevă în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic „Sővér Elek”, Joseni.

Propunerea producătorului de film Corneliu Ţepeluş – cartea „Dracula”, semnată de Bram Stoker, a întrunit sufragiile unui număr de 19 elevi. Între aceştia, Jakab Emőke, elevă la Liceul Teoretic „Tamási Áron” din Odorheiu Secuiesc, a consemnat: „Dracula este o carte care m-a captivat şi m-a încântat şi sunt sigură că va rămâne una dintre cele mai importante şi influente lucrări ale genului horror în literatura universală. Vă mulţumesc pentru această experienţă de lectură memorabilă!”, iar Elena Alexandra Agache de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”precizează că a preferat să lectureze volumul în limba engleză, pentru a-i „oferi sentimentul de autenticitate. „Nu pot decât să vă complimentez gusturile, în special legate de lumea cărţilor!”, i-a scris ea producătorului Corneliu Ţepeluş.

Propunerea parapantistului Bogdan Oprea, preşedintele Asociaţiei Clubul Sportiv „The Raven” din Corbu şi campion naţional la zbor la distanţăromanul autobiografic „Papillon”, scris de Henri Charrière, condamnat la închisoare pe viaţă pentru asasinarea prietenului său în 1930, omor premeditat pe care nu l-a recunoscut niciodată – s-a poziţionat pe locul VIII în topul preferinţelor elevilor harghiteni, în vreme ce volumul propus de ofiţerul Bogdan Colceriu din cadrul Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Harghita – cartea „Inteligenţa Materiei”, aparţinând unei somităţi în domeniu, medicul neurolog şi psihiatru, autor de literatură filozofică şi metafizică Dumitru Constantin Dulcan – a atras cei mai puţini cititori; o carte preţioasă, dar pentru care este nevoie de cunoştinţe avansate, ţinând cont de utilizarea unor elemente şi terminologiei specifice domeniilor medicale (psihiatrie, neurologie, psihologie), ale chimiei, fizicii, astrofizicii şi ştiinţelor naturale.

„Această carte nu este uşor de citit şi cu siguranţă la vârsta de 12 ani nu am înţeles fiecare cuvânt în adevăratul lui sens”, arată Crina Sânziana Olaru, elevă în clasa a VI-a la Şcoala Gimnazială „Miron Cristea” Topliţa. „Consider însă că este o carte care va ajuta de-a lungul vieţii, recitind-o, devenind obiectul interesului nostru ori de câte ori vom simţi nevoia să ne aplecăm asupra ei”, a continuat adolescenta.

Dar pentru eleva Bianca Brad, „Inteligenţa materiei”, scrisă de Dumitru Constantin Dulcan, a devenit „noua mea carte favorită. (…) Vă mulţumesc pentru recomandarea acestei cărţi deosebite”, consemnează tânăra.

„Simt că această carte a contribuit la propria-mi dezvoltare (…); prin simpla prezentare a unei cărţi aţi reuşit să puneţi o cărămidă la evoluţia mea ca persoană”, a apreciat Maria-Delia Vlad, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Topliţa.

Surpriza avea să vină din partea unei eleve de clasa a VIII-a din Miercurea-Ciuc, calificată la etapa naţională a Olimpiadei de Limba Română, care i-a adresat o scrisoare şi Ministrului Tineretului şi Sportului Carol-Eduard Novák, deşi acesta nu a fost prezent la eveniment. Ea i-a transmis că îl admiră şi că speră ca „într-o zi, totuşi”, îi va „recomanda cartea lui preferată”.

„Provocare la lectură” – activitate organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita la nivelul disciplinei Limba şi literatura română este apreciată de elevii de gimnaziu şi de liceu români şi maghiari, cărora li se adresează.

„Astfel de evenimente au un rol important în educaţia tinerilor şi sper să particip şi în anii următori”, a afirmat Kedves Bálint, elev în clasa a IX-a la Liceul Teologic „Segitő Mária” din Miercurea-Ciuc.

***

La ediţia din 2023 au participat aproape 6.000 de elevi, mai mulţi decât la ediţia anterioară, deşi, conform programului de studiu, în jur de o mie de elevi ar fi avut ora de Română programată în intervalul desfăşurării evenimentului. A crescut şi numărul scrisorilor trimise de elevi invitaţilor care le-au recomandat diferite cărţi, comparativ cu ediţia precedentă, anul acesta numărul epistolelor trimise de elevi depăşind cifra de 400.

„Şi scrisorile au fost mai profunde, elevii manifestând şi mai multă atenţie la exprimare”, a remarcat organizatoarea evenimentului, inspectorul şcolar Manuela Nicoleta Stîngă.

„Sunt copii care ne-au scris că au participat şi anul trecut şi că abia aşteaptă ediţia de anul viitor, că pentru ei «nu este atât de important să câştige», mai important fiind faptul că fac «un exerciţiu de cultură». Un alt elev ne-a scris că acesta este programul lui preferat, «pentru că îi arată calea spre cunoaştere», aşteptând cu nerăbdare să afle ce cărţi citesc şi le propun invitaţii. Anul trecut am depăşit astfel o barieră fantastică, elevilor de la secţia maghiară nemaifiindu-le teamă acum să scrie în limba română, pe de o parte pentru că ştiu că pot citi volumele propuse şi în limba maghiară, dar şi că profesorii lor le vor corecta scrisorile pe care le adresează invitaţilor din punct de vedere gramatical – care trebuie scrise în limba română – evitând astfel greşelile de exprimare care i-ar putea pune în situaţii neplăcute”, a spus iniţiatoarea evenimentului.

Potrivit sursei citate, faţă de anul trecut, în acest an evoluţia celor care au participat pentru a doua oară la acest proiect este vizibilă, comunicarea făcându-se „ca într-un grup select, elevii participanţi având senzaţia că fac parte dintr-o comunitate”.

„Pentru mine, ca iniţiator al acestui proiect, scrisorile lor sunt feedback-ul, eficient la întrebările: am făcut ceva pentru ei, pot să mă declar mulţumită că le-am propus ceva interesant? Prezenţa lor din ce în ce mai numeroasă şi interacţiunea ne arată că acest eveniment este cu adevărat ceva interesant pentru ei”, a concluzionat iniţiatoarea „Provocării la lectură”, inspectorul de Limba Română prof. Manuela Nicoleta Stîngă.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.