Program pentru învăţarea limbii române de către copiii maghiari, implementat la Miercurea-Ciuc

Un program educaţional inovator, menit să sprijine învăţarea limbii române de către copiii maghiari, va fi lansat în Miercurea-Ciuc începând cu luna octombrie. Iniţiativa beneficiază de sprijinul direct al primăriei municipiului şi se adresează copiilor, învăţătorilor şi părinţilor, având ca scop principal însuşirea limbii române într-un mod ludic şi bazat pe experienţă.
Conform unui comunicat emis de Primăria Miercurea-Ciuc, proiectul va fi implementat prin intermediul Fundaţiei „Eszterlánc” şi va fi coordonat de învăţătoarea Kirmájer Enikő.
Viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc, Sógor Enikő, a evidenţiat, în cadrul unei întâlniri cu specialiştii, viziunea pe termen lung a programului: dezvoltarea unor condiţii locale mai eficiente pentru învăţarea limbii române de către copii.
„Pentru copiii care cresc într-un mediu preponderent maghiar este deosebit de dificil să suplinim lipsa unui context natural de vorbire a limbii române în viaţa lor de zi cu zi. De aceea este extrem de important să le oferim această prezenţă lingvistică cât mai devreme – într-un mod care să imite mediul şi procesul natural de învăţare a limbii. Programul actual se bazează pe o iniţiativă locală deja funcţională şi de succes, pe care dorim să o extindem şi în alte şcoli. Este esenţial să pornim de la o abordare organică, venită din comunitate şi bazată pe relaţii personale, deoarece astfel de iniţiative sunt mult mai eficiente şi sustenabile decât metodele impuse din exterior”, a declarat Sógor Enikő, citată în comunicatul de presă.
Activităţile săptămânale vor fi iniţial concentrate pe elevii de clasele a III-a şi a IV-a de la Liceul de Artă „Nagy István” şi Şcoala Generală „Petőfi Sándor”, cu un accent pe pregătirea pentru ciclul gimnazial. Obiectivul este extinderea treptată a programului şi la alte clase din ciclul primar, precum şi la alte instituţii şcolare din Miercurea-Ciuc. Se doreşte creşterea încrederii copiilor în utilizarea limbii române într-un mod natural şi distractiv, transformând-o dintr-o materie şcolară într-un instrument esenţial de dialog.
În timpul întâlnirii de lucru, Kirmájer Enikő, coordonatoarea proiectului, a împărtăşit şi motivele personale care au stat la baza implicării sale în acest program.
„Ideea a pornit de la experienţele unui elev de-al meu, care, fiind vorbitor nativ de română, a fost înscris într-o şcoală maghiară şi s-a confruntat cu dificultăţi lingvistice. Am realizat că şi noi avem aceleaşi dificultăţi în învăţarea limbii române. Aşa că am început o activitate săptămânală de o oră pentru dezvoltarea vocabularului, unde copiii se întâlnesc cu o persoană vorbitoare nativă de română care nu vorbeşte maghiara, dar care îi învaţă cu o mare competenţă. Scopul nu este doar învăţarea limbii, ci şi conştientizarea faptului că cunoaşterea limbii române este esenţială pentru reuşita la Bacalaureat, pentru succesul profesional şi pentru integrarea socială”, a precizat Kirmájer Enikő.
Suportul profesional este asigurat de Oana Borviz, profesoară de dezvoltare lingvistică şi vorbitoare nativă de română. Ea va facilita progresul lingvistic al copiilor prin metode artistice, incluzând cântece, scenete de teatru, desene, fragmente de filme şi poveşti. Potrivit experienţei sale, aceste metode complexe, vizual-verbale, sunt considerate deosebit de eficiente pentru consolidarea vocabularului şi dezvoltarea abilităţilor de vorbire.
„Pentru mulţi copii, cea mai mare barieră este lipsa curajului de a vorbi. Scopul nostru este să le dăm încredere în sine, să-i ajutăm să prindă curaj şi să vorbească româneşte. În acest sens, părinţii au un rol esenţial, pentru că, dacă se implică, pot avea loc adevărate miracole”, a afirmat profesoara Oana Borviz.
Potrivit comunicatului, pe lângă oportunităţile de învăţare lingvistică, activităţile programului sunt concepute şi ca spaţii de construire a comunităţii, unde copiii pot interacţiona cu limba şi cultura celuilalt într-un mediu sigur şi pozitiv. Metodele pedagogice alternative şi non-formale – învăţarea prin experienţă, suporturi vizuale, exerciţii situaţionale – sunt menite să sprijine progresul copiilor într-un mod natural şi jucăuş.
În paralel, Primăria Miercurea-Ciuc colaborează cu Facultatea din Miercurea-Ciuc a Universităţii Sapientia, specializarea Română-Engleză, pentru dezvoltarea unui nou cadru metodologic. Acesta va include instrumente ludice adaptate vârstei copiilor, care vor fi ulterior disponibile cadrelor didactice din oraş ca material auxiliar.
Autorităţile locale îşi propun extinderea programului în toate şcolile generale din Miercurea-Ciuc, condiţionată de interesul manifestat. Succesul iniţiativei este considerat dependent de colaborarea dintre copii, învăţători, părinţi şi comunităţile locale. (E.Ş.)