O societate comercială din Topliţa acuză. Serviciul Public de Salubrizare din localitate răspunde

0
  • „Abuzuri, lipsă de transparenţă şi instituţii pasive: cazul Serviciului Public de Salubrizare Topliţa” – susţine antreprenorul
  • „Această campanie de denigrare se bazează pe afirmaţii neadevărate şi interpretări eronate ale legii, având ca scop discreditarea serviciului public” – arată reprezentanţii serviciului

O societate comercială din Topliţa ne-a transmis pe adresa redacţiei un material în care reclamă posibile „abuzuri şi lipsă de transparenţă de la Serviciul Public de Salubrizare Topliţa: somaţii cu date false, aplicarea selectivă a legii, nerespectarea contractelor, tarife discriminatorii şi refuzul de a respecta Legea nr. 544/2001”.

În urma sesizării primite, am cerut un punct de vedere şi din partea Serviciului Public de Salubrizare Topliţa, care a transmis că respinge „în totalitate acuzaţiile de abuz şi ilegalitate, activitatea noastră desfăşurându-se cu respectarea strictă a legislaţiei în vigoare şi a principiilor de transparenţă şi echitate faţă de toţi utilizatorii serviciului”, aducând argumente pentru fiecare din punctele cuprinse în reclamaţie.

În continuare, vom reda poziţiile celor două părţi.

„Abuzuri, lipsă de transparenţă şi instituţii pasive: cazul Serviciului Public de Salubrizare Topliţa”

„Un serviciu public elementar – salubritatea – a devenit la Topliţa exemplul perfect al modului în care o instituţie locală poate să încalce legea, să trateze cetăţenii cu dispreţ şi să îşi desfăşoare activitatea fără niciun control real din partea autorităţilor.

Somaţie cu date false şi aplicare selectivă

În primăvara 2025, firma SC Oldies Baroc Pub SRL a primit o somaţie de plată emisă în numele Serviciului Public de Salubrizare Topliţa (prin intermediul avocatului serviciului – n.r.). Documentul conţinea însă date false: un CUI şi un cont de trezorerie care nu aparţineau instituţiei.

Mai mult, măsura a fost aplicată discriminatoriu – doar această firmă a fost somată, deşi serviciul avea şi alţi debitori. Situaţia intră în sfera unui posibil abuz în serviciu, având în vedere că documentele oficiale au fost emise cu informaţii nereale, cu efecte directe asupra unui operator economic.

Contracte schimbate şi obligaţii nerespectate

În loc să corecteze problemele, Serviciul Public de Salubrizare a recurs la o altă practică abuzivă: schimbarea contractelor aflate deja în derulare. Această manevră arată mai degrabă o încercare de a acoperi greşelile anterioare decât o dorinţă reală de a îmbunătăţi serviciile.

În paralel, obligaţiile contractuale asumate anterior nu au fost respectate:

  • igienizarea tomberoanelor nu se realizează, deşi este prevăzută în contract;
  • colectarea selectivă există doar pe hârtie, nu şi în teren;
  • sistemul tarifar este aplicat neuniform – unii cetăţeni plătesc taxă fixă, alţii deloc.

Lipsa de transparenţă şi sfidarea legii

Un alt aspect grav îl reprezintă refuzul serviciului de a răspunde solicitărilor formulate în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Mai mult, instituţia a transmis chiar în scris că «nu intră sub incidenţa legii» – afirmaţie falsă, întrucât este un serviciu public aflat în subordinea administraţiei locale.

Această atitudine reprezintă nu doar o încălcare a legii, ci şi o sfidare directă a principiilor de transparenţă şi responsabilitate publică.

Demersuri şi instituţii pasive

În faţa acestor abateri au fost formulate sesizări la:

  • Parchetul de pe lângă Tribunalul Harghita, pentru posibile fapte de abuz în serviciu;
  • Direcţia Generală Anticorupţie (DGA), pentru verificarea practicilor abuzive;
  • Prefectura Harghita, pentru controlul de legalitate asupra actelor şi contractelor;
  • ANRSC, pentru controlul respectării obligaţiilor legale.

Cu toate acestea, reacţiile instituţiilor au fost slabe sau inexistente, ceea ce confirmă imaginea unui stat care asistă pasiv la abuzurile locale.

Concluzie

Cazul Serviciului Public de Salubrizare Topliţa nu mai este doar o problemă punctuală între o firmă şi o instituţie locală. Este un simptom al unui sistem bolnav, unde legea se aplică selectiv, documentele oficiale pot conţine date false, iar transparenţa este refuzată în scris.

Dacă astfel de practici rămân nesancţionate, mesajul transmis comunităţii este unul singur: legea nu este aceeaşi pentru toţi”, se arată în materialul semnat de reprezentantul societăţii, Cristian Biriş.

„Această campanie de denigrare se bazează pe afirmaţii neadevărate şi interpretări eronate ale legii, având ca scop discreditarea serviciului public”

De partea cealaltă, Serviciul Public de Salubrizare Topliţa respinge în totalitate acuzaţiile aduse şi consideră că „această campanie de denigrare se bazează pe afirmaţii neadevărate şi interpretări eronate ale legii, având ca scop discreditarea serviciului public”.

„Respingem în totalitate acuzaţiile de abuz şi ilegalitate, activitatea noastră desfăşurându-se cu respectarea strictă a legislaţiei în vigoare şi a principiilor de transparenţă şi echitate faţă de toţi utilizatorii serviciului”.

În răspunsul transmis de Serviciul Public de Salubrizare Topliţa se răspunde punctual la fiecare din acuzaţiile aduse.

Astfel, referitor la afirmaţia „Somaţie cu date false şi aplicare selectivă”, reprezentanţii serviciului fac o serie de precizări. Privitor la corectitudinea datelor din somaţie, se arată următoarele: „Afirmaţia privind transmiterea unei somaţii cu date false este nefondată. Somaţia de plată nr. 2676/14.02.2025, comunicată societăţii OLDIES BAROC PUB SRL, conţine date de identificare fiscală şi bancare corecte, aparţinând Serviciului Public de Salubrizare Topliţa, entitate cu personalitate juridică proprie. Corectitudinea acestor date a fost demonstrată şi înaintată către Instituţia Prefectului – Judeţul Harghita, prin documente oficiale: copie a certificatului de înregistrare fiscală (CIF 38585484) şi extras de cont de trezorerie”.

În ceea ce priveşte „Aplicarea nediscriminatorie a legii”, se evidenţiază: „Acuzaţia de aplicare selectivă a măsurilor de recuperare a debitelor este, de asemenea, falsă. Procedura de recuperare a datoriilor se iniţiază în mod sistematic şi nediscriminatoriu pentru toţi utilizatorii persoane juridice, care înregistrează debite restante, respectând principiul egalităţii de tratament. Listele integrale cu somaţiile transmise tuturor debitorilor au fost comunicate atât către ANRSC, cât şi către Instituţia Prefectului, ca dovadă a demersurilor noastre generalizate”.

Referitor la acuzaţia „Contracte schimbate şi obligaţii nerespectate”, se arată:

Alinierea contractelor la noul Regulament: Transmiterea de notificări pentru actualizarea contractelor nu este o «manevră abuzivă» sau o «încercare de a acoperi greşeli». Este o măsură administrativă obligatorie şi necesară pentru punerea în acord a contractelor existente cu noul cadru legal, stabilit prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Topliţa nr. 62/2024, care a aprobat noul Regulament al Serviciului de Salubrizare. Conform acestui regulament, toţi utilizatorii au obligaţia legală de a deţine contracte conforme cu noile prevederi.

Respectarea obligaţiilor contractuale şi metodologia de calcul: Afirmaţiile privind nerespectarea obligaţiilor nu sunt reale. Metodologia de determinare şi facturare a cantităţilor pentru serviciul prestat se bazează pe prevederile contractuale, respectând cadrul legal şi Hotărârea Consiliului Local Topliţa nr. 162/2024. Concret, pentru agenţii economici (utilizatori non-casnici), modalitatea de calcul este transparentă şi unitară: se facturează volumul total al recipientelor contractate, înmulţit cu frecvenţa de colectare stabilită (de exemplu: o pubelă de 240 de litri colectată o dată pe săptămână). Această metodologie asigură o tarifare predictibilă şi echitabilă pentru toţi operatorii economici, fiind aplicată în mod uniform”.

În ceea ce priveşte „Lipsa de transparenţă şi sfidarea legii”, Serviciul Public de Salubrizare Topliţa precizează că „afirmaţia că serviciul refuză să răspundă solicitărilor (efectuate în baza Legii nr. 544/2001 – n.n.) este falsă şi denotă o necunoaştere a legii. Serviciul a răspuns solicitărilor anterioare, însă am acţionat cu responsabilitate pentru a proteja cadrul legal. Decizia de a anonimiza denumirile societăţilor contractante în răspunsurile anterioare se fundamentează strict pe art. 12, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 544/2001, care exceptează de la liberul acces informaţiile a căror publicitate «ar afecta principiul concurenţei loiale». Lista clienţilor şi volumele contractate sunt informaţii comerciale strategice, iar dezvăluirea lor ar crea un avantaj nejustificat concurenţilor. De asemenea, am explicat petentului că valoarea contractelor nu este una fixă, ci se determină lunar, în funcţie de cantitatea efectivă de deşeuri colectată şi de tariful în vigoare, asigurând astfel transparenţa modului de calcul. Prin urmare, am oferit datele esenţiale, protejând în acelaşi timp informaţiile comerciale sensibile, exact cum prevede legea”.

În ceea ce priveşte „Respectarea legii”: „Serviciul Public de Salubrizare Topliţa este o instituţie publică ce funcţionează în subordinea Consiliului Local, iar întreaga noastră activitate este guvernată de lege. Corespondenţa extinsă şi documentată pe care o purtăm cu toate autorităţile statului (Instituţia Prefectului, ANRSC, Poliţie etc.) demonstrează fără echivoc supunerea noastră la cadrul legal şi angajamentul pentru transparenţă”.

„Considerăm că această campanie de denigrare se bazează pe afirmaţii neadevărate şi interpretări eronate ale legii, având ca scop discreditarea serviciului public”, se arată în răspunsul semnat de Niculina Fodor, şef serviciu, Serviciul Public de Salubrizare Topliţa.

Comentarii:

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.