Abonamente în format PDF

Cu doar 16 lei/lună (150 de lei/an) puteți avea
în căsuța dvs. de e-mail ziarul nostru în format PDF.
Detalii la informatiahr@gmail.com.


Lipsa infrastructurii necesare funcţionării descurajează achiziţionarea maşinilor electrice în Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 9 mai 2021
Home » Economic » Lipsa infrastructurii necesare funcţionării descurajează achiziţionarea maşinilor electrice în Harghita
Lipsa infrastructurii necesare funcţionării descurajează achiziţionarea maşinilor electrice în Harghita

Lipsa infrastructurii necesare funcţionării descurajează achiziţionarea maşinilor electrice în Harghita

  • Şoferii reclamă insuficienţa staţiilor de încărcare publice şi preţul „foarte mare” perceput pentru încărcare la cele existente

Luni s-a dat startul la Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, ambele venind cu modificări substanţiale.

În speranţa că cele din urmă vor atrage mai mulţi doritori de maşini eco-friendly din judeţ, am sondat „terenul”. Iată ce am aflat.

Un taximetrist din Miercurea Ciuc, proprietarul unui vehicul electric, care a ales să îşi păstreze anonimatul, ne spune că şi-a cumpărat autoturismul în urmă cu un an, în speranţa că îşi va putea reduce costurile cu combustibilul. Dar curând şi-a dat seama că „reclamele nu au prea multe în comun cu realitatea”.

„Eu am luat-o pentru taximetrie; m-au făcut curios reclamele, care ne spun că se circulă gratuit cu maşinile electrice. Dar nu este adevărat. Aici, în Miercurea Ciuc avem un singur încărcător (public – n.a.), la Centrul Comercial NEST, care este cel mai scump din ţară, 1,46 lei/kW, şi nu merită. Dacă preţul încasat pentru încărcare ar fi cel normal, de 0,7 lei, perceput de furnizorii de energie electrică, am ieşi la jumătate, dar aşa, plătim cât pentru o maşină pe combustibil. Ne-am aşteptat ca încărcarea să fie gratuită, aşa cum este în alte zone ale ţării şi în străinătate. Pentru cei care locuiesc aici, în oraş (Miercurea Ciuc – n.a.), nu este rentabil, plăteşti ca să circuli cu ea cât nu merită. Eu, de exemplu, am cumpărat un încărcător şi alimentez maşina de acasă, dar cei care stau la bloc, nu au cum. La Gheorgheni, la LIDL sunt două încărcătoare gratuite, dar aici nu se face nimic; totul e cel mai scump în Miercurea Ciuc”,ne spune interlocutorul nostru.

Practic, proprietarii de maşini electrice reclamă lipsa infrastructurii necesare funcţionării acestora în municipiul reşedinţă de judeţ, dar şi în alte localităţi harghitene, aspect care descurajează cumpărarea de vehicule electrice, în ciuda avantajelor pe care le au şi a facilităţilor acordate prin programul Rabla Plus, dar şi a dorinţei multora de a proteja mediul prin achiziţionarea de vehicule prietenoase.

Mészáros Csaba lucrează la Aqua Energia, o companie care produce şi furnizează energie verde, prin intermediul unei micro-hidrocentrale instalată în 2014 pe pârâul Mădăraş, şi al parcurilor cu panouri solare de la Şumuleu şi Brădeşti. Ei au cumpărat prima maşină electrică din Harghita, în octombrie 2017.

Ne spune că maşinile electrice sunt foarte comode, automate, nu trebuie schimbat uleiul, iar întreţinerea este ieftină.

„Noi am achiziţionat pentru firmă până acum trei maşini electrice prin liesing, au autonomia dată de 400 de kilometri, dar putem merge la sigur pe 300 de kilometri, în orice condiţii. Suntem mulţumiţi de ele, sunt practice, uşor de condus şi confortabile. Pentru noi, ca firmă care se ocupă cu energia şi energia verde, este important să conducem astfel de maşini, dar mai este mult până când acest lucru va deveni un trend aici, în Miercurea Ciuc, unde cei mai mulţi preferă să cumpere maşini second-hand”, apreciază Mészáros Csaba.

Pe de altă parte, există în rândul şoferilor şi o oarecare reticenţă în ceea ce priveşte renunţarea la combustie şi la autonomia oferită de benzinăriile pe care le găsesc pe orice traseu. Şoferii cu care am stat de vorbă au afirmat că trecerea la maşina electrică au resimţit-o din plin, în condiţiile în care electromobilitatea necesită planificare, pentru optimizarea încărcărilor. Lipsa staţiilor de încărcare şi a parcărilor cu încărcare creează probleme serioase, numărul inadecvat de staţii pentru proprietarii maşinilor electrice însemnând, între altele, şi probleme considerabile în planificarea călătoriilor lungi.

În abia 7 localităţi harghitene există staţii de încărcare

„Din păcate, lipsa staţiilor de încărcare este o problemă reală. Dar există tendinţe de creştere a numărului acestora. Momentan în Miercurea Ciuc sunt patru staţii, din care una publică şi cu plată. De curând, am montat şi noi o staţie de încărcare, dar nu este publică; momentan o testăm şi asigură necesităţile proprii. Este adevărat că preţurile la staţiile publice de încărcare sunt mari; nu prea au fost folosite şi cine a investit bani în echipamentul respectiv, trebuie să-i recupereze. Dar dacă vor fi maşini electrice, vor fi şi încărcătoare”, explică dl Mészáros.

Valabilă este şi reciproca, am spune: staţii de încărcare la preţuri suportabile, decente să fie şi atunci vor exista mai multe maşini eco-friendly în Harghita. Deocamdată, în municipiul reşedinţă de judeţ sunt doar cinci maşini electrice cunoscute.

Liderii pieţei auto sunt conştienţi de aceste greutăţi şi, de ceva vreme, unii includ în preţul maşinii un încărcător, pentru acasă. Este de bine, dacă ne gândim că un încărcător portabil fiabil ajunge la câteva mii de lei.

Ne-am interesat şi am aflat pentru dumneavoastră că, în afara staţiei de alimentare de la Miercurea Ciuc, în Harghita mai există puncte de încărcare pentru maşinile electrice la Sândominic (la benzinăria Dominic Oil, cu 1 leu/kW), la Mădăraş (punctul de lucru al Aqua Energia – gratuit), în municipiile Odorheiu Secuiesc şi Gheorgheni, la Homorod-Lobogó şi la Praid. Cam atât am putut afla noi, dar n-ar fi rău să existe o aplicaţie în care să fie cuprinse toate, actualizată permanent, nu numai pentru harghiteni, ci mai ales pentru turiştii care vin în Harghita şi/sau tranzitează judeţul.

***

În acest an, Programul Rabla Clasic vine cu o primă majorată de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, precum şi cu alte modificări, menite să îi sprijine pe cei care doresc să aplice. Între ele şi valoarea eco-bonusurilor acordate pentru stimularea achiziţionării autoturismelor cât mai puţin poluante, în funcţie de tehnologia folosită. De asemenea, valabilitatea notei de înscriere în cadrul Programului Rabla Clasic a fost extinsă la 150 de zile de la data emiterii, timp în care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achiziţie a noului autoturism. O altă modificare vizează posibilitatea ca primele de casare să fie transferate între toate tipurile de persoane fizice sau juridice, schimbare care va permite accesarea programului şi de către cei care nu au o maşină veche de casat. De asemenea, a fost introdusă interdicţia de înstrăinare a autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului, precum şi obligativitatea restituirii finanţării în cazul nerespectării acestei interdicţii.

Ediţia din acest an a Programului Rabla Clasic va beneficia de un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020.

Pentru Programul Rabla Plus 2021, bugetul este cel mai mare de până acum, 400 de milioane de lei, dublu faţă de bugetul de anul trecut. În cadrul acestuia se acordă două tipuri de eco-tichete, respectiv 45.000 de lei pentru maşinile full electrice şi 20.000 de lei pentru maşinile hibrid plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autoturismului nou. Cei care vor dori să renunţe la o maşină veche, poluantă, şi să achiziţioneze un autovehicul electric vor beneficia atât de prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic, în valoare de 7.500 de lei, cât şi de eco-tichetul alocat în cadrul Programului Rabla Plus. De asemenea, s-a decis majorarea cuantumului finanţării pentru motociclete electrice la 5.500 de lei, iar cine doreşte să achiziţioneze o motocicletă electrică şi predă o maşină uzată, eco-tichetul se poate cumula cu prima de casare în valoare de 5.500 de lei. Valoarea cumulată a eco-tichetului şi a primei de casare nu poate depăşi 50% din valoarea de achiziţie a motocicletei electrice. Valabilitatea notei de înscriere în cadrul Programului Rabla Plus a fost extinsă la 240 de zile de la data emiterii, timp în care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achiziţie a autoturismului nou.

M. DANIELA

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.