Liceul Tehnologic din comuna Corbu, un exemplu de bună practică | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 11 decembrie 2024
Home » Învățământ » Liceul Tehnologic din comuna Corbu, un exemplu de bună practică
Liceul Tehnologic din comuna Corbu, un exemplu de bună practică

Liceul Tehnologic din comuna Corbu, un exemplu de bună practică

O multitudine de activităţi extraşcolare, de proiecte şi parteneriate în folosul elevilor constituie una dintre caracteristicile de bază ale acestei unităţi de învăţământ. „Calitate, oportunitate, responsabilitate, beneficiu şi utilitate”, este deviza după care se conduce, pentru că, susţine directoarea şcolii, sunt atributele care te fac să devii un om în adevăratul sens al cuvântului.

Începând din 2011, profesorii de la Liceul Tehnologic Corbu au derulat două proiecte Erasmus, unul în urmă cu 9 ani şi altul acum 7 ani, unul în Polonia pentru profilul tehnic, celălalt în Portugalia pe comerţ, ambele axate pe practică. Nesemnificativ, ar putea spune cusurgiii, care nu ştiu că anual s-au depus proiecte, dar nu au mai fost declarate câştigătoare. Esenţial este că nu şi-au pierdut speranţa, profesorii au participat la cursuri de formare, unde au învăţat cum se pot asocia ca parteneri altor şcoli din Europa care depun proiecte, au continuat să aplice la Erasmus+, pentru a-şi duce copiii la practică în străinătate, să înveţe meserie, şi au făcut parteneriate strategice, chiar dacă nu au avut parte întotdeauna de ce şi-au dorit. Până anul acesta, când au câştigat „trei dintr-o lovitură”.

„De când am ajuns directoare, mi-am dorit să avem proiecte Erasmus+. Anul acesta am câştigat un proiect VET („învăţământ profesional şi tehnic”, mai pe înţelesul tuturor învăţământul şi formarea pentru dobândirea de competenţe tehnice şi specifice unui loc de muncă – n.a.) pentru clasa profesională, cu un buget de 62.890 de euro”, precizează directoarea liceului, prof. Mirela Laurenţiu. Ne dezvăluie şi că cei 14 elevi de la profilul economic incluşi în proiect provin din medii defavorizate, „sunt copii foarte săraci, unii nu au văzut marea”, nu au circulat vreodată cu un troleibuz sau cu metroul, darămite să zboare cu avionul în afara ţării. Proiectul include deplasarea, cazarea copiilor, dar şi achiziţionarea celor necesare săptămânilor de practică pe care le vor efectua în străinătate, începând de la pastă de dinţi, echipament, până la trolere. „Ei vor pleca anul viitor în Spania, la Madrid, însoţiţi de profesoarele Mariana Pascariu şi Jusztina Ţepeş-Focşa, unde vor face practică pentru vânzători la depozite de produse electronice, alimente şi igienă şi la un lanţ de magazine de jucării timp de cinci săptămâni, începând din 19 aprilie, urmând să se întoarcă (acasă – n.a.) în 24 mai”, a precizat prof. Laurenţiu.

Cel de-al doilea proiect câştigat, intitulat „Îmbunătăţirea abilităţilor practice de realizare a filmelor cu caracter didactic”, coordonat de iniţiator – Liceul Tehnologic Corbu, se va desfăşura în parteneriat cu un liceu din Turcia, cu Institutul „Dante Alighieri” din Italia, Colegiul Naţional „Albert Einstein” din Sofia (Bulgaria) şi cu o şcoală generală din Polonia. Bugetul total al proiectului este de aproximativ 120.000 de euro, din care României (judeţului Harghita) îi revin circa 33.000 de euro. Proiectul constă în întâlniri în mediul online şi în întâlniri directe la care vor participa, pe rând, câte 7 elevi şi 2 profesori, alţii la fiecare acţiune. Activităţile comune au ca obiectiv realizarea şi prezentarea de filme cu caracter tematic, în general social. „De fiecare dată, copiii vor trebui să ducă şi să prezinte nişte filmuleţe realizate de ei, vor învăţa lucruri noi, pe care le vor aplica la clasă, îşi vor îmbunătăţi abilităţile de comunicare şi, pe lângă practica şi experienţa căpătate, vor veni şi cu certificate Europass. În fiecare dintre cele cinci ţări există câte un club de cinefili. În luna noiembrie, echipa de management formată din profesoarele Mariana Pascariu, Jusztina Ţepeş-Focşa şi Mirela Laurenţiu vor pleca în Turcia şi, începând de anul viitor, grupuri de câte şase copii şi doi profesori vor pleca, pe rând, în februarie 2020 în Bulgaria, unde vor realiza un film pe teme sociale de impact, în luna mai vor ajunge în Italia, unde vor face filmuleţele care vor avea ca subiect „comorile locale”, în noiembrie 2020 în Polonia pentru filme cu caracter istoric şi legate de ecologie”, a detaliat directoarea liceului.

În aprilie 2021, când partenerii străini din proiect vor ajunge în România, la Corbu, tema aleasă pentru creaţiile adolescenţilor cinefili va fi „Noi suntem Europa, Europa ne uneşte”, filme care vor fi publicate, ulterior, pe o platformă online. Cei 24 de elevi direct implicaţi în acest proiect sunt nerăbdători să înceapă activităţile practice.

Cel de-al treilea proiect câştigat în care Liceul Tehnologic din comuna Corbu este partener cu Marea Britanie, cu şcoli din Italia, Polonia şi Turcia, vizează teme ecologice. În acest proiect, la care participă 20 de elevi, este implicat şi British Council România.

„Avem 58 de elevi direct implicaţi în cele trei proiecte, dar indirect şi restul din cei 202 de liceeni sunt participanţi. Putem spune şi că cele 27 de cadre didactice ale şcolii noastre sunt, în general, implicate, pentru că, într-un fel sau altul, toţi îşi aduc contribuţia. Nu suntem străini de a lucra în proiecte, pentru că la noi în şcoală se derulează şi proiectul Confucius – am avut inclusiv elevi participanţi trimişi în străinătate – şi din doi în doi ani avem parteneriat cu JER Roumanie, o organizaţie în care belgienii fac diverse activităţi, iar comunicarea este în engleză şi în franceză. Deşi suntem departe de capitală (reşedinţa judeţului – n.a.), Miercurea Ciuc, chiar facem diverse activităţi, iar copiii noştri sunt foarte deschişi, comunicativi, îi scoatem din rutină, din cotidian, chiar le ştergem ideea că sunt izolaţi sau de la ţară, pentru că, din păcate, noi ne confruntăm, ca liceu, cu eticheta asta. Prin proiectele acestea dovedim că suntem ca ceilalţi, că nu suntem mai prejos decât ei”, a declarat directoarea Mirela Laurenţiu.

De ce este Liceul Tehnologic Corbu un exemplu de bună practică? Datorită forţei cu care s-a implicat şi a muncit pentru a le oferi şanse la o specializare internaţională elevilor săi. Şi, cum întotdeauna reuşita unei şcoli poate deveni un exemplu motivant pentru celelalte, acest liceu ar putea deveni motorul care să tureze şi alte unităţi de învăţământ din zonă, să îşi găsească locul şi parteneri în Europa şi nu numai.

„Această şcoală va acorda elevilor ei o educaţie internaţională de înaltă calitate, pentru că vor avea parte nu numai de activităţi de învăţare a meseriei în străinătate (clasa de profesională), dar elevii şcolii, împreună cu partenerii din celelalte ţări vor avea foarte multe activităţi educative, vor lucra împreună cu alţii în şcoala lor, dar şi în alte ţări şi multe întâlniri internaţionale. Au muncit mult, pentru a le oferi aceste şanse elevilor lor”, a remarcat inspectoarea şcolară pentru programe educaţionale, prof. Aurora Panaite.

La polul opus, exemple negative dau de gândit. Aflăm de la inspectorii şcolari că la Şcoala Gimnazială „Andrei Şaguna” Topliţa, în urmă cu nu prea multă vreme, directoarea a refuzat să preia şi să ducă la bun sfârşit un proiect câştigat de fostul director al unităţii de învăţământ, care şi-a dat sufletul, la propriu, înainte de a-l putea pune în practică. Directoarea care i-a succedat a renunţat, astfel, la zeci de mii de euro, la o multitudine de plecări în şi veniri din şapte ţări partenere, la multe şi felurite oportunităţi pentru elevii cărora ar fi trebuit să le deschidă noi orizonturi.

Erasmus Plus a devenit un program cunoscut, accesibil tuturor şi popular în rândul unităţilor de învăţământ din Harghita, numărul proiectelor câştigate crescând considerabil de la an la an. În prezent se află în derulare 63 de proiecte – 50 din anii anteriori şi 13 câştigate în 2019 – în care sunt implicaţi peste o mie de elevi.

„Am ajuns să pot spune că nu există o săptămână în care să nu fie măcar o grupă de copii de-ai noştri, din Harghita, plecată în străinătate, oriunde. De asemenea, foarte des se întâmplă să fie la noi, în vizită, grupe de elevi sau cadre didactice din străinătate. Dacă în 2014 Harghita era izolată din punct de vedere al activităţilor de parteneriat şi al mobilităţii, existând doar câteva asocieri cu Ungaria, acum harta Europei s-a colorat, suntem prezenţi peste tot, chiar am depăşit Europa, având şi parteneriate cu China şi Rusia”, a afirmat prof. Aurora Panaite. Dar despre intensa mişcare internaţională de care se bucură astăzi elevii din Harghita vom povesti într-un material viitor.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.