În prag de iarnă, situaţia drumurilor judeţene s-a schimbat radical: pentru 14 din cele 21 de loturi pentru deszăpezire s-au depus contestaţii | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 21 septembrie 2021
Home » Societate » În prag de iarnă, situaţia drumurilor judeţene s-a schimbat radical: pentru 14 din cele 21 de loturi pentru deszăpezire s-au depus contestaţii
În prag de iarnă, situaţia drumurilor judeţene s-a schimbat radical: pentru 14 din cele 21 de loturi pentru deszăpezire s-au depus contestaţii

În prag de iarnă, situaţia drumurilor judeţene s-a schimbat radical: pentru 14 din cele 21 de loturi pentru deszăpezire s-au depus contestaţii

Şedinţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU), care a avut loc ieri, s-a ţinut sub semnul codului galben emis şi pentru judeţul Harghita, valabil până astăzi la ora 18:00, şi care anunţa ninsori semnificative în zona de munte. Pe lângă mesajul transmis de către prefect, în calitate de preşedinte al CJSU, către instituţiile abilitate de a lua măsurile pentru „menţinerea viabilităţii circulaţiei rutiere pe drumurile naţionale şi judeţene, instituirea permanenţei în cadrul comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi a celorlalte instituţii cu atribuţii în acest sens, viteză de reacţie sporită în cazul apariţiilor diferitelor situaţii de urgenţă pentru a nu pune sub nici o formă şi nici un moment în pericol vieţile omeneşti sau bunurile materiale ale acestora”, s-a readus în discuţie şi stadiul de pregătire în privinţa intervenţiei în timpul iernii a celor două entităţi care au în subordine drumurile naţionale şi cele judeţene.

Utilajele Drumurilor Naţionale sunt deja în bază

Cătălin Romanescu, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Miercurea-Ciuc, spunea că pentru drumurile naţionale se respectă acelaşi plan de deszăpezire, având 42 de lame şi 12 încărcătoare. Drumurile Naţionale sunt în grafic în ceea ce priveşte aprovizionarea cu sare (35%), în schimb, arăta Cătălin Romanescu, există deficienţe în privinţa depozitelor pentru materiale antiderapante. „Depozitul trebuie să fie închis, noi ţinem materialele afară; anul acesta le-am acoperit cu o folie, dar se mai fură foliile”, spunea acesta, care mai sublinia faptul că situaţia nu este una caracteristică doar judeţului nostru, ci una generală pe ţară.

O altă problemă administrativă, de asemenea cu caracter naţional, spunea şeful Secţiei Drumuri Naţionale Miercurea-Ciuc – este cea a personalului insuficient, dând exemplul tăierii posturilor de însoţitori de pe maşinile de intervenţii.

În ceea ce priveşte materialul antiderapant, rămâne în continuare problema interzicerii folosirii, doar pe drumurile naţionale, a nisipului. „Nici noi, drumarii care avem o vechime, n-am înţeles de ce nu mai este voie să dăm cu nisip… că se înfundă canalizările – spunea Cătălin Romanescu. Stăteam şi mă gândeam câte canalizări am eu de la Praid – Bucin – Gheorgheni? N-am nici una”.

Un alt semn de întrebare asupra interzicerii nisipului se pune şi dacă se compară preţul cu sarea, acesta arătând că o tonă de nisip costă 20 de lei, în timp ce tona de sare ajunge la 230 de lei. O variantă la deszăpezire ar fi soluţiile ecologice (cum e clorura de sodiu), dar arăta Cătălin Romanescu, astea sunt foarte scumpe şi nu există infrastructura pentru ele.

Probleme pe drumurile judeţene

Pentru o mai bună gestionare a intervenţiei pe drumurile judeţene au fost realizate 21 de loturi pentru care s-au făcut licitaţii. Chiar dacă procedurile au început din septembrie şi totul părea că merge bine, se pare că lucrurile au luat o întorsătură neaşteptată pentru Consiliul Judeţean Harghita, cel care are în responsabilitate drumurile judeţene.

„Din punct de vedere al pregătirii intervenţiei pe timp de iarnă, vă spun că din partea drumurilor judeţene nu prea suntem pregătiţi din cauza faptului că din cele 21 de loturi care au fost pregătite pentru licitaţie pentru a asigura o răspândire geografică cât mai uniformă a acestor loturi, 14 dintre ele au fost contestate la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor – n.a.)”, spunea Adrian Chiorean, directorul general adjunct al Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Harghita.

CNSC a emis dispoziţia joia trecută, însă nu a fost de acord să o trimită pe cale electronică, astfel că se aşteaptă să ajungă, prin intermediul poştei, la Consiliul Judeţean pentru a fi înregistrată abia în această săptămână. Şi doar după aceasta CJ va putea emite un punct de vedere asupra deciziei luate de CNSC.

Astfel, CJ are semnate contracte de intervenţie doar pe 7 loturi, printre ele aflându-se şi cele mai importante drumuri, cele de munte: zona Sfânta Ana, Harghita şi Bilbor. „Din păcate, nu avem contracte pe DJ 138, care face legătura de la Valea Strâmbă – Suseni – Liban – Şicasău – Zetea. Acela este un punct, din păcate, unde am şi avut probleme acum câteva zile, dar am reuşit să intervenim cu utilajul propriu”, arăta Adrian Chiorean.

Totodată, până la rezolvarea contestaţiilor, pentru celelalte 14 loturi a fost demarată o procedură de negociere, astfel încât să se poată interveni pe perioada codurilor galbene, portocalii şi roşii, precum şi pe perioada avertizărilor sau informărilor meteo de vreme rea atât pentru partea de ceaţă, cât şi pentru codurile care vizează fenomene gen ninsori, burniţă, lapoviţă.

„Este o procedură destul de greoaie – preciza reprezentantul CJ – dat fiind faptul că se contractează toată intervenţia pentru fiecare lot de fiecare dată. Dar asta este; ne-am mobilizat toţi colegii şi încheiem aceste contracte de fiecare dată. Acum se demarează şi se semnează contractele pentru ziua de luni şi ziua de marţi (astăzi – n.a.), când se va termina codul de ninsori”.

În ceea ce priveşte utilajele şi materialele de deszăpezire, Adrian Chiorean arăta că pentru cele 7 loturi pentru care există contracte semnate, nu sunt probleme. În schimb, „sunt probleme pentru celelalte 14, întrucât operatorii care au câştigat la licitaţie aceste loturi n-au putut să-şi facă stocurile, n-au putut să-şi facă comenzile, n-au putut să-şi asigure oamenii”.

LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.