Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

În 2017, CAS Harghita a recuperat de la spitale 213.000 de lei, sume reprezentând servicii efectuate necorespunzător | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 20 aprilie 2024
Home » Sănătate » În 2017, CAS Harghita a recuperat de la spitale 213.000 de lei, sume reprezentând servicii efectuate necorespunzător
În 2017, CAS Harghita a recuperat de la spitale 213.000 de lei, sume reprezentând servicii efectuate necorespunzător

În 2017, CAS Harghita a recuperat de la spitale 213.000 de lei, sume reprezentând servicii efectuate necorespunzător

Activitatea Compartimentului de control în anul trecut

Pe ordinea de zi a şedinţei Colegiului Prefectural din această lună s-a aflat şi o prezentare a Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Harghita, în care s-a vorbit despre activitatea compartimentului de control din cadrul instituţiei.

Preşedintele-director general al CAS Harghita, ec. Duda Tihamér, spunea că în cadrul acestui compartiment sunt angajate trei persoane, iar activitatea constă în desfăşurarea de controale la furnizorii de servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale, îngrijiri medicale la domiciliu, dar şi realizarea unor controale la persoane juridice sau fizice ai căror salariaţi beneficiază de concedii medicale.

Controalele efectuate de către compartiment au fost atât planificate, cât şi neplanificate. Ec. Duda Tihamér explica că cele planificate sunt controale tematice, care au obiective expres stabilite şi cu o durată determinată, menite să asigure verificarea conformităţii cu normele aplicabile în sistemul de asigurări sociale de sănătate. În schimb, cele neplanificate, cum ar fi controalele operative, pot fi demarate ca urmare a verificărilor proprii şi constau în verificarea, limitată în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, a unei persoane fizice sau juridice. Şi au mai fost controale inopinate care sunt impuse de o reclamaţie, sesizare sau petiţie provenită de la un partener din sistem sau o sesizare pe care o constatăm prin mass-media ori de la alte autorităţi.

„Controalele se realizează pe două paliere – spunea preşedintele-director general al CAS Harghita. Pe de o parte se are în vedere sprijinirea şi apărarea dreptului asiguratului, deci furnizorii trebuie să se comporte vizavi de aceste persoane asigurate aşa cum prevede contractul semnat cu aceşti furnizori şi trebuie să asigure toată gama de servicii de care sunt capabili şi au obligaţii contractuale în acest sens. Pe de altă parte, trebuie să verificăm detaliat modul în care fondul este utilizat de către aceşti furnizori. Şi vorbim de bani foarte mulţi, utilizaţi de peste 250 de furnizori şi decontările se efectuează lună de lună”.

Duda Tihamér a mai arătat că, din cauza personalului redus ca număr, principiul de bază aplicat în cadrul controalelor a fost acela ca să se ajungă cel puţin o dată la 3 ani la fiecare furnizor. Aşa s-a reuşit să se impună chiar un mod de gândire pentru că obiectul principal al acţiunii de control nu este aplicarea de sancţiuni, ci identificarea anumitor disfuncţionalităţi şi iregularităţi din sistem, are ca scop protejarea intereselor asiguraţilor şi buna gestionare a fondului.

Astfel, pe parcursul anului 2017, Compartimentul de control din cadrul CAS Harghita şi-a planificat realizarea a 117 controale la 323 de furnizori. Pe lângă acestea s-au mai desfăşurat 19 controale neplanificate, efectuate la ordinul CNAS sau a preşedintelui-director general: 13 au fost operative (la un număr de 80 furnizori de servicii medicale) şi 6 inopinate (în baza unor sesizări, iar 4 dintre ele au vizat persoane juridice ai căror angajaţi au beneficiat de concedii medicale).

În urma acestor controale au fost dispuse 288 de măsuri şi a fost stabilită necesitatea recuperării unei sume de peste 260.000 lei. Din această sumă, aproape 230 de mii de lei reprezintă imputaţii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale acordate fără respectarea prevederilor legale, iar peste 31.000 lei reprezintă sancţiuni aplicate furnizorilor. Duda Tihamér a mai arătat faptul că din cele 230 de mii de lei, sumă imputată de servicii medicale fără respectarea prevederilor legale, 213.000 de lei a fost recuperată de la spitalele din judeţ.

În ceea ce priveşte sancţiunile, preşedintele-director general al CAS Harghita arăta că anul trecut peste 18.500 de lei au fost reţinuţi de la spitale. De altfel, motivul pentru care majoritatea sumelor imputate sau reţinute au vizat unităţile spitaliceşti este acela că peste 50% din volumul activităţii şi a decontărilor se desfăşoară în spitale, respectiv către spitale.

Concluzii

În cadrul şedinţei de Colegiu Prefectural, Duda Tihamér a arătat şi un caz cu care angajaţii Compartimentului de control se confruntă des.

„Avem din ce în ce mai multe sesizări cum că angajatorii nu-şi onorează obligaţia de a plăti la data plăţii drepturilor salariale pentru angajaţi a contravalorii concediului medical. (…) Am efectuat astfel de controale şi, în general, în momentul când am sosit la firma respectivă, în două zile deja s-au plătit toate obligaţiile, deci am ajuns la o înţelegere amiabilă care a corespuns şi interesului persoanei asigurate”.

În acest context trebuie amintit faptul că obligaţia plăţii contravalorii concediilor medicale este la data când se plătesc drepturile personalului salarial, urmând ca angajatorul să-şi recupereze diferenţa de la CAS. Casa efectuează aceste plăţi într-un termen de 60 de zile, iar termenul maxim în care această solicitare poate fi depusă este de 90 de zile.

În ceea ce priveşte concluzia activităţii de control, preşedintele-director general a,l CAS Harghita spunea că „raportat la nivelul ţării, activitatea din judeţul Harghita a furnizorilor de servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale, se desfăşoară în conformitate cu prevederile legale, cu mici disfuncţionalităţi pe care noi le constatăm cu ocazia controalelor şi a decontărilor lunare”.

De asemenea, acesta arăta faptul că furnizorii din judeţ nu acoperă toată gama de servicii necesare pentru că medicii din anumite specializări preferă să se îndrepte către centrele universitare.

Consemnare de LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.