Ieri a sunat din nou clopoţelul în şcoli | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 9 decembrie 2021
Home » Învățământ » Ieri a sunat din nou clopoţelul în şcoli
Ieri a sunat din nou clopoţelul în şcoli

Ieri a sunat din nou clopoţelul în şcoli

 La Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu” din Miercurea-Ciuc oaspeţii au fost prefectul judeţului, Adrian Jean Andrei, şi inspectoarea Elena Mîndru • Şcolile harghitene au fost şi nu prea pregătite pentru noul an de învăţământ, înainte cu câteva zile de sunetul clopoţelului situaţia prezentându-se astfel: gradul de igienizare era efectuat în proporţie de 88%; mai erau şcoli care nu aveau asigurat combustibilul necesar; 18 unităţi şcolare din mediul rural nu aveau autorizaţie sanitară

 

Printr-un aer puţin ceţos care se aşezase ieri dimineaţă în depresiunea Ciucului, în curtea Şcolii Gimnaziale „Liviu Rebreanu” se puteau vedea feţele emoţionate ale celor mai mici care păşeau pentru prima oară în şcoală, feţe bucuroase de revederea cu colegii sau colegele de clasă, dar şi bunici ori părinţi emoţionaţi şi bucuroşi pentru că nepoţii ori copiii lor deveneau şcolari.

Manifestarea de la „Liviu Rebreanu”, care a marcat deschiderea unui nou an şcolar, a început cu primirea bobocilor, a celor mai mici şcolari, din clasele pregătitoare, aceştia trecând printr-un tunel de flori realizat de colegii lor mai mari. Apoi, conform obiceiului creştinesc, doi preoţi au oficiat ceremonialul religios, care s-a terminat cu rugăciunea Tatăl nostru, rostită în cor de copii.

Adrian Jean Andrei a fost prezent la festivitate în dublă postură: ca părinte şi ca prefect. În această ultimă calitate, prefectul judeţului afirma că „un suport deosebit pentru copiii noştri, dar şi pentru profesori îl constituim noi, părinţii, de aceea triunghiul profesor – părinte – elev trebuie să aibă întâietate şi să reprezinte o preocupare a noastră”.

„Ca prefect al acestui judeţ – continua acesta – mă preocupă modul în care se fac reducerile de personal din învăţământ, mă preocupă investiţiile de la fiecare unitate de învăţământ, dar mă preocupă şi siguranţa de zi cu zi a copiilor noştri. De aceea, împreună cu Poliţia, Jandarmeria, cu instituţiile cu atribuţii de control din judeţ, în Grupul judeţean pentru creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ, monitorizăm în permanenţă siguranţa fizică şi alimentară a copiilor noştri”.

„Mă bucur că am reuşit, împreună cu autorităţile publice locale, cu conducerea acestei şcoli să beneficiem de încă un microbuz şcolar, care să faciliteze transportul elevilor din zonele apropiate”, preciza Adrian Jean Andrei, care a mai amintit şi de necesitatea reabilitării curţii interioare a Şcolii „Liviu Rebreanu”.

Inspectoarea Elena Mândru spunea că „din totdeauna, misiunea şcolii a fost aceea de a educa copiii, de a-i pregăti pentru vremurile pe care le traversează şi pentru provocările următoare. De fiecare dată, la început de an şcolar, pe buzele părinţilor, ale dascălilor şi ale elevilor mai mari se poate citi întrebarea ce ne aduce noul an şcolar? Acest an şcolar, pentru o şcoală gimnazială nu aduce foarte multe schimbări”.

„Vom continua, aşadar, cu introducerea programelor şi manualelor la clasa a III-a, după ce în anii anteriori au fost introduse programe noi la clasa pregătitoare, I-a şi a II-a. Vom continua şi în acest an cu evaluările la clasele a II-a, a VI-a şi a VIII-a în aceeaşi manieră, pe aceeaşi metodologie”, spunea Elena Mândru.

„Cred că dacă ne-am întoarce în timp fiecare dintre noi, adulţii – continua aceasta – ne amintim până la detaliu prima zi de şcoală şi începutul de an şcolar. Ne amintim, însă, mai puţin când s-au schimbat manualele, când au intrat programe noi; de toate aceste lucruri se ocupă cadrele didactice. Ceea ce este foarte important este ca şcoala românească, cât şi această şcoală să fie o şcoală caldă, primitoare, unde copiii să vină cu plăcere. Şi dacă stă în puterea cuiva să facă acest lucru, în mod sigur stă în puterea cadrelor didactice. Nu pot singure să facă acest lucru, au nevoi de dvs., stimaţi părinţi”.

Directoarea Şcolii Gimnaziale „Liviu Rebreanu”, Carmen Miron, amintea, ca noutate, derularea unui proiect cu finanţare europeană. „Până în luna noiembrie, şcoala noastră, alături de alte 80 de şcoli din acest judeţ, este implicată într-un proiect scris de insp. Elena Mândru, cu finanţare de la Uniunea Europeană. Acest proiect numit Educaţie şi performanţă se va desfăşura în şcoala noastră, ca şi în alte şcoli din judeţ; sunt implicaţi 220 de copii din clasele primara şi din clasele V-VIII. Dar, fără ajutorul părinţilor nu putem realiza lucruri frumoase”.

 

 Şcolile harghitene au fost şi nu prea pregătite pentru un nou an şcolar

Potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, ieri au păşit pentru prima oară în săli de clasă, în calitate de elevi, 3.342 de copii, iar alţi 3.338 de copii au mers întâia oară la grădiniţă. Aceştia, precum şi colegii lor din clasele mai mari au fost primiţi de 354 de unităţi şcolare – 96 în mediul urban şi 258 în mediul rural.

Conform Instituţiei Prefectului – judeţul Harghita, în mediul urban numărul şcolilor care deţin autorizaţii de funcţionare este de 89, adică 93%; restul de 7% (7cazuri) sunt în curs de autorizare. Motivele neautorizării sunt fie lipsa resurselor financiare ale autorităţilor publice de a remedia deficienţele constatate, fie lipsa de perspectivă a unităţii şcolare (număr în scădere a populaţiei şcolare).

Tot la oraşe, combustibilul este asigurat în limitele bugetelor actuale, în proporţii situate între 80% şi 100%, existând unităţi de învăţământ sub acest interval, respectiv Miercurea-Ciuc (Şcoala Gimnazială nr. 5 Jigodin – 10%, Şcoala Gimnazială Harghita-Băi şi Grădiniţa nr. 10 Harghita-Băi – 30%), Odorheiu-Secuiesc (Liceul Teologic Reformat „Baczkamadarasi Kis Gergely” –50%) şi Borsec (Liceul Tehnologic „Zimmethausen” Borsec – 50%).

În acelaşi timp, înainte cu doar 2 zile de începerea anului şcolar (adică vinerea trecută) gradul de igienizare în şcolile din oraşe era realizat doar în proporţie de 88%.

În mediul rural, însă, unde funcţionează 258 de unităţi şcolare, gradul de igienizare a clădirilor acestora este realizat în proporţie de 86%, existând totuşi şi situaţii în care această activitate este încă deficitară.

În sate, asigurarea combustibilului pentru sezonul rece înregistrează discrepanţe mari. Astfel, există situaţii în care acesta este asigurat 100%, dar şi 0% – Racu (Şcoala Gimnazială „Cserei Mihály” şi structurile acesteia).

În ceea ce priveşte autorizaţiile de funcţionare, un număr de 204 de unităţi şcolare dispun de o astfel de autorizaţie, 36 se află în curs de a o obţine, iar 18 nu au fost autorizate ca urmare a lipsei apei curente, grupurilor sanitare etc. Normal, aceste şcoli fără autorizaţii se află în sate izolate, cu număr de elevi redus.

 

 Deficit de cadre didactice la matematică şi lipsă de manuale la secţia maghiară

Potrivit inspectorului Waczel Ferenc, înainte cu două zile de începerea noului an şcolar (vineri), în judeţul Harghita mai erau neocupate 60 de posturi, fiind vorba, în majoritatea cazurilor, de fracţiuni de discipline.

La fel ca şi în anii precedenţi, cel mai mare deficit de cadre didactice se înregistrează la matematică şi, în special, în zonele izolate.

Având în vedere acest context, în anul şcolar 2015-2016, în şcolile harghitene vor preda aproximativ 100 de persoane necalificate.

Referindu-se la manualele şcolare, tot Waczel Ferenc spunea că sunt probleme cu manualele la secţia maghiară, din lipsa traducerilor nefiind nici un manual pentru clasele I-a şi a II-a.

La nivel naţional probleme au fost cu manualele pentru clasa a III-a, dar până la urmă se pare că acestea au fost rezolvate, şcolile harghitene comandând manualele săptămâna trecută.

În rest, au sosit la timp manualele pentru clasa I şi a II-a şi cele pentru clasele IV-X, aici fiind incluse şi retipăririle.

LIVIU CÂMPEAN

Arhivă foto aici

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.