Elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, premiaţi la Palatul Victoria | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 20 septembrie 2021
Home » Învățământ » Elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, premiaţi la Palatul Victoria
Elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, premiaţi la Palatul Victoria

Elevi de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, premiaţi la Palatul Victoria

Sala „Transilvania” din clădirea Guvernului României a fost, vineri, gazda unui eveniment special: elevii de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, care au câştigat un important concurs de limbă română, şi-au primit premiile într-o atmosferă de emoţie şi bucurie.

Copiii sunt întâmpinaţi de reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului, care le prezintă istoricul clădirii, stilul arhitectural, ce activităţi se desfăşoară acolo, unde au loc diverse evenimente importante la care participă premierul. Atracţia principală o reprezintă, de departe, sala unde se desfăşoară şedinţele de Guvern şi unde elevii se fotografiază minute în şir. Mai ales că li se spune că, în aproximativ două ore, membrii Executivului se vor reuni în şedinţă.

Blanka e un fel de mică vedetă a grupului, este curioasă, pune întrebări şi foloseşte o limbă română impecabilă. Este, de altfel, şi câştigătoarea premiului II la Olimpiada naţională de limbă română pentru minorităţi, care s-a desfăşurat la Deva şi spune că limba română i se pare „foarte frumoasă şi interesantă”, iar autorul ei preferat este Ana Blandiana.

După fotografiile realizate pe scaunele miniştrilor, elevii sunt invitaţi în Sala „Transilvania”, unde se desfăşoară festivitatea de premiere. Directorul Centrului de Analiză şi Strategie din cadrul Secretariatului General al Guvernului, Lelia Oanţă, le spune copiilor că este o emoţie şi o bucurie să îi aibă ca oaspeţi şi îi asigură că mesajul transmis de ei este unul important, care le oferă adulţilor o adevărată lecţie. „Ştiu ce înseamnă efortul dumneavoastră, din toate punctele de vedere, faptul că aţi optat pentru limba română şi asta eu cred că, la nivel subconştient, vine din faptul că atunci când îţi doreşti să trăieşti în armonie cu cei din jur trebuie, în primul rând, să te cunoşti şi să te respecţi. Sunteţi copiii României şi România are foarte mult de învăţat de la voi. (…) Cred cu tărie că veţi schimba ţara asta în bine şi că voi construiţi noua realitate şi ne simţim onoraţi noi, adulţii, să facem parte din ea”, spune Lelia Oanţă.

Şi secretarul de stat Alexandru Mihai Ghigiu se declară emoţionat de gândurile transmise de copii şi spune că se va gândi la sugestia fetiţei, care îşi doreşte să fie dată o lege ca oamenii să fie mai fericiţi. „Ne dorim să fiţi mai prezenţi în activitatea noastră curentă, ştim că poate facem, câteodată, prea puţine pentru educaţie, pentru şcoală, dar vă asigurăm că educaţia, pentru mine şi cabinetul din care fac parte, reprezintă o prioritate şi vă promit că vom încerca să facem tot mai multe pentru voi”.

La rândul său, Angela Bîrsan, reprezentant al Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea-Ciuc, partenerul tradiţional al concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”, punctează faptul că această competiţie este o punte solidă în dialogul dintre români şi maghiari: „Această competiţie a ajuns la a XV-a ediţie tocmai pentru că s-a dovedit, în timp, că este o punte solidă în dialogul interetnic, iar o astfel de iniţiativă, adaptată nevoilor de învăţare a limbii române în zonă, are menirea să înlăture barierele lingvistice care se pot transforma în poveri pentru generaţiile viitoare”.

În cadrul festivităţii de premiere, elevii au primit cărţi oferite de Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea-Ciuc, partenerul tradiţional al concursului, iar din partea Guvernului le-au fost înmânate pachete cu volume de literatură română şi universală, puse la dispoziţie de mai multe edituri importante.

„Limba română este o limbă frumoasă, e interesantă şi îmi este de folos”, spune Böjte Máthé Dániel, din Topliţa, care adaugă că şi-ar dori să fie, în viitor, ministrul Educaţiei, pentru a schimba structura Bacalaureatului, astfel încât să se pună accent mai mare pe creativitate, care le este utilă elevilor în viaţă.

Birta Szilárd, din Miercurea-Ciuc, spune că i-a plăcut foarte mult la Bucureşti şi a apreciat atitudinea celor de la Palatul Victoria şi îşi aminteşte că a început să înveţe limba română din desenele animate pe care le urmărea când era mic, iar acum e bucuros că poate folosi limba fără probleme.

Experienţa la Bucureşti a celor 30 de elevi maghiari a mai inclus şi o vizită la Televiziunea Română, unde au asistat la înregistrarea unei emisiuni-concurs, au văzut cum se pregăteşte o transmisie în direct, dar au aflat şi detalii despre istoria acestei instituţii media.

Învăţarea limbii române de către elevii maghiari din Harghita este, însă, o mare provocare, ţinând cont că cei mai mulţi dintre ei nu exersează limba decât la şcoală, iar profesorii sunt cei care au un rol determinant în acest proces. Bors Kinga, profesor de limba română la Şcoala Generală „Petőfi Sándor” din Miercurea-Ciuc, crede că ideal ar fi ca fiecare copil din Harghita să petreacă 2-3 săptămâni într-o zonă în care se vorbeşte doar limba română, pentru a căpăta uşurinţă în comunicare. Demersul ar fi extrem de benefic, întrucât, atunci când sunt mai mici, elevii acceptă uşor noutăţile, învaţă mai repede şi abia după clasa a VII-a intervine reţinerea de a mai comunica, deoarece le e ruşine că vor spune lucruri greşite.

În Odorheiu-Secuiesc, oraş în care mediul lingvistic este aproape exclusiv maghiar, profesorii spun că au în părinţi adevăraţi parteneri, iar copiii îşi doresc să înveţe limba română. „Avem noroc că elevii vor să înveţe, nu refuză limba română, iar părinţii ne sunt parteneri, ne sprijină în tot şi au primit cu încântare acest concurs”, spune Adriana Boca, profesor de limba română la Liceul „Tamási Áron” din Odorheiu-Secuiesc.

La rândul său, profesoara de limba română Mariana Mureşan, de la Liceul „Kemény János” din Topliţa, consideră că totul depinde de voinţă, de perseverenţă şi seriozitate, dar recunoaşte că elevii maghiari din zonă învaţă mai uşor limba română, întrucât au posibilităţi mai mari de a interacţiona cu ea.

Organizatorii concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”, profesorii de la catedra de limba română a Colegiului Naţional „Márton Áron” din Miercurea-Ciuc, îşi doresc ca acesta să se desfăşoare şi în anii care vin, pentru ca toţi participanţii să se considere câştigători. „Şcoala-gazdă se mândreşte cu acest concurs-eveniment, la care reuşeşte să adune, în fiecare an, peste 200 de elevi proveniţi din şcolile cu predare în limba maghiară, care dau dovadă de competenţe de comunicare bine formate în limba română. Având în vedere faptul că aceşti elevi comunică, citesc şi scriu în limba română doar în şcoală, este de apreciat faptul că participă într-un număr atât de mare la acest concurs, că răspund provocărilor impuse şi dau dovadă de ingeniozitate”, a spus Tóth Zita, profesor de limba română.

Iar toţi cei implicaţi în acest proiect consideră că mesajul pe care îl transmit, în fiecare an, elevii participanţi este acela că bunele relaţii interetnice dintre români şi maghiari depind foarte mult de apropierea şi comunicarea dintre membrii celor două etnii, de cunoaşterea şi respectul reciproc. (Gina Ştefan, Agerpres)

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.