Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.



Dificultăţi întâmpinate de Instituţia Prefectului pe parcursul anului trecut | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 18 februarie 2025
Home » Societate » Dificultăţi întâmpinate de Instituţia Prefectului pe parcursul anului trecut
Dificultăţi întâmpinate de Instituţia Prefectului pe parcursul anului trecut

Dificultăţi întâmpinate de Instituţia Prefectului pe parcursul anului trecut

Deficitul de personal constatat în condiţiile creşterii semnificative a volumului de muncă şi lipsa spaţiilor necesare pentru desfăşurarea anumitor activităţi curente se numără printre dificultăţile identificate în activitatea Instituţiei Prefectului – Judeţul Harghita pe parcursul anului trecut, potrivit unui raport de activitate prezentat în şedinţa din această săptămână a Colegiului prefectural.

În raport se arată că în cadrul Instituţiei Prefectului există un deficit de personal în condiţiile creşterii semnificative a volumului de muncă prin complexitatea documentaţiilor depuse la comisia judeţeană pentru reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, prin asigurarea derulării şi monitorizarea aplicării la nivel teritorial a programelor guvernamentale, precum şi prin numărul mare de activităţi de control în cadrul unor comisii mixte de verificare. Totodată, există şi o lipsă acută de spaţii pentru desfăşurarea activităţilor curente, respectiv birouri pentru activităţile de relaţii cu publicul şi secretariat, săli de şedinţă, o sală de videoconferinţă proprie şi un spaţiu pentru arhiva instituţiei.

În ceea ce priveşte urmărirea aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu, în raport se precizează că, în cursul anului 2024, au fost elaborate şi adoptate un număr de 13 hotărâri ale Comisiei judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Harghita, pentru un număr de 587 de documentaţii înaintate de către comisiile locale şi alte instituţii. Au fost analizate şi soluţionate 23 (cu 4 mai multe faţă de anul anterior) contestaţii şi au fost luate la cunoştinţă şi puse în executare un număr de 37 de hotărâri judecătoreşti. În acest domeniu au fost emise un număr de 63 (+13) de ordine ale prefectului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, pentru 153 (+15) de persoane. Anul trecut au fost emise un număr de 2.429 (-1.278) titluri de proprietate, pentru o suprafaţă totală de 41.951,142 ha (-2.388,775), din care pentru teren agricol 2.382 titluri/1.590,505 ha şi pentru teren forestier 47 titluri/360,637 ha. Compartimentul fond funciar şi urmărirea aplicării actelor cu caracter reparatoriu a soluţionat 136 (+7) de petiţii, sesizări sau cereri, a întocmit 4 (+2) circulare de îndrumare a comisiilor locale şi a actualizat componenţa comisiei judeţene şi a comisiilor locale de fond funciar prin 17 ordine ale prefectului (+6).

Raportul prezentat în şedinţa Colegiului prefectural conţine informaţii referitoare şi la aplicarea legii privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989. Astfel, în judeţul Harghita, dintre cele 2.308 notificări depuse, au rămas nesoluţionate până la data de 31 decembrie 2024 un număr de 20, acestea reprezentând un procent de 0,86% faţă de cel al notificărilor soluţionate. Dintre notificările depuse au fost soluţionate favorabil 1.258, dintre care 456 prin restituire  în natură, 655 prin propunere de acordare de titluri de despăgubire, 16 prin compensarea cu alte bunuri (terenuri) sau servicii şi 131 prin combinarea măsurilor reparatorii-restituire în natură şi titluri de despăgubire sau compensare cu alte bunuri. Un număr de 634 notificări au fost respinse, iar 396 au fost direcţionate către alte entităţi care au competenţa de a le soluţiona. Au fost transmise către Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor un număr de 12 raportări lunare cu privire la stadiul soluţionării notificărilor la nivelul judeţului Harghita.

În raport se menţionează, totodată, că pe parcursul anului 2024 la nivelul judeţului Harghita s-au derulat 6 acţiuni de control care au angrenat serviciile publice deconcentrate. Este vorba despre verificarea modului în care au fost salubrizate cursurile de apă de pe raza judeţului, verificarea stadiului de pregătire al unităţilor de învăţământ în anul şcolar 2024-2025, reverificări privind îndeplinirea măsurilor dispuse ca urmare a controlului efectuat în perioada 10-14.07.2023 la 42 de centre rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dezabilităţi şi copiilor, verificarea condiţiilor în care sunt furnizate serviciile de alimentare cu apă potabilă în oraşul Băile Tuşnad, participarea alături de instituţiile abilitate la soluţionarea problemei în urma inundării cu apa provenită din pârâul Corund a galeriilor minei de la Salina Praid, care a dus la închiderea activităţii de exploatare şi vizitare a acesteia pe toată perioada de remediere a situaţiei şi despre verificarea, la 13 baze sportive, a modului de respectare a legii privind prevenirea şi combaterea violenţei în sport cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive.

În ceea ce priveşte propunerile pentru eficientizarea activităţii, Instituţia Prefectului a informat că printre acestea se află asigurarea coordonării activităţii secretarilor generali ai unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ şi a comisiilor locale pentru reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, pentru a se face mai eficient procedural modul de întocmire a documentaţiilor în vederea eliberării titlurilor de proprietate, coordonarea activităţii în domeniul iniţierii, întocmirii şi adoptării actelor administrative de către consiliile locale, în concordanţă cu prevederile legale, îmbunătăţirea activităţii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor pentru activităţile desfăşurate, prin implementarea serviciilor oferite prin portalul hub.mai.gov.ro, precum şi informatizarea/digitalizarea activităţilor de relaţii cu publicul la nivelul instituţiilor publice care asigură servicii cetăţenilor. De asemenea, între obiectivele pentru anul 2025 se numără asigurarea condiţiilor de lucru şi a relaţiei cu administraţia publică centrală şi locală, respectiv cu cetăţenii, în contextul în care activităţile din clădirea în care se află sediul Instituţiei Prefectului vor fi influenţate de implementarea investiţiei „Creşterea eficienţei energetice a Palatului Administrativ al judeţului Harghita”, îmbunătăţirea comunicării interinstituţionale cu primăriile din judeţ şi cu instituţiile publice astfel încât informarea să fie făcută în timp real şi eficient şi organizarea în condiţii de legalitate şi corectitudine a scrutinului electoral pentru alegerea Preşedintelui României şi păstrarea echidistanţei în raport cu toţi competitorii electorali pe întreaga perioadă electorală, se mai arată, între altele, în raportul de activitate.

EMIL GROZA

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.