Reprezentanţii Comisariatului Judeţean Harghita al Gărzii Naţionale de Mediu (GNM) au efectuat, anul acesta, controale la aproape o sută de comercianţi pentru verificarea modului în care sunt respectate reglementările privind sistemul de garanţie-returnare (SGR), fiind aplicate sancţiuni în cazul unora dintre unităţile comerciale verificate. Comisarul şef al Comisariatului Judeţean Harghita al GNM, Balla Izabella, a precizat pentru publicaţia noastră că sistemul de garanţie-returnare este obligatoriu începând cu data de 30 noiembrie 2023, iar stocurile produselor cu ambalaje neinscripţionate corespunzător pot fi introduse pe piaţă, respectiv comercializate, după caz, cel târziu până la data de 31 decembrie 2024, dată după care introducerea acestora pe piaţa naţională, respectiv comercializarea lor sunt interzise. Aceasta a menţionat că toţi comercianţii sunt obligaţi să organizeze puncte de returnare pentru ambalajele SGR, având posibilitatea să opteze pentru preluarea manuală sau prin echipament automat de preluare. Comercianţii, având structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 de mp pot solicita aprobarea autorităţilor deliberative de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale pentru încheierea de acorduri de parteneriat, dar numai pentru unităţile comerciale care fac parte din această categorie. Comisariatul Judeţean Harghita a efectuat controale pentru verificarea respectării prevederilor SGR în baza tematicilor dispuse de la nivel central şi pentru verificarea aspectelor semnalate în petiţiile înregistrate la instituţie.
În anul 2023, conform tematicii dispuse, au fost controlaţi toţi producătorii de produse ambalate în ambalaje SGR din judeţ şi comercianţii, tematica vizând înregistrarea în sistemul de garanţie-returnare. În cursul acestui an, au fost derulate controale la 90 de comercianţi cu scopul verificării modului în care aceştia respectă obligaţiile legale privind sistemul de garanţie-returnare. În urma controalelor s-a constatat că în cazul comercianţilor cu structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mare de 200 de mp sunt respectate prevederile legale. De asemenea, s-a constatat şi faptul că, în general, sunt respectate prevederile legate şi de către unităţile comerciale cu structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 de mp, fiind însă aplicate 8 sancţiuni contravenţionale constând în avertismente şi s-au impus măsuri cu termene pentru conformare în cazul unor comercianţi care nu au organizat puncte de returnare.
„Instituţia noastră îşi desfăşoară activitatea de inspecţie în baza unei planificări anuale, aşa cum prevăd normele tehnice privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de control şi inspecţie în domeniul protecţiei mediului, pe această tematică controalele vor fi efectuate în baza celor dispuse de Comisariatul General, respectiv în baza petiţiilor înregistrate. Introducerea sistemului are cu siguranţă efecte benefice, nu doar la nivelul judeţului, ci şi la nivel naţional deoarece ambalajele cu valoare nu mai sunt abandonate în natură. În privinţa recomandărilor către comercianţi, putem spune doar că prevederile legislative sunt clare şi obligatorii. Structurile de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp, care nu au capacitatea să organizeze puncte de returnare proprii, se pot asocia în cadrul unei unităţi administrativ teritoriale cu alţi comercianţi cu structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp sau pot încheia acord de parteneriat cu unităţi administrativ teritoriale”, a mai precizat Balla Izabella.
E.G.