Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Compania de Drumuri aruncă în aer Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 19 aprilie 2024
Home » Economic » Compania de Drumuri aruncă în aer Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş
Compania de Drumuri aruncă în aer Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş

Compania de Drumuri aruncă în aer Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş

A reziliat revizuirea studiului de fezabilitate pe singurul segment contractat, Tg. Mureş – Sovata – Ditrău (96 km), după ce l-a ţinut suspendat un an. Totul se reia de la zero, deşi contractul era perfect valabil şi AVEA FINANŢARE EUROPEANĂ!

Contractul pentru revizuirea SF-ului pe tronsonul Tg. Mureş – Sovata – Ditrău (96 km), primul pas practic pentru demararea realizării autostrăzii A8 de la Tg. Mureş la Iaşi, a fost reziliat de către Compania de Autostrăzi. Contractul, semnat în 2015, a fost suspendat de aproape un an după un raport al Curţii de Conturi ce a ajuns şi pe masa DNA. Compania de Drumuri însă nu a fost în stare să justifice de ce e nevoie de refacerea studiilor pentru cea mai complicată autostradă pe care România o va construi – noi reglementări, noi normative, un studiu geotehnic cuprinzător faţă de ce a fost realizat în trecut – şi a pus pur şi simplu „pe hold” contractul. Acum, odată reziliat, totul va fi luat de la ZERO.

Compania de Autostrăzi a decis să rezilieze contractul suspendat pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru sectorul de 96 de km dintre Ditrău şi Târgu Mureş, parte din autostrada A8 Târgu Mureş – Iaşi, după ce iniţial ar fi transmis antreprenorului că va fi deblocată situaţia, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate situaţiei.

Asociaţia Pro Infrastructură (API) confirmă şi ea informaţia şi a reacţionat virulent: „Prin această decizie catastrofală, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamnă Moldova la subdezvoltare şi izolare”. „Această reziliere amână cu ani de zile implementarea autostrăzii, iar lansarea unor licitaţii de proiectare şi execuţie pe studiile din 2010 nu ar face decât să pună cruce Autostrăzii A8”, avertizează API.

„Reamintesc că acest contract era perfect valabil, avea finanţare europeană şi putea începe în orice moment, aştepta doar ordinul de la CNAIR. Pe parcursul anului 2017, miniştrii Transporturilor şi directorul CNAIR au răspuns în repetate rânduri că este iminentă această începere a contractului. În fapt, au fost numai minciuni: azi contractul se reziliază pentru că este suspendat de mai mult de 12 luni. Asta, în condiţiile în care acelaşi CNAIR l-a suspendat”, afirmă Cătălin Drulă, deputat USR, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor.

Cum s-a blocat revizuirea SF-ului pe Ditrău – Târgu Mureş. De ce era nevoie de refacerea documentaţiilor?

Contractul pentru revizuirea SF-ului pe secţiunea Ditrău – Târgu Mureş a fost semnat în mai 2015 cu asocierea AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION SRL pentru 22.713.614,42 RON, fără TVA (aprox. 5 mil. de euro).

Iniţial, contractul a fost suspendat 12 luni pentru că NU a existat finanţare. În octombrie 2016, Compania de Drumuri anunţă că ridică suspendarea contractului.

Lucrurile s-au blocat din nou însă la început de 2017, când CNAIR a decis să suspende din nou contractul. Motivul? Un raport al Curţii de Conturi punea sub semnul întrebării necesitatea revizuirii SF-ului, în condiţiile în care un studiu de fezabilitate fusese realizat în 2010 pe circa 700.000 de euro(!). Raportul a ajuns pe masa DNA, iar CNAIR a blocat tot procesul, fără a merge înainte şi să explice de ce e nevoie de revizuirea SF-ului.

„Inspectorii Curţii de Conturi nu sunt experţi în dezvoltare de infrastructură rutieră. Tot ce trebuia să facă CNAIR era să le dea (într-o formă detaliată) explicaţia (…): Nu scoatem la licitaţie acelaşi lucru – e vorba de un nivel de detaliu cu totul diferit, spre exemplu, dacă în studiul din 2011 s-au făcut 100 de foraje geotehnice pe cei 100 km, în noul studiu se vor face peste 1.000, aşa cum e necesar la o lucrare aşa complexă, pentru a face proiectarea apoi la modul serios.

CNAIR trebuia să ofere explicaţiile tehnice. Din incompetenţa bine-cunoscută, CNAIR nu a fost capabilă să explice acest lucru, ba mai mult, a luat poziţia ghiocel ca de obicei şi contractul a rămas suspendat pentru că văleleu! A venit Curtea, opriţi tot!”, explica într-un articol recent Cătălin Drulă, deputat USR, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor.

În plus, compania care a realizat şi studiul din 2010 pe cei circa 3,3 milioane de lei – Search Corporation, acum implicată şi în noul contract de revizuire a SF-ului – a transmis CNAIR disponibilitatea de a renunţa la această sumă din totalul noului contract, numai să fie deblocat proiectul, să nu existe discuţii că s-ar produce vreun prejudiciu, iar revizuirea SF-ului să poată demara.

 Anul 2018, cu o încărcătură istorică deosebită, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!

Acum, odată cu rezilierea acestui singur contract semnat, lucrurile pe Autostrada A8 Târgu Mureş – Iaşi vor fi reluate de la ZERO, într-un moment în care presiunea publică pe acest proiect este mai mare ca niciodată.

„Nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania (şi mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorită societăţii civile tot mai implicate. În urma conferinţelor şi dezbaterilor publice, a reportajelor şi interviurilor din presă, a deplasărilor în teren şi a investigaţiilor ONG-urilor de mediu şi a tuturor activităţilor întreprinse de cei care îşi doresc cu sinceritate această autostradă, acţiunile autorităţilor la nivel politic au început să se vadă, lansând chiar un proiect de lege care susţine investiţia”, scrie Asociaţia Pro Infrastructura.

„Toţi actorii implicaţi au cerut CNAIR să ridice suspendarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate (SF) pe secţiunea Târgu Mureş – Ditrău şi să lanseze licitaţiile de actualizare a studiului de fezabilitate pentru segmentele Ditrău – Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Fără aceşti paşi critici nu se poate obţine Acordul de Mediu (AM). Fără AM nu se poate emite Autorizaţia de Construire (AC), deci nu se pot începe lucrările în teren”, scrie API.

ONG-ul care monitorizează proiectele de infrastructură scrie că CNAIR va fi astfel nevoită să relanseze licitaţia pentru completarea acestui studiu. „Anul 2018, cu o încărcătură istorică deosebită, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8! Mai mult, proiectantul (Search Corporation), al cărui contract tocmai a fost reziliat, poate cere despăgubiri în instanţă (cu şanse foarte mari de reuşită), daune care vor fi plătite tot de români!”.

Conducerea CNAIR a bătut în ultimii ani toate recordurile de incompetenţă

„Teama nejustificată în urma controalelor Curţii de Conturi şi DNA (in urma cărora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspăt reziliat), fuga de răspundere şi incompetenţa sunt principalele trăsături ale conducerii CNAIR. Prin deciziile pe care le iau, ei pun pe primul loc liniştea proprie şi siguranţa salariilor pe care le primesc din bani publici, iar interesul naţional nu există pentru ei”, mai subliniază API.

„Solicităm oficialilor din Ministerul Transporturilor să demită de urgenţă conducerea CNAIR, care, în ultimul an, a bătut toate recordurile de incompetenţă, fugă de răspundere şi subminare a dezvoltării economice”, mai reacţionează ONG-ul din domeniul infrastructurii.

Victor Cozmei, HotNews

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.