Amenzi în valoare de peste jumătate de milion de lei date de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita în primele două luni ale anului | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 18 septembrie 2021
Home » Societate » Amenzi în valoare de peste jumătate de milion de lei date de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita în primele două luni ale anului
Amenzi în valoare de peste jumătate de milion de lei date de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita în primele două luni ale anului

Amenzi în valoare de peste jumătate de milion de lei date de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita în primele două luni ale anului

Inspectorii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Harghita au efectuat, în primele două luni, 8 tematici de control stabilite la nivel naţional şi alte 4 proprii, în urma cărora au fost aplicate amenzi de 521.000 de lei.

Comisarul şef al CJPC Harghita, Laurenţiu Moldovan, spunea că în ianuarie şi februarie, la nivelul judeţului, pe lângă controalele vizând produsele distribuite în şcoli în cadrul programului Lapte-corn, au mai fost efectuate verificări în cadrul altor şapte tematici ANPC.

Astfel, au fost realizate 8 acţiuni de control privind atestarea produselor alimentare obţinute conform reţetelor consacrate româneşti. Cu această ocazie s-a aplicat o amendă de 10.000 de lei unui producător care comercializa covrigi cu eticheta produs tradiţional, deşi nu erau. Astfel, producătorul a fost amendat şi obligat să scoată de pe etichetă această prevedere.

18 controale au fost realizate în cadrul vânzărilor de soldare (este vorba de promoţiile de sezon oferite de magazinele de haine/încălţăminte, unde la sfârşitul sezonului rece se fac reduceri la produsele de iarnă, respectiv la sfârşit de toamnă se fac reduceri pentru produsele de vară). În acest context, au fost aplicate 15 sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 63.000 de lei.

Comisarul şef al CJPC Harghita spunea că abaterile constatate au vizat modul de afişare al preţurilor şi afişajul publicitar. Astfel, magazinele sunt obligate ca pe afişele postate, fie în vitrine, fie la intrare, şi care anunţă reduceri de preţ, să fie specificată şi perioada promoţiei. De asemenea, produsele trebuie să aibă atât preţul vechi, cât şi preţul redus.

Controale (19) au fost făcute în cadrul comercializării echipamentelor electrice de uz casnic, ocazie cu care s-au aplicat 10 amenzi, în valoare totală de 40.000 de lei. Sancţiunile au fost aplicate pentru lipsa de garanţie a produselor sau a lipsei instrucţiunilor de folosire. De asemenea, în unele situaţii nu era specificat producătorul sau importatorul, iar produsele nu aveau aplicate marcajul CE (de conformitate europeană).

11 acţiuni, care s-au finalizat cu aplicarea a două amenzi, în valoare totală de 8.000 de lei, au vizat produsele alimentare ecologice. În aceste cazuri, spunea Laurenţiu Moldovan, neregulile au vizat modul de desfăşurare al promoţiilor. Mai exact, explica acesta, dacă în cadrul unui magazin naturist este o promoţie de genul două cutii de vitamine la preţul uneia, atunci acel magazin trebuie să ofere posibilitatea şi vânzării unei singure cutii (să aibă pe stoc produsul de referinţă); în mod similar, dacă într-un magazin este trecută o promoţie 2,5 litri la preţ de 2 litri, atunci la raft trebuie să existe şi produsul de 2 litri, cu acelaşi preţ.

În perioada ianuarie-februarie au fost verificate şi produsele cosmetice, în acest caz fiind realizate 27 de acţiuni, care s-au soldat cu aplicarea a 13 sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 63.000 de lei. Majoritatea abaterilor au fost legate de etichetare.

Nici comercianţii legumelor şi fructelor nu au scăpat de controale, fiind realizate 37 de sancţiuni şi aplicate 21 de amenzi, în valoare de 63.000 de lei, majoritatea fiind date pentru lipsa afişării preţului pe kilogram (pe unitatea de măsură) sau pentru că nu era specificată ţara de origine.

O ultimă acţiune din cadrul tematicilor ANPC a vizat produsele de panificaţie – de altfel, aceasta fiind o acţiune cu caracter permanent. Au fost realizate 59 de controale, în urma lor fiind aplicate 20 de amenzi, în valoare de 84.000 de lei, în cele mai multe cazuri pentru etichetarea incorectă, pentru că noile prevederi legale impun specificarea şi preţului pe kilogram în cazul pâinii la vrac. De asemenea, au fost şi câteva cu produse expirate, toate în mediul rural, dar rare.

Peste 80.000 de lei, amenzi în urma tematicilor proprii

Spuneam mai sus că acţiunile desfăşurate de inspectorii CJPC Harghita au fost desfăşurate atât în cadrul unor tematici ale ANPC, cât şi în cadrul tematicilor proprii. Astfel, în ianuarie şi februarie, CJPC Harghita a desfăşurat 4 acţiuni proprii care au vizat comercializarea produselor din mase plastice, produselor de marochinărie, dezmembrările auto, dar şi serviciile oferite de pârtiile de schi. Dacă în cadrul ultimelor două n-au fost constatate abateri, pentru nereguli privind comercializarea produselor din mase plastice au fost aplicate 13 amenzi, în valoare de 53.000 de lei; în acelaşi timp, cele 18 acţiuni care au vizat produsele de marochinărie s-au soldat cu aplicarea a 12 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 44.000 de lei.

Comisarul şef al CJPC Harghita spunea că în prezent se derulează acţiuni de verificare a laptelui de consum şi a produselor lactate, a peştelui şi conservelor de peşte. De asemenea, în perioada următoare vor începe controalele specifice de Paşte la carne preambalată, ciocolată şi produse de cacao, vopsea de ouă, ouă, vin, miel.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.