/* (c)AdOcean 2003-2016 */ /* (c)AdOcean 2003-2016, MASTER: winmedia_ro.Informatia_Harghitei.All_site */
Un alt sezon turistic sacrificat la Băile Tuşnad | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 16 septembrie 2021
Home » Societate » Un alt sezon turistic sacrificat la Băile Tuşnad
Un alt sezon turistic sacrificat la Băile Tuşnad

Un alt sezon turistic sacrificat la Băile Tuşnad

  • Breda Sigismund, administrator GOSCOM Băile Tuşnad: „Singura soluţie viabilă ca să revenim în totalitate la normalitate este schimbarea aducţiunii principale de apă. Altfel, putem trage oblonul, efectiv putem pune lacătul pe oraş”

Zilele trecute, unul dintre cititorii noştri, care a dorit să îşi păstreze anonimatul, ne-a scris, în urma articolului publicat marţi, că de câteva zile locuitorii din Băile Tuşnad nu mai au deloc apă potabilă.

Vă scriu în calitate de localnic al oraşului, pentru a vă informa că începând de luni, 16.08.2021 şi până astăzi 18.08.2021 alimentarea cu apă potabilă este întreruptă în totalitate. Această situaţie se repetă de cel puţin 4 ani în luna august.(…) Nu doar executantul lucrării este responsabil de calitatea acestora, ci şi dirigintele de şantier al ordonatorului de credite.

Între timp, situaţia s-a agravat.

„Merg să iau două-trei flacoane de apă de la magazin, ca să avem cu ce să facem mâncare şi apoi mergem, împreună cu un prieten, cu maşina la Olt, să luăm apă pentru veceu, pentru că la izvorul de la Gară este o coadă interminabilă; am stat ieri cinci ore la rând. Acum nu mai avem apă deloc în oraş, nici ziua, nici noaptea. Nici la restaurante nu e apă. Ieri am cerut o porţie de cartofi prăjiţi şi mi i-au servit în cutie transparentă de plastic, în care se pune de obicei mâncarea la pachet; ospătarul s-a scuzat, că nu au apă să spele vasele. E rău, o zi-două mai merge, dar sunt deja patru zile şi va mai dura până ce curge apa la robinet, ne spune Maksai István, unul dintre locuitorii staţiunii.

Ştie că echipa de la GOSCOM Băile Tuşnad este mică – şase-şapte oameni cu şef cu tot – şi suprasolicitată în ultima vreme; de aceea, el şi câteva zeci de localnici şi-au manifestat dorinţa de a veni în sprijinul muncitorilor care lucrează pentru remedierea defecţiunilor la reţeaua principală de alimentare cu apă a oraşului.

„Noi am vorbit între noi şi suntem câteva zeci de oameni dispuşi să ajute. Ar trebui să ne unim toţi, unul cu sapa, altul cu lopata, să le dăm o mână de ajutor”, adaugă interlocutorul nostru.

Lipsa apei potabile devine o problemă din ce în ce mai mare şi pentru hotelurile şi pensiunile din staţiune. Deşi bine poziţionat şi dispune de rezerve de apă suplimentare, Hotelul O3zone a pierdut destui clienţi.

„Mai avem rezerve, dar nu pentru o perioadă foarte lungă; la un hotel de 117 camere, nici o rezervă nu poate să facă faţă. Marţi dimineaţa am avut probleme cu clienţii, au fost şi turişti care au plecat şi am fost nevoiţi să le returnăm banii. Acum, când în sfârşit avem clienţi, avem probleme cu apa; şi nu doar în camere, ci şi la bucătărie, la spălătorie, totul este dat peste cap. Am avut şi multe reclamaţii, (turiştii – n.a.) ne-au cerut şi despăgubiri pentru serviciile promise şi neacordate sau consumate care nu s-au realizat la gradul calitativ corespunzător. Vă daţi seama ce review-uri or să lase cei care au făcut rezervare pe Booking? Deşi nu este vina administratorilor hotelurilor şi ai pensiunilor că nu este apă în oraş, care nici nu au prea multe variante să rezolve situaţia”, povesteşte Leila Székely, directoarea de Marketing şi Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

Există posibilitatea legală de a cere despăgubiri Primăriei, pentru pierderile cauzate de lipsa apei potabile, pe care autoritatea locală ar trebui să le onoreze din bugetul localităţii, diminuat considerabil de cheltuielile cu remedierea defecţiunilor la sistemul de alimentare cu apă. Şi atunci, la ce bun? Nu ar mai fi bani pentru alte urgenţe.

Luminiţa Bordeianu şi soţul ei, Pethő Zoltán, au deschis, în urmă cu cinci ani, o pensiune – Villa Aronson – cu şase camere şi trăiesc din veniturile provenite din activitatea de turism. Ca şi ceilalţi, fac faţă cu greu situaţiei.

„Suntem foarte supăraţi. Mai sunt practic 10 zile din acest sezon şi am fost nevoiţi să-i rugăm pe cei care şi-au făcut rezervări cu luni înainte, să şi le anuleze, să stea acasă sau să-şi caute cazare în altă localitate. Aici, cam două luni durează sezonul turistic estival şi avem ocupate cele şase camere ale pensiunii; în restul anului suntem ocupaţi în proporţie de aproximativ 30% şi doar pentru două zile, în weekend. De patru zile, aducem apă din Olt cu butoaiele, să avem pentru spălat vase, să turnăm în veceu şi să aibă turiştii cu ce se spăla. Acum trei zile a venit la noi o familie din Ungaria, cu un copil – şi-au făcut rezervare din februarie. Au condus zece ore şi când au ajuns aici, nu au avut cu ce să se spele. Nu este normal, eu dacă aş fi turist ca şi ei, aş fi total nemulţumită”, ne spune Luminiţa Bordeianu.

Ca fost jurnalist, s-a interesat, s-a informat şi ne împărtăşeşte că „este aşa, pentru că ţevile s-au schimbat doar pe hârtie”, nu şi faptic.

„De 12 ani este haos aici, în staţiune şi nu se întâmplă nimic. Ce nu înţeleg este de ce Consiliul Judeţean vine la pozat doar când se face o brânză mare? Aş fi aşteptat din partea Consiliului Judeţean să trimită oameni, utilaje de săpat, că facem parte din acelaşi judeţ, chiar dacă unii ne-au votat sau nu. De şapte zile, ne-am săturat fără apă”, arată Luminiţa Bordeianu.

Începând de săptămâna trecută, echipa GOSCOM Băile Tuşnad este pe teren zi şi noapte, inclusiv sâmbăta şi duminica. Nici nu apucă să răsufle uşurată după ce remediază o defecţiune, că ţeava principală de alimentare cu apă potabilă cedează în altă parte.

„Am început să schimbăm porţiunea de aducţiune principală la Vrabia, care este din fier şi sângerează din toate părţile. Ieri am avut încă o defecţiune, am reparat-o şi astăzi suntem la Sânsimion, lângă Cetăţuia, unde a explodat din nou ţeava de polietilenă, aşa că trebuie să intervenim şi acolo, iar pentru asta trebuie să oprim pompele. Astăzi (joi – n.a.) în zori a intervenit încă o defecţiune, trebuie să tragem toată apa, să săpăm cu excavatorul şi în cel mai fericit caz, dacă problema nu e mare, putem termina azi. Ne rugăm şi noi, să nu se mai crape mâine şi poimâine, că ne omoară cu zile”, relatează Breda Sigismund, administratorul GOSCOM Băile Tuşnad.

Însă joi, în jurul prânzului, conducta principală de alimentare cu apă s-a spart din nou, cedând în altă parte.

„Toată echipa munceşte. E greu, dar nu are rost să ne uităm înapoi, la cine este de vină. Trebuie să găsim soluţii şi singura soluţie viabilă, ca să revenim în totalitate la normalitate, este schimbarea aducţiunii principale”, subliniază administratorul Breda.

Ne dă şi o veste bună: luni, a dus la Bucureşti Studiul de fezabilitate al noii aducţiuni şi l-a înmânat personal celor de la Compania Naţională (CNI) de Investiţii.

„Toată lumea este pentru finanţarea acestei investiţii: CNI, inclusiv Ministerul Dezvoltării. Aşa că avem mari speranţe, că vom primi finanţarea (costul final se ridică la peste şase milioane de euro) săptămâna viitoare, la rectificarea bugetară, să începem să lucrăm şi să o facem ca la carte, că este în interesul nostru; altfel, putem trage oblonul, efectiv putem pune lacătul pe oraş”, subliniază administratorul GOSCOM Băile Tuşnad.

Aşa să fie!

Revenim la cele sesizate de cititorul nostru: „Nu doar executantul lucrării este responsabil de calitatea acestora, ci şi dirigintele de şantier al ordonatorului de credite.

Şi nu este singurul locuitor al Băilor Tuşnad care gândeşte aşa, susţinându-şi punctul de vedere cu tărie. În orice societate civilizată, este normal şi drept ca toţi cei care realizează, supraveghează şi recepţionează o lucrare superficială, de proastă calitate, să răspundă, de vreme ce, potrivit expertizei tehnice solicitate de Primăria Băile Tuşnad, „nici 1% din aducţiunea de apă potabilă de la Sânsimion până la Băile Tuşnad nu este bine făcută. Începând de la proiectare şi până la finalizare, totul este făcut de mântuială: calitatea proastă a ţevilor, rezistenţa scăzută a acestora la presiune, subdimensionarea lor, lipsa dispozitivelor pentru apărare la loviturile de berbec şi a aerisirilor pe conducta principală fiind doar câteva din neconformităţile constatate”, explică administratorul GOSCOM Băile Tuşnad.

Săptămâna viitoare, Primăria Băile Tuşnad va organiza o zi deschisă pentru locuitori, cei interesaţi putând să vadă, la faţa locului, starea reţelei principale de alimentare cu apă potabilă a localităţii.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.