Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Sesiuni metodice online, în sprijinul profesorilor de Română din Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 25 aprilie 2024
Home » Învățământ » Sesiuni metodice online, în sprijinul profesorilor de Română din Harghita
Sesiuni metodice online, în sprijinul profesorilor de Română din Harghita

Sesiuni metodice online, în sprijinul profesorilor de Română din Harghita

Întâlnirile profesionale online, menite să ofere sprijin profesorilor în proiectarea şi susţinerea activităţilor de predare, învăţare şi evaluare în mediul virtual, însoţite de exemple de bună practică, sunt completate de intervenţii ale specialiştilor din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, care vor răspunde preocupărilor dascălilor harghiteni.

Iniţiativa aparţine inspectorului şcolar de specialitate Manuela Nicoleta Stîngă şi interesul crescut înregistrat după prima sesiune online, care a avut loc marţi şi la care au participat peste 140 de profesori de Limba şi literatura română din judeţ, demonstrează necesitatea unui astfel de demers. De altfel, rezultatele unui sondaj realizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita în rândul profesorilor de Limba şi literatura română privind procesul de învăţare online sunt grăitoare.

Profesorii au arătat că cele mai mari dificultăţi sunt generate, între altele, de lipsa accesului la internet şi a dispozitivelor, în special în mediul rural, lipsa contactului uman, dezinteresul şi lipsa motivaţiei în cazul elevilor. Au mai reclamat bruscheţea cu care profesorul a trebuit să intre într-un domeniu pentru care nu a fost pregătit nici profesional, nici sufleteşte, munca epuizantă pentru pregătirea lecţiilor online şi ineficienţa feedback-ului. Având în vedere specificul judeţului, profesorii atrag atenţia că predarea în mediul virtual este mult mai complicată în Harghita, unde elevii maghiari au dificultăţi de înţelegere a cerinţelor şi stând faţă în faţă cu profesorul, cu atât mai mult să înţeleagă un filmuleţ propus spre vizionare, de pildă, sau să rezolve exerciţiile în format electronic, astfel corectarea exerciţiilor fiind îngreunată. Să nu vorbim despre faptul că unii elevi au dificultăţi în a folosi Google Classroom.

La rândul lor, elevii îşi motivează neparticiparea, după cum afirmă profesorii, prin lipsa dispozitivelor electronice sau a slabei conexiuni la Internet, invocă probleme tehnice, reclamă lipsa contactului uman, a competenţelor de utilizare a dispozitivelor electronice, faptul că nu pot primi note, că sunt depăşiţi de numeroasele cerinţe şi sarcini din partea tuturor profesorilor, afirmând că petrec prea mult timp în faţa calculatorului, ceea ce îi oboseşte. Profesorii au identificat diferite soluţii, improvizând, pe parcursul lecţiilor, folosirea concomitentă a mai multor aplicaţii/dispozitive, au trimis materiale în format tipărit elevilor care nu dispun de laptop, tablete, de telefoane inteligente sau de calculator, celor care nu au acces la Internet, şi-au adaptat metodele la specificul elevilor, au creat tutoriale şi identifică metode atractive şi inventive de a capta atenţia elevilor. Chiar şi aşa, procesul de învăţare se desfăşoară cu dificultate.

În ciuda greutăţilor, există şi elevi încântaţi de această nouă modalitate de a face şcoală. Potrivit răspunsurilor lor, apreciază disponibilitatea profesorului, lecţiile interactive, varietatea de exerciţii, termenele decente pentru rezolvarea temelor şi flexibilitatea programului de lucru. Metoda este susţinută cu precădere de elevii din anii terminali, care au în faţă fie Evaluarea Naţională, fie Bacalaureatul. Sunt mulţumiţi, pentru că, după ce rezolvă subiectele, primesc feedback rapid din partea profesorilor. În plus, au mare nevoie de sprijin în această perioadă, de răspunsuri la întrebări şi de verificarea cunoştinţelor.

Marţi a avut loc prima sesiune metodică online dedicată profesorilor de Limba şi literatura română din judeţ. „Sunt încântată că pot să fac ceva pentru colegii mei, în al doilea rând, simt că este nevoie de sprijin reciproc. Important este să facem tot ce ne stă în putinţă pentru ca procesul de învăţare să fie productiv, să identificăm împreună metodele care să dea rezultate, în beneficiul tuturor”, a adăugat iniţiatoarea întâlnirilor săptămânale cu colegii profesori.

La întâlnire a participat, din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prof. univ. dr. habilitat Mina-Maria Rusu, inspector general pentru Limba şi literatura română la Direcţia Generală Minorităţi şi Relaţia cu Parlamentul. Ea a răspuns întrebărilor adresate, punctând specificitatea abordării Limbii şi literaturii române în zonele izolate lingvistic şi în zonele mixte, asigurarea de şanse egale tuturor elevilor, respectarea integrală a programei şcolare şi pregătirea elevilor conform acesteia pentru examenele naţionale, dar şi despre modalităţile complementare activităţii online, cum ar fi programele televizate (TVR3, SuliTV8), testele de antrenament (MEC), lecţiile auxiliare în format tipărit.

Adresându-se profesorilor de limba şi literatura română din judeţul Harghita, prof. univ. dr. Mina-Maria Rusu a punctat şi ideea că, deşi întâlnirea face-to-face are nişte virtuţi pe care nimeni nu le poate nega, în procesul învăţării, în această perioadă, „cel mai important e ca noi, profesorii, să le insuflăm elevilor sentimentul de siguranţă, iar noi toţi, profesori, elevi, părinţi să manifestăm răbdare faţă de cei care caută soluţii salvatoare. Este foarte important să stabilim un parteneriat cu elevul. Să fim conştienţi că fiecare elev este important. Profesori digitali vom fi şi în continuare, chiar dacă ne întoarcem la şcoală, prin urmare, este necesar să ne adaptăm la schimbarea mentalităţilor şi a vremurilor. Dacă te uiţi înapoi, te împiedici”, a declarat Manuela Nicoleta Stîngă.

Următoarea sesiune metodică online este programată în data de 12 mai şi îl va avea ca invitat pe George Pataki, doctor în ştiinţe ale educaţiei, specialist în politici educaţionale, trainer şi manager de proiecte, expert cu formarea profesorilor la MEC, a anunţat inspector şcolar Manuela Nicoleta Stîngă.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.