Reducerea posturilor de directori adjuncţi a fost temă de dezbatere în Colegiul Prefectural | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 26 septembrie 2021
Home » Învățământ » Reducerea posturilor de directori adjuncţi a fost temă de dezbatere în Colegiul Prefectural
Reducerea posturilor de directori adjuncţi a fost temă de dezbatere în Colegiul Prefectural

Reducerea posturilor de directori adjuncţi a fost temă de dezbatere în Colegiul Prefectural

Este ştiut faptul că fiecare ministru al Educaţiei a vrut să schimbe ceva în învăţământ. Fie că era privită, în general, pozitivă ori negativă, schimbarea se realiza, iar urmările urmau să le suporte elevii, cadrele didactice, personalul nedidactic ori managerii instituţiilor de învăţământ.

Una dintre noile modificări a apărut printr-un ordin al ministrului, prin care se precizează regulamentul de organizare şi funcţionare a entităţilor de învăţământ. Iar în funcţie de profilul şcolii – dacă acea şcoală cuprinde doar un ciclu de învăţământ ori mai multe, dacă acolo sunt clase bilingve ori nu, dacă unitatea are cantină, respectiv internat ori nu – şi de numărul de clase realizate, ar putea să dispară postul de director adjunct.

Este o măsură criticată de majoritatea celor din sistem, dar şi de politicienii din judeţ. Iar aceştia din urmă fac apel la specificul zonei, adică la învăţământul în limba minorităţilor.

„De un an şi jumătate discutăm – spunea preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba – că învăţământul din judeţul Harghita nu este văzut la Bucureşti în complexitatea sa, în întregime. Ne-a bucurat foarte mult când anul trecut, la invitaţia d-lui ministru Mircea Duşa, a venit şi ministrul Educaţiei, Pricopie, şi ne-a promis la Topliţa, în faţa presei, a colegilor, că va avea în vedere acest specific al judeţului, pentru că Legea educaţiei prevede clar că statutul învăţământului minoritar este unul specific şi acolo nu se aplică aceste standarde de număr de elevi, de număr de clase şi aşa mai departe”.

„Aici – continua Borboly Csaba – trebuie şi parlamentarii să fie foarte exigenţi în aplicarea Legii educaţiei, pentru că nu este adevărat că este un ordin al ministrului şi atunci trebuie să-i dăm afară pe toţi; pentru că o lege este mai presus decât un ordin al ministrului. Legea educaţiei spune că la învăţământul minoritar nu se aplică aceste baremuri”.

Dar preşedintele Organizaţiei Teritoriale a UDMR Ciuc este supărat şi pe colegii săi de partid, în speţă secretarul de stat pentru problemele minorităţilor din cadrul Ministerului Educaţiei, Király András. Acestuia îi reproşează faptul că „s-a spălat pe mâini de această problemă”, pentru că este un ordin de ministru şi nu are ce face. „Dar eu am atras atenţia că trebuie aplicată legea şi atunci n-ar trebui daţi afară oameni, pentru că şi aşa organizarea învăţământului este foarte greoaie”, spunea Borboly Csaba.

Preşedintele CJ Harghita este de părere că nici comasarea elevilor nu este benefică, indicat fiind ca un copil să înveţe acasă şi să nu facă naveta. „Cred că acea gândire că trebuie totul comasat sau să avem o şcoală mare aici la Miercurea-Ciuc şi toţi elevii trebuie duşi acolo nu stă în picioare. Eu cred că un copil trebuie să înveţe acasă, pentru că nu e normal ca un copil de clasa I sau a III-a să se scoale dimineaţă la ora 4 sau 5 şi să ajungă acasă seara la 6-7, doar pentru că trebuie să se încadreze în acest ordin de ministru”, încheia Borboly Csaba.

 

Discuţii ale prefectului la Bucureşti şi în judeţ

Prefectul Adrian Jean Andrei spunea că în judeţ a apărut o situaţie specială prin reducerea numărului de directori adjuncţi, iar Liceul „Márton Áron” din Miercurea-Ciuc i-a adresat un memoriu cu 800 de semnături ale cadrelor didactice şi părinţilor prin care i se spune să stopeze acest demers.

„Există un ordin al ministrului privind regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ care, practic, a fost aplicat”, spunea Adrian Jean Andrei.

Acesta a continuat, precizând că „în zilele următoare eu voi fi prezent şi la Bucureşti. Am solicitat o situaţie de la Inspectoratul Şcolar Judeţean referitor la această temă, urmând ca la Bucureşti să am o discuţie la Ministerul Educaţiei. Tot în această săptămână vreau să am o discuţie şi cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar, cu reprezentanţii Consiliului de Administraţie şi cu reprezentanţii Consiliului Judeţean, să găsim o soluţie în acest caz”.

 

Ar fi normală o degrevare a normei de ore

Un director de şcoală cu o vastă experienţă în domeniu era de părere că lipsa directorului adjunct ar însemna mai multă treabă pentru director. Iar în acest caz ar trebui să se compenseze lipsa directorului adjunct cu degrevarea mai mare de norme. Spre exemplu, dacă un director avea 6-8 ore când avea director adjunct, acum să aibă doar două ore, ca să aibă timp mai mult să se ocupe de şcoală.

LIVIU CÂMPEAN

 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.