O nouă disciplină opţională în programa pentru gimnaziu: „Aventura cunoaşterii Universului”

- Ministerul Educaţiei şi Cercetării a aprobat de curând introducerea disciplinei opţionale „Aventura cunoaşterii Universului” în programa pentru învăţământul gimnazial, adresată elevilor din clasele a V-a şi a VII-a. Noua disciplină din curriculumul la decizia elevului ar urma să se studieze începând cu următorul an şcolar
Opţionalul propune o incursiune în tainele cosmosului, combinând elemente de astronomie, fizică şi explorare a spaţiului, adaptate vârstei şi nivelului de înţelegere al elevilor. Prin activităţi interactive, experimente simple şi observaţii astronomice, disciplina îşi propune să stimuleze curiozitatea ştiinţifică, gândirea critică şi interesul pentru ştiinţele exacte.
Aprobarea acestei discipline vine ca răspuns la interesul crescut al tinerilor pentru domeniile STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Matematică) şi la nevoia de a diversifica oferta educaţională cu teme actuale şi de interes pentru viitor.
Profesorii care vor susţine această disciplină vor beneficia de ghiduri metodologice şi materiale didactice auxiliare, pentru a asigura un proces de predare captivant şi eficient.
Am discutat mai multe pe marginea acestui subiect cu Cosmin Sorin Micloş, Ambasador al Spaţiului la ESERO România şi fondator al Asociaţiei Ucenicul Astronom. Asociaţia pe care o conduce are o implicare directă şi un rol important în proiect, lucrând alături de echipa care a făcut posibilă această reuşită pentru domeniul astronomiei.
Cosmina M. Oltean: Cum a apărut ideea de a integra această disciplină în programa şcolară?
Cosmin Sorin Micloş: Totul a început în anul şcolar 2021-2022, când un grup de iniţiativă format din profesori, specialişti şi entuziaşti ai astronomiei, sub coordonarea doamnei Elisabeta Ana Naghi, inspector şcolar general pentru matematică şi astronomie în cadrul Ministerului Educaţiei, a pus bazele unui curs de iniţiere în astronomie destinat ciclului primar.
Programa acestei noi materii a fost elaborată în parteneriat cu Agenţia Spaţială Română (ROSA) şi Comitetul Naţional Român pentru Astronomie (CNRA), beneficiind de resurse educaţionale internaţionale oferite de NASA, ESA şi alte instituţii de profil.
Prin ordin de ministru a fost introdusă oficial disciplina opţională „Start în aventura cunoaşterii Universului”, începând cu anul şcolar 2022-2023. Aceasta este adresată elevilor din clasele pregătitoare – a IV-a, desfăşurându-se timp de doi ani, câte o oră pe săptămână.
Programa are un puternic caracter inter şi transdisciplinar, urmărind dezvoltarea curiozităţii, a gândirii ştiinţifice şi a înţelegerii fenomenelor naturale şi astronomice prin observare, explorare, cercetare şi experimentare.
Printre temele abordate se regăsesc:
• Sistemul Solar, ziua şi noaptea, anotimpurile, eclipsele, constelaţiile;
• Călătorii în spaţiu – rachete, roboţi, sateliţi, Staţia Spaţială Internaţională, imponderabilitatea;
• Meserii ale viitorului – astronaut, inginer spaţial, taikonaut;
• Fenomenul luminii şi sunetului, poluarea luminoasă, reflexia şi refracţia.
CMO: De ce credeţi că este importantă, ba chiar necesară o astfel de disciplină în şcoli?
Cosmin Micloş: Această iniţiativă deschide oportunităţi reale pentru a stimula interesul copiilor faţă de ştiinţă, tehnologie şi Univers, punând bazele unei generaţii mai curioase, mai informate şi mai pregătite pentru viitor.
Dacă în urmă cu doar câţiva ani, lecţiile de astronomie se puteau desfăşura doar în cadrul „Săptămânii Altfel”, acum această limitare a fost depăşită.
Noua disciplină, cu frecvenţă de o oră pe săptămână timp de doi ani şcolari, are un caracter inter şi transdisciplinar, urmărind dezvoltarea competenţelor-cheie prin abordări moderne, bazate pe principiile educaţiei STEAM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Artă şi Matematică). Conţinuturile sunt corelate cu disciplinele din trunchiul comun Fizică – Matematică – Biologie – Geografie – Chimie şi vizează dezvoltarea gândirii critice, a creativităţii şi a lucrului în echipă.
Elevii vor avea ocazia să exploreze universul prin activităţi practice, observaţii directe şi proiecte interactive, fiind încurajaţi să participe la olimpiade şi concursuri precum Olimpiada Naţională şi Internaţională de Astronomie şi Astrofizică.
Această iniţiativă vine în continuarea programei din învăţământul primar „Start în aventura cunoaşterii Universului” şi răspunde noilor direcţii din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Disciplina promovează accesibilitatea, durabilitatea şi impactul educaţional, contribuind la formarea elevilor pentru provocările lumii moderne şi dezvoltarea unei culturi ştiinţifice solide.
Pentru mai multe informaţii, cadrele didactice şi părinţii sunt invitaţi să consulte programa aprobată prin ordinul menţionat.
CMO: Care a fost implicarea Asociaţiei Ucenicul Astronom în acest demers?
Cosmin Micloş: Pentru noi, ca organizaţie non-guvernamentală care pune un mare accent pe educaţia non-formală, existenţa unei discipline opţionale dedicate astronomiei şi ştiinţelor spaţiale în şcoala primară este un pas esenţial.
Asociaţia noastră a susţinut activ demersul introducerii disciplinei opţionale „Start în aventura cunoaşterii Universului” încă de la început, din vara anului 2022, prin participarea la cursuri de formare pentru cadrele didactice, organizate de ESERO România la Mărişel, judeţul Cluj. În cadrul acestor cursuri am susţinut sesiuni de observaţii astronomice şi activităţi de recunoaştere a obiectelor de pe bolta cerească, oferindu-le profesorilor o experienţă directă şi practică legată de cerul nopţii.
Un alt moment important al programului a fost vizitarea Bazei didactice şi de cercetare în ştiinţe şi tehnologii spaţiale, coordonată de domnul profesor Paul Dolea, unde cadrele didactice au avut ocazia să exploreze concret aplicaţiile astronomiei în educaţie şi să experimenteze metode moderne de predare a ştiinţelor spaţiului.
Prin aceste activităţi am contribuit la formarea cadrelor didactice şi la crearea unui context autentic de învăţare, bazat pe observaţie, experienţă şi conexiune directă cu domeniul ştiinţelor spaţiale.
Cosmina Marcela OLTEAN
Foto: Asociaţia Ucenicul Astronom