Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Mihai Lungu, note din jurnalul unui pasionat de călătorii şi drumeţii | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 25 aprilie 2024
Home » Timp Liber » Mihai Lungu, note din jurnalul unui pasionat de călătorii şi drumeţii
Mihai Lungu, note din jurnalul unui pasionat de călătorii şi drumeţii

Cred că trebuie să respecţi muntele pentru a putea parcurge traseele montane fără probleme, trebuie să înveţi să respecţi natura şi toate animalele care îţi ies in cale

Născut în Topliţa, în ianuarie 1990, Mihai Lungu a locuit în comuna Gălăuţaş până la 27 de ani. A studiat la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureş, specializarea tehnician dentar, iar după absolvire a practicat această profesie în cabinete din Topliţa şi Târgu-Mureş. Din 2017 a fost plecat timp de 4 luni în SUA, în 2018 a stat 5 luni în Canada, în 2019 a locuit 8 luni în Elveţia, iar din toamna anului 2019 e stabilit în Canada.

„Pasiunea mea cea mare este sportul, împărţindu-se în mai multe ramuri: ski, snowboard, hiking, climbing, via ferrata, skidiving, biking, kayaking, însă pasiunile mele cele mai mari sunt snowboard-ul pe timp de iarnă şi hiking-ul, în sezonul cald. Pe lângă acestea, îmi place foarte mult să călătoresc, pasiune pe care am dezvoltat-o de timpuriu din dorinţa de a vedea locuri noi şi de a invăţa obiceiuri noi”, îmi mărturisea Mihai în cadrul interviului ce-l voi reda în continuare.

– Vorbeşte-ne despre pasiunea ta pentru călătorii şi hiking…

– M.L.: Pasiunea pentru hiking a apărut prin 2013-2014, la iniţiativa colegului de muncă din acea perioadă, el fiind un mare pasionat de drumeţii montane. Calmul munţilor, liniştea pădurii şi efortul depus, urmat de satisfacţia finalizării unui traseu au fost factorii cheie care au dus la îndrăgirea acestui hobby. Pot spune că hiking-ul este un hobby relativ ieftin, însă fiecare traseu parcurs aduce alte satisfacţii, rareori existând un termen de comparaţie între două trasee. De altfel, pasiunea pentru călătorit a început încă de mic copil, când împreună cu familia obişnuiam să călătorim în diverse locuri din ţară. Aceste călătorii mi-au dezvoltat curiozitatea de a cunoaşte locuri noi, astfel încât am ajuns să călătoresc cât de des îmi permite timpul, încercând mereu să merg în locuri noi, necunoscute de mine.

– Enumeră locaţiile vizitate în ţară şi străinătate şi poate locurile preferate dintre acestea, deşi sunt sigură că e greu să alegi. Vorbeşte-ne despre aventurile tale.

– Până în acest moment am reuşit să ajung în multe locuri din ţară, cum ar fi Transfăgărăşan – prima excursie pe Transfăgărăşan a fost în 2004 la vârsta de 14 ani, traseu Târgu Mureş-Bâlea Lac-Braşov, făcut integral cu bicicleta, Lacu Roşu – de 3 ori cu bicicleta (Topliţa-Lacu Roşu), Borsec (traseu Topliţa-Borsec cu bicicleta), Munţii Călimani (traseu Topliţa-Cabana meteo Călimani, făcut atât cu bicicleta cât şi cu schiurile şi pe jos), Lacul Sfânta Ana, Lacul Colibiţa, Munţii Făgăraşi (vf. Negoiu, Moldoveanu, Viştea mare,Vânătoarea lui Buteanu), Munţii Bucegi, vf. Omu, vf. Ceahlău, vf. Piatra Singuratică, Marea Neagră, precum şi numeroase oraşe ca Bucureşti, Iaşi, Arad, Braşov, Oradea, Sighetul Marmaţiei, obiective precum Castelul Bran, Cetatea Râşnov, Castelul Huniazilor, Peleş, Pelişor, Palatul Culturii Iaşi, Casa poporului Bucureşti, Memorialul Durerii Sighet, Cimitirul Vesel Săpânţa.

Prima excursie în afara ţării am făcut-o în 2008 în Budapesta, după care a urmat Londra, Stonehenge, Paris, Roma, Barcelona, Geneva, Zürich, Basel, Lucerne Mountreux, Lacul Leman, Interlaken, Grindelwald, Wenge, Lauterbrunnen, Murren, Les Portes du Soleil (staţiunea de ski), Mont Blanc (staţiunea de ski) precum şi numeroase trasee de via ferrata atât în Elveţia cât şi în Franţa.

În 2017 am plecat prima oară peste ocean, vizitând Statele Unite ale Americii, vizitând coasta de vest (California), oraşe precum Tahoe (şi Lake Tahoe), Reno (Nevada), San Francisco, regiunea Silicon Valley, Santa Clara, San Jose, Los Angeles, Santa Monica, Malibu, Las Vegas, Red Rock Canyon, Zion Park (Utah), Antelope Canyon (Arizona), Horseshoe Canyon (Utah), Grand Canyon National Park.

În 2018 am ajuns pe pământ canadian, unde am reuşit să vizitez până în acest moment oraşele Calgary, Banff, Canmore, Golde, Vancouver, Drumheller, Kimberley, Radium, lacuri precum Emerald Lake, Lake Louise, Moraine Lake (printre cele mai notabile), Banff National Park, Yoho National Park, Kimberley Nature Park. Tot în Canada am făcut şi cele mai multe trasee de hiking, iar printre cele mai spectaculoase au fost pe Big Beehive Trail, Sentinel Pass, Plain of the Six Glaciers, Ha Ling Peak, East End of Rundle şi Sulphur Mountain.

Cum îţi plănuieşti o călătorie şi cine te însoţeşte de obicei?

– De obicei nu îmi plănuiesc o călătorie anume. Pur şi simplu îmi vine ideea să vizitez un loc, mă documentez puţin şi când am timp liber, plec la drum. Mereu am o listă cu 3-4 locuri pe care urmează să le vizitez, iar în funcţie de circumstanţe aleg locul cel mai potrivit. În Romania, obişnuiam să călătoresc cu diverse persoane, neavând o gaşcă compactă. Călătoream cu persoane care doreau să facă un traseu anume sau pur şi simplu stabileam eu traseul, după care găseam oameni dornici de o aventură spontană. De cele mai multe ori am călătorit alături de colegul meu de muncă, Dan, care mi-a şi deschis ochii pentru această pasiune. Prin Canada călătoresc alături de prietena mea Kinga şi pot spune că sunt norocos pentru că în mare parte avem aceleaşi pasiuni şi idei.

Observ că te atrage diversitatea cadrului natural, a peisajului, văd o căutare continuă în tot ceea ce are natura mai frumos de oferit, întrucât locurile des vizitate de tine includ rezervaţii, parcuri naţionale, munţi. Acesta e criteriul principal după care îţi alegi locaţiile de vizitat?

– În primul rând aleg să vizitez cât mai multe rezervaţii şi parcuri naţionale, întrucât acolo reuşesc să scap de gălăgia şi poluarea din oraş. Criteriul după care aleg locurile e unul simplu, întâi tot ce e aproape de zona în care locuiesc are prioritate, apoi încerc să aleg un traseu care să includă un lac şi un vârf de munte, astfel pot să mă bucur din plin de tot ceea ce natura ne oferă. Din fericire, Canada e plină de astfel de locuri aşa că nu e foarte greu să găsesc un traseu care să aibă tot ce trebuie pentru ca aventura să fie una reuşită.

Povesteşte despre una sau mai multe experienţe mai aparte, de neuitat, din timpul călătoriilor, poate întâmplări, întâlniri cu oameni în drumurile tale…

– O experienţă aparte am avut când am decis să merg pe traseul Târgu-Mureş-Sibiu-Bâlea Lac-Braşov cu bicicleta, la 14 ani. Am făcut traseul alături de 3 prieteni, iar acest traseu are o însemnătate aparte pentru mine deoarece nu am avut o bicicletă special proiectată pentru un traseu atât de lung şi dificil, seara am dormit în cort, neavând un plan bine stabilit în prealabil, însă cireaşa de pe tort a fost când am dormit în cort la Bâlea Lac, iar în dimineaţa următoare afară era zăpadă de 15 cm, noi fiind echipaţi doar cu haine de vară. Pe cât de mult am aşteptat coborârea pe bicicletă a Transfăgărăşanului, pe atât de dificilă a fost întrucât, din cauza zăpezii şi a frigului, am coborât în mare parte pe lângă bicicletă.

Călătoriile sunt o formă de cunoaştere, auto-cunoaştere, descoperire şi un fel de educaţie non-formală. Ce înseamnă pentru tine din acest punct de vedere?

– Pentru mine, muntele înseamnă în primul rând linişte. În al doilea rând înseamnă respect. Liniştea oferită de munţi dă posibilitatea oricui de a gândi mai profund asupra a tot ceea ce înseamnă viaţă/probleme/propria persoană. Omul modern nu mai are timp de meditaţie, însă un traseu bine ales îţi oferă posibilitatea de a ieşi din cutia în care stai zilnic, să scapi de semnalul de la telefon şi să te regăseşti pe tine, lucru din ce în ce mai greu de făcut din cauza haosului în care trăim. Totodată, cred că trebuie să respecţi muntele pentru a putea parcurge traseele montane fără probleme, trebuie să înveţi să respecţi natura din jurul tău şi toate animalele care îţi ies în cale. Fără acest tip de respect, eu cred că nu poţi ajunge să te bucuri în totalitate de ceea ce natura oferă.

Care sunt lucrurile cele mai interesante pe care le-ai observat/învăţat despre oamenii din diferite locuri şi cultura lor?

– Un impact mare pentru mine a fost să observ diferenţa de mentalitate dintre România şi Canada în ceea ce priveşte respectul pentru natură. Din păcate, munţii din România sunt groapa de gunoi a unor indivizi sau locul de făcut poze pentru reţelele de socializare, ignorând avertismentele de a nu escalada locurile protejate, de a nu arunca mizerii şi de a păstra un grad de civilizaţie. Aici, în Canada, natura e mult mai respectată, iar traseele sunt îngrijite, pentru că omul nu alege să distrugă, ci să protejeze.

Unde îţi doreşti să ajungi în perioada următoare şi mai încolo, în viitor? Ce-ţi doreşti foarte mult să mai vezi?

– În perioada următoare îmi doresc să vizitez Cascada Niagara şi insula Victoria din Vancouver, unde îmi doresc foarte mult să ies în largul oceanului şi să observ balenele. În viitorul mai îndepărtat cel mai mult mi-aş dori să pot ajunge în Base Camp Everest, însă e o călătorie cam costisitoare pentru mine. Dar orice lucru mare începe cu un pas mic, aşa că niciodată nu spun niciodată.