Caravana Reciclării Creative a ajuns în Harghita

- Aproximativ 100 de profesori s-au alăturat proiectului naţional
Proiectul naţional „Caravana Reciclării Creative”, ajuns la cea de-a patra ediţie, a fost lansat oficial în judeţul Harghita, devenind astfel cel de-al 24-lea judeţ integrat în iniţiativă. Aproximativ 100 de profesori au participat miercuri, la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea-Ciuc, la o întâlnire unde li s-a prezentat în detaliu proiectul şi paşii pe care trebuie să îi urmeze în implementare.
Vlad Doroftei, director executiv al Asociaţiei Playouth, a explicat că scopul proiectului Caravana Reciclării Creative este „înţelegerea reciclării şi a sustenabilităţii şi de a-i face pe oameni să conştientizeze că un lucru care poate nu mai are o utilitate poate să aibă o nouă utilitate dacă stăm şi ne gândim şi suntem creativi”.
Profesorii din Harghita se alătură celor peste 3.300 de profesori şi Inspectorate Şcolare Judeţene, parteneri deja implicaţi în ediţiile anterioare. Proiectul implică peste 95.000 de elevi, şi peste 195.000 de beneficiari indirect la nivel naţional. Profesorii trebuie să îşi unească forţele pentru a implementa principiile economiei circulare în mediul şcolar. Misiunea lor este structurată pe echipe şi zone tematice, pe baza cărora vor fi evaluaţi la final.
„Pe scurt, ce au de făcut profesorii. În echipe de câte 5 profesori, au de implementat 5 zone de reciclare creativă în cadrul unităţii de învăţământ. Ei trebuie să facă echipă pentru aceste zone şi de-a lungul anului şcolar, după cum ziceam, au de implementat aceste zone, dar şi activităţi creative educative din zona sustenabilităţii şi a reciclării”, a precizat Vlad Doroftei.
Cele cinci zone de reciclare creativă includ: Zona de colectare selectivă, Zona păsări fericite, Zona Grădina Minunată (unde o echipă a transformat o maşină veche într-o grădină), Zona lecturi inspirate şi Zona reciclate şi-napoi la lume date.
Proiectul încurajează profesorii şi elevii să-şi folosească imaginaţia pentru a transforma deşeurile şi a le da o nouă viaţă. Esenţa iniţiativei nu constă în soluţii predefinite, ci în stimularea originalităţii. Vlad Doroftei a accentuat flexibilitatea programului în faţa celor 100 de profesori prezenţi.
„Creativitatea nu are limite şi, practic, ei pot să reinventeze totul. Noi nu inventăm apa caldă şi mersul pe jos, ci noi dăm o amploare şi dăm câteva idei de la care să pornească fiecare pe mai departe cu ce-şi doreşte să facă în cadrul proiectului”, a explicat directorul executiv.
Proiectul se desfăşoară sub forma unui concurs, iar la final profesorii redactează un raport pe baza căruia pot primi premii. Totuşi, organizatorii consideră că „premiul cel mare” este continuitatea şi sustenabilitatea proiectului în unităţile de învăţământ implicate, Harghita urmând să devină judeţ ambasador în ediţia a cincea, continuând iniţiativa independent.
Reprezentanţii Asociaţiei Playouth au explicat motivaţia din spatele conceptului de „Reciclare Creativă”, subliniind impactul pe care consumerismul modern îl are asupra mediului.
Aceştia susţin că iniţiativa este vitală pentru a „conştientiza efectul pe care consumerismul din zilele noastre îl are asupra vieţii planetei”. Prin proiect, se urmăreşte reducerea deşeurilor produse în casă şi şcoală, dând o nouă viaţă obiectelor vechi prin refolosirea lor în scopuri diferite faţă de cele iniţiale.
Reciclarea creativă nu este doar o soluţie ecologică, ci şi un motor al inovaţiei. Organizatorii menţionează că această practică „stimulează imaginaţia şi spiritul inovativ”. Prin reutilizare şi refolosire creativă, participanţii pot crea obiecte unice, susţinând totodată economia circulară şi contribuind la reducerea amprentei de carbon. Practic, proiectul este o provocare de a găsi modalităţi noi de a folosi materialele existente, în loc să le arunce.
Printre celelalte proiecte ale asociaţiei se numără şi Banca de Jucării, un proiect în desfăşurare în lanţuri de hipermarket-uri din Bucureşti, Cluj şi Iaşi, prin care se colectează, dezinfectează şi sortează jucării pentru a fi livrate în medii defavorizate. (E.Ş.)
