Un magazin cu… consiliere | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 19 septembrie 2021
Home » Agricultură/Ecologie » Un magazin cu… consiliere
Un magazin cu… consiliere

Un magazin cu… consiliere

Oameni, locuri, întâmplări

Relaţia cu natura a profesorului Eugen Hirişcău din Topliţa datează, după cum chiar domnia sa îmi mărturisea, încă din vremea copilăriei. Părinţii, în cea mai mare parte, au fost agricultori, unul dintre bunici chiabur care, după cum l-au încadrat în catastifele lor comuniştii, avea cam tot ce îi trebuia unui gospodar respectabil, iar un unchi, stabilit într-un alt oraş, se specializase în plante medicinale. „Le ştia pe toate, ştia la ce sunt bune şi voia să mă înveţe şi pe mine, convins fiind că, pentru sănătate, ele vor fi întotdeauna leac”.

Acum, după părerea sa, lumea s-a cam îndepărtat de natură, dar nu va trece mult timp şi oamenii se vor întoarce la ea…

Discuţia cu dascălul Eugen Hirişcău, azi pensionar, o purtam într-un magazin pe care, împreună cu doamna sa, hotărâseră să-l deschidă în urmă cu vreo zece ani, cu gândul de a-şi pune în valoare cunoştinţele acumulate în folosul sănătăţii personale, pentru că „asta-i caracterizează pe cei născuţi în Zodia Fecioarei”, dar şi în folosul semenilor, pentru a fi cu adevărat împlinit.

Aşa a apărut pe harta municipiului Topliţa şi implicit pe harta zonei de Nord a judeţului primul şi, deocamdată, singurul magazin de produse naturiste, pentru al cărui bun mers soţii Hirişcău s-au văzut nevoiţi să se pregătească zilnic, doamna urmând chiar un curs special la terminarea căruia i s-a eliberat o diplomă ce îi atestă calificarea.

Dar, încet-încet, ceea ce s-a născut din pasiune a devenit o afacere, care le aduce acum un minim profit necesar susţinerii activităţii.

Expuse succint în evoluţia lor, lucrurile par simple, dar nu-i chiar aşa, pentru că relaţia cu oamenii trebuie construită şi întreţinută cu mare atenţie, motiv pentru care dascălul-pensionar a început să se pregătească constant, pentru a ţine pasul cu noutăţile şi, nu în ultimul rând, pentru a-i consilia pe cei ce trec cu încredere pragul magazinului. Astfel a ajuns ca, în fiecare zi de joi, începând cu ora 18:00 să susţină, la un post local TV, care se recepţionează în trei judeţe, o rubrică intitulată scurt „Remedii pentru sănătate!”.

A fost un pas important, deoarece oamenii au început să-l caute, să stea de vorbă cu personajul de pe ecran şi să încerce să afle de la el ceva în plus legat de acel subiect prezentat în emisiune. Şi nu le-a fost deloc greu, întrucât dorinţa lor venea în întâmpinarea dorinţei gazdei, care avea totdeauna timp să stea la o vorbă cu ei, în jurul unei mese, la o cană de ceai, cum altfel?!, dacă nu din plante anume alese. „Încercăm să socializăm cu ei şi, desigur, să-i consiliem, pornind de la diagnosticul pus de medic”.

Aşa se face că, discutând azi, discutând mâine, d-l Eugen Hirişcău a înţeles că oamenii au început să se întoarcă la natură, „nu puţini dintre ei dezamăgiţi fiind şi de relaţia pe care au avut-o cu unii medici, cărora nu au reuşit să le ofere plicul-cadou”.

Apoi, mai arăta d-l profesor, au apărut şi dezamăgirile legate de efectele secundare ale medicamentelor, aşa că acum vor să încerce produsele naturiste, luând de bună experienţa altor oameni, deşi fiecare este o entitate şi pentru fiecare e valabil un anumit tratament. Asta „ca să nu mai spun că în cazul produselor naturiste e nevoie de timp, pentru a le vedea efectul şi e nevoie neapărat de un diagnostic. Dacă acest diagnostic există, atunci noi, aici, în magazin, le recomandăm un produs ori altul; dacă nu există, atunci îl îndrumăm să meargă şi să-şi facă investigaţiile medicale”.

Subliniind că unele persoane vin chiar cu o listă pe care i-a făcut-o vecinul sau prietenul, care a urmat un anumit tratament naturist şi s-a făcut bine, domnul Eugen Hirişcău a încercat să mă ajute să înţeleg mai lesne rolul consilierii într-o unitate comercială cu un asemenea profil, spre care tot mai mulţi oameni îşi îndreaptă paşii. Şi, curios, aceşti oameni nu sunt din Topliţa sau din alt oraş apropiat, ci din comune – Bilbor, Corbu, Tulgheş – sau din cartiere ale municipiului, cu un nivel de şcolarizare mai mic, dar cu o încredere mai mare în beneficiile oferite de Mama Natură.

Mai puţini la număr sunt, din câte am priceput, intelectualii, care manifestă încă destule îndoieli faţă de produsele naturiste, influenţaţi fiind, în opinia interlocutorului meu, şi de medici, şi de farmacişti, „care, evident, nu vor să-şi piardă pacienţii, clientela pe care contează întru’ asigurarea profitului preconizat”. Dar, continua d-l Hirişcău, „noi respectăm opinia tuturor, şi aşa e firesc atâta vreme cât miza este chiar sănătatea lor”.

Rugat să îmi spună dacă printre cei interesaţi de produsele naturiste sunt şi tineri, fostul dascăl a răspuns afirmativ, precizând totuşi că este vorba în special de tineri care au trăit o vreme în alte ţări în care au înţeles că alimentaţia sănătoasă, asigurată de produsele naturiste folosite chiar şi în scop preventiv, sunt probleme serioase, tratate la fel de serios, deşi costurile sunt greu de suportat de către familiile cu venituri mai modeste.

Cu aceste informaţii mi-am aruncat din nou privirea pe rafturi, am citit câteva etichete şi m-am dus cu gândul la marea farmacie verde, din care nu lipseşte nimic. Totul e să ştii când şi cum să-i deschizi uşa, spre a pătrunde în interiorul ei, un lucru deloc simplu, pentru care trebuie să te pregăteşti chiar de la o vârstă fragedă. Problema e: mai are cine să le predea copiilor astfel de lecţii?!

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.