Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale a făcut verificări la liceul unde elevii au desenat harta teritoriilor care au aparţinut, înainte de Trianon, Austro-Ungariei | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 16 aprilie 2024
Home » Învățământ » Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale a făcut verificări la liceul unde elevii au desenat harta teritoriilor care au aparţinut, înainte de Trianon, Austro-Ungariei
Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale a făcut verificări la liceul unde elevii au desenat harta teritoriilor care au aparţinut, înainte de Trianon, Austro-Ungariei

Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale a făcut verificări la liceul unde elevii au desenat harta teritoriilor care au aparţinut, înainte de Trianon, Austro-Ungariei

Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale a sosit în Harghita lunea trecută și a făcut verificări pe tot parcursul săptămânii trecute cu privire la incidentul de la  Liceul de Artă „Palló Imre” din municipiul Odorheiu Secuiesc, unde, în data de 4 iunie, la 98 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon, elevii au desenat în curtea şcolii harta teritoriilor şi frontierelor fostei structuri statale multinaţionale Austro-Ungaria, înainte de 1918.

Potrivit inspectorului şcolar general Petru Gârbea, trimişii ministerului au solicitat, în cursul zilei de marţi, informaţii cu privire la acest caz de la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita, iar de miercuri au început verificările la Liceul de Artă „Palló Imre” din municipiul Odorheiu Secuiesc.

„Din informaţiile pe care le-am primit de la dumnealor, au ca misiune să verifice situaţia şi toate celelalte aspecte generate de ceea ce s-a întâmplat la Liceul Palló Imre, este vorba şi de situaţia din 4 iunie, când au desenat harta, ceea ce a sesizat presa online şi presa în general, dar, din câte am înţeles de la dumnealor, au şi o reclamaţie din partea părintelui unui elev”, a declarat presei inspectorul şcolar general Petru Gârbea.

Vorbind despre rezultatele anchetei efectuată de  IŞJ Harghita la mijlocul lunii iunie, la solicitarea prefectului judeţului, Jean-Adrian Andrei, inspectorul Petru Gârbea a povestit că, în urma discuţiilor cu cei implicaţi, a reieşit că „într-adevăr, au desenat o hartă”, despre care „ei susţin” că reprezintă harta cu teritoriile unde trăiesc comunităţi însemnate de maghiari.

„Concluzia noastră a fost că, într-adevăr, au desenat o hartă, ei susţin că nu au vorbit de faptul că România e mare, România e mică, Ungaria e mare, Ungaria e mică, ei susţin că au desenat o hartă cu teritoriile unde sunt comunităţi însemnate de maghiari, nu majoritare, cu o populaţie numeroasă pe ici pe colo, respectiv au marcat pe harta respectivă Odorheiul şi oraşul partener din Ungaria şi au discutat că relaţiile dintre maghiarii de peste tot trebuie susţinute de prietenie între şcoli, schimburi de experienţă. Asta este ceea ce rezultă din declaraţiile celor care au fost acolo. Noi alte informaţii nu avem”, a relatat inspectorul general al IŞJ Harghita.

Profesorul Gârbea a explicat că această activitate a fost cuprinsă într-un proiect derulat de un liceu de artă din Ungaria şi de partenerul său, Liceul de Artă din Odorheiu Secuiesc, proiect finanţat de Guvernul Ungariei în cadrul programului „Határtalanul”, în traducere „Fără graniţe”, statul ungar sprijinind participarea elevilor din şcolile maghiare să ia parte la excursii în alte zone locuite de maghiari, pentru a construi, dezvolta şi aprofunda relaţiile maghiaro-maghiare.

„Ai noştri au desenat împreună cu colegii lor de dincolo (din Ungaria – n.a.) acea hartă în curte pentru scopul proiectului, au fotografiat-o, s-au repezit şi au pus-o şi pe Facebook, pe urmă harta a dispărut, că nu a fost făcută pentru veşnicie. Proiectul a fost făcut de Guvernul ungar, care finanţează mai multe proiecte de colaborare între şcoli, ca maghiarii de pretutindeni să se cunoască, să se împrietenească, să-şi cunoască valorile reciproce şi alte asemenea”, a punctat şeful IŞJ Harghita.

După cunoştinţele profesorului Gârbea, astfel de proiecte nu necesită avizarea, promotorul având libertatea să stabilească proiecte fără să ceară acordul cuiva.

„Din câte ştiu eu, nu este stipulat nicăieri că e musai să fie (avizate – n.a.), mai ales dacă ei devin doar parteneri; promotorul face toate cheltuielile, celălalt doar participă”, a conchis inspectorul şcolar general din Harghita.

În data de 4 iunie, la 98 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon, elevii au învăţat, într-un mod original, artistic, harta teritoriilor şi frontierelor care au aparţinut fostei structuri statale multinaţionale Austro-Ungaria, înainte de 1918, pe care au conturat-o chiar ei. Acţiunea a fost promovată şi în spaţiul virtual, unde au fost postate mai multe poze de la eveniment.

În urma unei sesizări verbale primită la IŞJ Harghita, Instituţia Prefectului – judeţul Harghita a cerut efectuarea de verificări şi luarea de măsuri de către inspectoratul şcolar judeţean.

Instituţia Prefectului – judeţul Harghita şi-a exprimat „dezaprobarea” şi „regretul” pentru gestul conducerii şi cadrelor didactice de la Liceul de Artă „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc de a „implica elevii din unitatea de învăţământ în celebrarea zilei de 4 iunie – Tratatul de la Trianon într-o manieră cu vădite conotaţii politice”, atitudine care, potrivit unui comunicat remis presei, „depăşeşte cu mult caracterul istoric al evenimentului” şi cadrul normativ care guvernează actul de învăţământ în România.

„Şcoala trebuie să reprezinte locul şi spaţiul în care elevii trebuie să beneficieze de educaţie la cel mai înalt nivel, de formare de abilităţi şi cunoştinţe pentru viaţă, nu locul unde li se impun ideologii naţionaliste şi contrare spiritului Constituţiei”, se preciza, atunci, în documentul de presă.

Şi deputatul de Mureş al Partidului Mişcarea Populară (PMP), Marius Paşcan, s-a adresat, printr-o interpelare, ministrului Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, atenţionându-l că „în unităţile de învăţământ purificate etnic” se studiază o istorie „denaturată” şi „ostilă poporului român”. De asemenea, i-a cerut ministrului să îşi „facă datoria” şi să dispună un control „de urgenţă” în unităţi de învăţământ „purificate etnic, pentru a verifica după ce programă şcolară şi ce manuale se desfăşoară procesul de învăţământ”.

Anual, la data de 4 iunie, comunitatea maghiară din România comemorează semnarea Tratatului de la Trianon, care, în mentalul maghiarimii, reprezintă o catastrofă, un jaf teritorial care a consfinţit, între altele, unirea Transilvaniei şi Banatului cu România.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

One comment

  1. NUmai niște bolnavi de ură mai pot crede că istoria se schimbă după cum strigă ei.

Leave a Reply to Vasile Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.