„Vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni” – un concert de excepţie în deschiderea Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 25 august 2019
Home » Cultură » „Vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni” – un concert de excepţie în deschiderea Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc
„Vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni” – un concert de excepţie în deschiderea Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

„Vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni” – un concert de excepţie în deschiderea Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Interviu cu fondatorul Ansamblului Le Baroque Nomade | XVIII-21, muzicianul şi dirijorul Jean-Christophe Frisch

Festivalul de Muzică Veche a debutat în forţă duminică, 7 iulie, de la ora 18:30, la Cetatea Mikó, cu un concert absolut excepţional: „Călugărul şi drumeţul, sau vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni”, un proiect aparţinând fondatorului Ansamblului Le Baroque Nomade | XVIII-21, muzicianul şi dirijorul Jean-Christophe Frisch.

Colaborarea organizatorilor Festivalului de Muzică Veche cu remarcabilul flautist Jean-Cristophe Frisch este veche. Prezenţa sa la această manifestare de înaltă ţinută artistică este una preţioasă, graţie rigurozităţii cu care s-a aplecat asupra studiului activităţii, operei şi personalităţii eruditului călugăr franciscan Ioan Căianu, gânditorul de anvergură renascentistă în plină epocă a Barocului căruia îi este dedicată actuala ediţie, la împlinirea a 390 de ani de la naştere. Jean-Cristophe Frisch cunoaşte în detaliu Codicele lui Căianu – Codex Caioni, dar şi natura umană a celui care şi-a adus contribuţia la realizarea acestuia.

„De mai bine de 20 de ani m-am interesat de muzica barocă în afara graniţelor Europei Occidentale. Şansele mi-au permis să descopăr manuscrisul lui Caioni, a cărui importanţă am înţeles-o imediat. Personalitatea lui Caioni, dincolo de talentul său de muzician, este cea a unui umanist de statură europeană. Şi manuscrisul care poartă numele său este un document a cărui valoare depăşeşte Transilvania şi România. Conţine informaţii excepţionale despre practicile muzicale din secolul al XVII-lea, care completează sursele istorice de alte origini. În special, el ne informează despre circulaţia scorurilor în întreaga Europă şi despre tehnicile de scriere şi interpretare a organiştilor”, ne-a explicat fondatorul Ansamblului Le Baroque Nomade | XVIII-21.

Maestrul Jean-Christophe Frisch ne-a mărturisit că se pregăteşte de un an pentru concertul special de duminică, pe care l-au prezentat publicului Ansamblul Le Baroque Nomade | XVIII-21 şi invitaţii săi din Franţa, România şi Ungaria. Iată în ce măsură l-a inspirat pe artist moştenirea lăsată de călugărul franciscan şi întâlnirea acestuia cu Daniel Speer.

„De un an lucrez la acest proiect, folosind cercetări anterioare. Când am creat programul nostru pe Codex Caioni cu cincisprezece ani în urmă, am ales zece piese. Au rămas mai mult de 200 de explorat. De atunci am descoperit că una dintre cele mai frumoase piese ale lui Caioni a fost publicată de Daniel Speer, după întoarcerea sa din Transilvania, într-o versiune destul de diferită. Nu avem nici o dovadă a unei întâlniri reale între cei doi bărbaţi, însă similitudinea celor două scoruri arată că au avut loc schimburi între ele. Speer a fost un muzician ambulant, mi-am imaginat sosirea sa la mănăstirea din Miercurea Ciuc. În acel moment, muzicienii ambulanţi erau foarte importanţi, pentru transmiterea de noi idei, cărţi, scoruri. Speer este, de asemenea, un personaj foarte interesant. El a călătorit din Germania în Constantinopol şi a publicat mai multe autobiografii, inclusiv una în muzică, într-un ton comic. Îl văd ca pe o oglindă negativă a lui Caioni: unul este serios, celălalt este un clovn. Unul este sedentar, celălalt călătoreşte non-stop. Dar dacă s-ar fi cunoscut, ar fi fost întâlnirea a doi mari artişti”, a afirmat Jean-Christophe Frisch.

Artistul apreciază îndeosebi „personalitatea, probabil foarte puternică” a călugărului Ioan Căianu, despre care atât de frumos şi cu mare respect spune: „El a rezistat situaţiilor foarte dificile şi şi-a păstrat întotdeauna atitudinea umanistă. Într-una din piesele muzicale ale manuscrisului, care seamănă foarte mult cu un autoportret, el se prezintă ca un iepure urmărit de mulţi duşmani. Vânătorii, desigur, dar şi soldaţii, regii, episcopul şi chiar călugării franciscani, din care face parte. El scapă întotdeauna, dansează. Este o descriere a artistului de a abuza de putere. Potrivit acestuia, artistul este rezistent, dar rezistent fără violenţă. Mai avem nevoie de sfatul lui, chiar şi patru secole mai târziu”, a remarcat dirijorul francez.

Am fost curioşi să aflăm cum a ales piesele pentru acest concert? „Am căutat să descopăr cea mai bună muzică, creând o coerenţă narativă a programului”, a punctat artistul. Şi în finalul interviului pe care a avut gentileţea să ni-l acorde, Jean-Christophe Frisch ne-a dezvăluit ce doreşte să transmită publicului prin muzica sa: „Îmi place ca muzica mea să amintească faptul că frontierele politice nu au oprit niciodată drumul artiştilor pentru care întâlnirile cu oameni diferiţi reprezintă întotdeauna o îmbogăţire. Eu am învăţat foarte mult de la muzicienii din Miercurea Ciuc cu care am colaborat ani de zile şi care mi-au devenit prieteni dragi”, a conchis fondatorul Ansamblului Le Baroque Nomade | XVIII-21.

Şi, am adăuga noi, energia şi carisma, cu ajutorul cărora şi-a purtat auditoriul într-o aventură muzicală ce dezvăluie o lume fermecătoare, plină de emoţie şi sensibilitate. Repetiţiile la concertul de deschidere au avut loc zilnic, până sâmbătă.

„Jean-Christophe Frisch a pregătit acest concert în mod particular pentru ediţia dedicată lui Kájoni, dar îl va prezenta şi în Franţa şi va efectua turnee în mai multe ţări”, a menţionat dr. Ignác Csaba Filip, directorul artistic al Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc. Domnia sa a „divulgat” că artistul a adus la Miercurea Ciuc un suflător la cornet şi trei interpreţi la trombon renascentist, pe scenă au urcat în jur de 30 de persoane: instrumentişti, solişti vocali, dansatori şi corişti din Franţa, România şi Ungaria, reuniţi sub bagheta dirijorului şi flautistului din Hexagon. „A fost un spectacol de anvergură. De mai bine de două decenii, Le Baroque Nomade | XVIII-21, ansamblu înfiinţat de Jean-Christophe Frisch, se evidenţiază în peisajul muzical baroc datorită abordării sale umaniste şi de pionierat. Lansând o invitaţie de călătorie în timp şi spaţiu, formaţia cu nume plin de înţeles invită la explorarea perioadei dintre secolul XVIII şi cel actual, recreând legăturile culturale şi istorice dintre repertoriul european şi tradiţiile muzicale din locuri îndepărtate, păşind pe urmele muzicienilor care au cutreierat lumea într-o perioadă în care aceste călătorii duceau la dezvoltarea de culturi mixte”, a declarat, în finalul discuţiei, directorul artistic al festivalului.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

4 comments

  1. Este adevărat că primarul Raduly i-a jignit pe românii prezenți la conferința de presă, folosind expresia ”Scuzați, am uitat că sunteți aici de 100 de ani?” Nu sesizează nimeni pe dl.ASZTALOS CSABA? Consiliul Combaterii Discriminării?

      • Înseamnă că primarul este un nemernic și un nenorocit. Cineva ar trebui să păstreze înregistrarea audio-video ca probă într-un viitor proces. Sunt curios dacă vreun maghiar din M.Ciuc a luat vreo poziție față de provocarea la ură interetnică din partea acestui șovin.
        Doresc să-i reamintesc individului-primar că muzicianul omagiat – Ioan Căianu, era tocmai de origine etnică română, iar fără el nu mai avea prilejul să vorbească în public la acel festival. Nu pot decât să-i adresez un salut pe măsură: Rușine.

    • S-ar putea da si in judecata pentru calomnie si afirmatie mincionoasa. Sunt curios cu ce dovezi istorice vine la tribunal “stimabilul”….

Leave a Reply to Constantin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.