Vizită de lucru în nordul judeţului Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 6 decembrie 2021
Home » Societate » Vizită de lucru în nordul judeţului Harghita
Vizită de lucru în nordul judeţului Harghita

Vizită de lucru în nordul judeţului Harghita

La mijlocul săptămânii trecute, prefectul Harghitei, Ion Proca, şi preşedintele Consiliului Judeţean, Borboly Csaba, au efectuat o vizită de lucru în nordul judeţului, pentru a analiza şi identifica soluţii pentru rezolvarea problemelor zonei

La Tulgheş

Prima oprire a fost la Tulgheş, „Sat cultural al României” în 2016 şi 2017, aşezat într-un cadru natural generos, pe cursul inferior al Bistricioarei. Cel mai important subiect, arzător pentru comunitatea locală, este reabilitarea drumului judeţean (DJ) 127 Ditrău – Tulgheş, o cale de comunicaţie terestră de importanţă vitală pentru valorificarea potenţialului turistic şi pentru dezvoltarea zonei de nord a judeţului Harghita. Drumul este la fel de important şi pentru copiii zdruncinaţi zilnic în microbuzele care îi duc şi îi aduc de la şcoală cale de 15 kilometri şi a devenit o povară pentru autorităţile locale, care nu mai pot susţine cheltuielile cu reparaţiile maşinilor.

„Domnul Prefect şi domnul preşedinte (al Consiliului Judeţean – n.a.) au venit pe DJ 127 şi au constatat la faţa locului că este aproape impracticabil. Sigur, ambii şi-au dat seama despre necesitatea obţinerii unor soluţii, a unor surse financiare urgente”, a relatat primarul comunei Tulgheş, Marcel Vancu.

Necesitatea reabilitării şi modernizării acestui drum a fost adusă în atenţia autorităţilor judeţene imediat după Revoluţia din 1989 şi deseori a fost clamată de localnicii care au protestat în stradă, sufocaţi la propriu de praful ridicat de maşinile de mare tonaj care l-au erodat mai tare decât intemperiile, până la distrugere. De la un ciclu electoral la altul, s-au făcut promisiuni. Deşarte…

„Drumul dintre Ditrău şi Tulgheş este într-o stare realmente deplorabilă şi sperăm să găsim înţelegere pentru obţinerea de fonduri, ca să începem, etapizat, să-l rezolvăm”, a afirmat prefectul judeţului Harghita, Ion Proca, într-o postare pe o reţea de socializare, după vizita efectuată în zona de nord, împreună cu preşedintele Consiliului Judeţean (CJ).

În prezent, drumul este licitat, proiectul vizează un tronson de aproximativ 23 de kilometri, iar valoarea totală a investiţiei se ridică la 42 de milioane de lei. Lipseşte cel mai important element: finanţarea.

„Iniţial, proiectul a fost selectat la Fondul de Dezvoltare şi Investiţii, dar acesta s-a desfiinţat anul trecut şi a rămas fără finanţare. S-a aplicat pentru finanţare din mai multe surse: PNDL 3, l-am dus şi către fonduri europene; până atunci cheltuielile vor fi acoperite din fondurile proprii ale CJ. Drumul a fost împărţit în patru loturi, durata lucrării fiind estimată la aproximativ patru ani. Acum ne aflăm în perioada finală de contactare a dirigintelui de şantier, urmând ca pe la jumătatea anului să fie începute lucrările de infrastructură în general: poduri, podeţe”, a precizat ing. Adrian Chiorean, directorul adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a Consiliului Judeţean Harghita.

Primarul Marcel Vancu a menţionat că în bugetul judeţului sunt cuprinse în jur de 50.000 de lei, „ceea ce este deosebit de puţin pentru acest drum”. „Şi dl. prefect, şi dl. preşedinte, în discuţiile pe care le-au avut în faţa mea, au spus că vor să formuleze o scrisoare către Guvern, prin care să încerce să identifice surse financiare, inclusiv făcând apel la fondul de rezervă al Guvernului, idee care mi se pare destul de pesimistă, nu prea o văd eu de actualitate”, a continuat primarul comunei Tulgheş.

Locuitorii, duşi cu vorba de prea multe ori, nu mai cred o iotă, până ce nu vor vedea asfaltul aşternut pe DJ 127 în comuna lor.

„Cei 800 de cetăţeni, care zilnic circulă pe acest drum, nu mai au nici cea mai mică încredere în nimeni şi mai ales în autorităţile din judeţul Harghita cu privire la promisiuni. (…) Fiecare are acces la informaţie, fiecare vede şi atunci când constată că în anumite comune din apropierea noastră Consiliul Judeţean finanţează modernizarea trotuarelor pe lângă drumuri judeţene deja supermodernizate, la care noi, cei de aici, nici măcar nu visăm, au pretenţia ca şi ei să circule pe un drum asfaltat”, a remarcat edilul.

Marcel Vancu afirmă că a constatat „o disponibilitate până la urmă”, atât din partea prefectului, cât şi a preşedintele CJ, care „încearcă să găsească soluţii” şi „chiar se implică” pentru a rezolva această problemă, care trenează de trei decenii.

„Eu îmi dau seama că nu mai este o promisiune, pentru că în ultimii ani s-au făcut câţiva paşi concreţi: s-a realizat proiectul tehnic, s-a realizat studiul de fezabilitate, a avut loc o procedură de achiziţii, s-a adjudecat lucrarea, doar că în ultimul moment a dispărut finanţarea. Nu este atât de uşor, suma este destul de mare, comparativ cu investiţiile din zonă. Dacă în urmă cu zece ani, când posibilităţile erau cu totul altele, ar fi existat preocuparea pe care eu o văd acum, astăzi, poate, discutam despre un drum modernizat”, a punctat primarul comunei Tulgheş.

Prefectul Ion Proca şi preşedintele Borboly Csaba au vizitat şi Spitalul de Psihiatrie din localitate, unitate medicală aflată în subordinea Consiliului Judeţean. Cei doi au fost interesaţi în principal de măsurile luate de conducere instituţiei pentru protejarea pacienţilor şi a personalului, în contextul pandemiei COVID-19.

La Borsec

Vizita de lucru a continuat în staţiunea Borsec, la Centrul Balnear Multifuncţional din localitate. Lucrările sunt pe ultima sută de metri, a mai rămas de achiziţionat şi de amplasat mobilierul interior, iar la final câteva tuşe care să definească armonios exteriorul centrului. Pentru mobilare, s-au organizat două licitaţii până în prezent, la care nu a participat niciun ofertant. Se pregăteşte şi a treia, cu speranţa că se va finaliza cu succes. „Mobilierul ne costă aproape două milioane de lei; de la Consiliul Judeţean am primit 600.000 de lei (repartizate din fondul de 6% din impozitul pe venit – n.a.). Vrem să terminăm, mai avem puţin de lucru în interior, am făcut probele pentru bazine, iar în exterior mai avem puţin amenajat; ne mai trebuie doar mobilierul. Dar tot timpul apare câte ceva; acum a apărut noul coronavirus”, a arătat primarul localităţii, Mik József.

Nu doreşte să avanseze un termen pentru deschiderea Centrului Balnear Multifuncţional, pentru a nu înşela aşteptările turiştilor, care abia o aşteaptă. Cu greu, se încumetă să avanseze ca termen de deschidere pentru componenta Wellness luna decembrie. „Nu şi partea de tratament”, precizează edilul.

Pentru finalizarea lucrărilor ar mai fi nevoie de un milion de lei, bani pe care administraţia locală, împovărată de un credit în valoare de 13 milioane de lei contractat în 2016 pentru continuarea investiţiei şi pentru care trebuie să ramburseze o treime din bugetul anual, nu-i are.

Construirea Centrului Balnear Multifuncţional a început în 2011 şi până în prezent s-au cheltuit în jur de 30 de milioane de lei, aproape jumătate din finanţare fiind asigurată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, căreia i s-au alăturat sume considerabile primite de la Autoritatea Naţională de Turism, de la Consiliul Judeţean Harghita şi contribuţia, deloc de neglijat, de la bugetul localităţii. În 2017, la 16 ani de la închiderea fostei baze de tratament, celebră în ţară şi în străinătate, Borsecul şi-a recăpătat statutul de staţiune de interes naţional, un triumf, o recunoaştere a ambiţiei şi eforturilor depuse în scopul redevenirii şi recâştigării titlului de „regină” a staţiunilor balneoclimice din România.

La Bilbor

Şi a venit rândul comunei Bilbor, cea mai nepoluată localitate din România aflată în mijlocul unei păduri întinse de conifere. Prefectul şi preşedintele CJ au fost aşteptaţi de primarul Ilie Trif, iar obiectivul principal al vizitei a fost vizionarea lucrărilor de reabilitare a DJ 174C Bilbor – limita cu judeţul Suceava, o rută importantă care leagă Transilvania de Moldova. Potrivit inginerului Adrian Chiorean, proiectul vizează modernizarea unui sector care măsoară 6,3 kilometri, realizat cu finanţare europeană, în valoare de aproape 6,2 milioane de lei.

„Suntem în faza în care lucrările înaintează şi în acest moment, ca procent de realizare, suntem la în jur de 30%; anul acesta se va finaliza lucrarea”, a precizat ing. Chiorean.

„Va fi unul dintre cele mai frumoase drumuri care trece prin Călimani şi eu cred că va fi foarte des folosit, pentru că face legătura între Bucovina şi Secuime. (…) Sperăm că anul acesta, până la vară, primul strat de asfalt va fi amplasat. Sperăm că toate drumurile pe care acum le reabilităm, le construim, ne vor ajuta la dezvoltarea economică şi socială a judeţului Harghita”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Primarul Ilie Trif a insistat, pe lângă preşedintele CJ Harghita, pentru preluarea DJ 174B, care leagă Bilborul de comuna Corbu, în vederea modernizării acestuia, demers pe care l-a început în urmă cu doi ani. „S-au făcut modificări la Legea drumurilor şi mi s-a promis că mi se va da cât de repede. Primarul de la Corbu l-a preluat anul trecut şi l-a cuprins în PNDL, ei au 8 kilometri, eu am vreo 11. E o zonă frumoasă şi vreau să o pun în valoare cumva, vreau să fac şi o pârtie de schi. Composesoratul are un teren cu expunere nordică, se încadrează condiţiilor şi intenţionez să fac schimb de teren cu ei. Am făcut şedinţa, am discutat cu ei şi sunt de acord, aşa că pot demara proiectul. Ne mai trebuie un proiectant şi un topograf şi ne apucăm de treabă. În rest, alte probleme nu am discutat, că ei (oficialii judeţului – n.a.) pentru drumul lor au venit (DJ174 C – n.a.) ”, a arătat primarul Trif.

La Subcetate

Problema de interes pentru localnicii din Subcetate este cea a podului peste râul Mureş, aflat la intrarea în localitate, pe DJ 153D Sărmaş – Subcetate – Remetea, care trebuie înlocuit cu unul nou.

„El este de câţiva ani în atenţia CJ, la insistenţele noastre. Iniţial s-a avut în vedere repararea vechiului pod metalic, care a fost adus aici de la Gălăuţaş – cândva era podul pentru calea ferată îngustă, pe care se făcea aprovizionarea cu lemn a fabricii din Gălăuţaş – aflat într-un stadiu avansat de degradare. Noi nu am fost de acord şi până la urmă s-a încuviinţat înlocuirea lui cu un pod modern, construit după o altă tehnologie şi prevăzut cu două benzi de circulaţie. Şi lucrurile încep să se mişte”, ne-a spus primarul Ion Rizea.

Potrivit proiectului tehnic finalizat, noul pod ar urma să fie lung de 55 de metri şi prevăzut cu două deschideri, valoarea investiţiei fiind estimată la 5,5 milioane de lei.

Când toată lumea credea că lucrările sunt pe cale să înceapă, obţinerea autorizaţiei de construire a fost blocată de „Apele Române”. „Apele Române au deschis un litigiu împotriva noastră, pentru Cartea Funciară, considerând că ei au drept de administrator în zona podului; noi spunem altceva. Până la soluţionarea litigiului, nu putem primi autorizaţia de construire”, a explicat directorul adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a CJ Harghita.

„De ce Apele Române nu dau avizul? Până la urmă lucrările acestea trebuie făcute, indiferent cine administrează terenul. Sunt două instituţii ale statului şi dacă este vorba că trebuie făcut un pod, fiindcă cel vechi nu mai rezistă, mai stăm la discuţii?” se întreabă, retoric, primarul comunei Subcetate, una dintre cele mai vechi aşezări de pe Mureşul Superior.

Primarul Rizea ar fi dorit să le arate prefectului şi preşedintelui CJ şi celelalte două şantiere mari din comună: reabilitarea drumului comunal (DC) 66 şi a clădirii liceului „Miron Cristea” unde se lucrează în ritm intens, amenajarea noului loc de joacă şi recreere (amenajat prin GAL), continuarea lucrărilor la sistemul centralizat de alimentare cu apă şi canalizare menajeră, pentru care a primit, recent, 200.000 de lei de la Consiliul Judeţean, cu prilejul repartizării pe unităţi administrativ-teritoriale a cotei de 6% din impozitul pe venit şi lucrările de reabilitare a clădirii dispensarului uman, care va fi şi dotat corespunzător, cu aparatură şi echipament medical, toate investiţii importante pentru comunitate. Invitaţia nu a putut fi onorată, din cauza programului încărcat al vizitei de lucru.

La Remetea, Ditrău şi Ciumani

Acelaşi DJ 153D a stat în atenţia administraţiei judeţene şi la Remetea, unde evoluţia lucrărilor de reabilitare a fost urmărită cu viu interes. „Punctul de pornire, kilometrul zero al DJ 153D este la Remetea, drumul trece pe lângă Centrul judeţean de colectare şi gestionare a deşeurilor, parte a Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) în judeţul Harghita, acolo lucrările sunt începute şi vor continua către Subcetate”, a precizat ing. Adrian Chiorean, adăugând că această investiţie este parţial finanţată prin PNDL, în baza unui contract de 2,2 milioane de lei, iar valoarea totală a lucrărilor este de 8,9 milioane de lei.

Programul a mai cuprins vizite şi discuţii cu primarii comunelor Ditrău şi Ciumani, unde conducerea Consiliului Judeţean a evaluat stadiul lucrărilor de investiţii aflate în curs de realizare. Între acestea se află şi arterele pietonale construite şi modernizate prin programul „Construire trotuare pe lângă drumurile judeţene din localităţile judeţului Harghita”, al CJ. Prima localitate în care a demarat acest program este Ditrău, unde s-au predat până în prezent 4,1 kilometri de trotuar de-a lungul DJ153 C, din care 1,3 kilometri au fost realizaţi anul trecut. A urmat localitatea Ciumani, pe raza căreia se execută, anul acesta, trotuarele de-a lungul DJ 127.

„Prin intermediul vizitei comune pe care am întreprins-o cu prefectul judeţului Harghita, Ion Proca, în zona de nord a judeţului, ne dorim să găsim soluţii la problemele cu care se confruntă localităţile, respectiv să dăm un exemplu de bună colaborare”, a afirmat preşedintele CJ, Borboly Csaba. „A fost o vizită importantă şi voi fi de fiecare dată bucuros să particip la întâlniri în care, practic, se caută soluţii la problemele judeţului”, a conchis prefectul Ion Proca.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.