duminică , 17 decembrie 2017
Home » Învățământ » Un candidat reclamă anumite deficienţe în organizarea Bacalaureatului la un centru din Miercurea-Ciuc şi chiar o posibilă fraudă
Un candidat reclamă anumite deficienţe în organizarea Bacalaureatului la un centru din Miercurea-Ciuc şi chiar o posibilă fraudă

Un candidat reclamă anumite deficienţe în organizarea Bacalaureatului la un centru din Miercurea-Ciuc şi chiar o posibilă fraudă

Conducerea IŞJ Harghita recunoaşte că au fost mici disfuncţionalităţi, dar toate cauzate de organizare şi neavând legătură cu ideea de a favoriza pe cineva anume

Un absolvent de liceu care în aceste zile susţine examenul de Bacalaureat în centrul de examinare de la Liceul „Márton Áron”, Miercurea-Ciuc, acuză o serie de deficienţe în privinţa organizării, dar şi o posibilă tentativă de fraudă.

Toate întâmplările relatate se referă la ziua de luni, când a avut loc proba scrisă la Limba şi Literatura Română.

„Ni s-a precizat să fim prezenţi la Bacalaureat până la ora 08:30 – scria adolescentul în mesajul pe care ni l-a trimis. Zis şi făcut. Am fost la 7:30 acolo şi până la 8:45 nu au deschis porţile”. Candidatul semnala şi faptul că la liceu era afişată doar o listă cu repartizarea pe săli, în ciuda faptului că urmau să susţină examenul peste 400 de tineri, iar ajutor de la personalul de acolo se obţinea cu dificultate, subliniind că o altă absolventă a fost aproape ignorată atunci când a solicitat anumite informaţii.

Amintind de proba de competenţe lingvistice de la Limba Engleză, unde prezentarea regulamentului şi, ulterior, întreg examenul s-a desfăşurat în limba engleză, tânărul reproşează şi comportamentul unor supraveghetori din săli. „La Limba şi Literatura Română, au fost săli unde nu s-a vorbit româna deloc de către supraveghetori, decât la cerere. Eu nu am nimic cu ungurii, dar mi se pare normal ca în ţara mea să mi se vorbească limba, mai ales că era proba de Limba şi Literatura Română”.

În final, acesta reclamă şi o posibilă fraudă, precizând că a văzut mai mulţi candidaţi maghiari care la un subiect au subliniat numele operei şi autorul. Acesta gest îl consideră ca semn, iar cum majoritatea l-au făcut, tânărul consideră că au fost instruiţi.

Inspectorul şcolar general: nu a fost vorba de încălcări ale regulamentului

Contactat pentru a emite şi poziţia Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita referitoare la cele semnalate de către candidat, inspectorul şcolar general, Petru Gârbea, spunea că este foarte posibil ca porţile să se fi deschis cu întârziere. Însă, explica acesta, întârzierea de câteva minute nu s-a datorat vreunei intenţii, ci a fost doar urmare a unor deficienţe organizatorice. Toţi cei din comisii provin din cu totul alte şcoli decât sunt candidaţii care susţin examenul în centrul respectiv, majoritatea s-au văzut pentru prima dată direct la şcoală, la ora 7:00. Până ce s-au organizat, până s-a făcut instruirea şi fiind străini de şcoală, toate aceste aspecte ar fi putut întârzia puţin intrarea în instituţie.

De altfel, preciza acesta, a doua zi (ieri), lucrurile au funcţionat mai bine.

Referitor la faptul că a fost o singură listă cu distribuţia pe săli, deşi erau peste 400 de candidaţi care urmau să intre în clădire, inspectorul şcolar general preciza că în toate centrele de examinare este un afişier pentru că sunt mai multe informaţii ce trebuie puse şi atunci se evită ca pe un panou să fie mai multe, iar pe altul mai puţine. De altfel, continua Petru Gârbea, acea listă de la afişier este doar pentru orientare, să ştie candidaţii în ce sală trebuie să meargă, iar pe fiecare uşă a sălii unde se susţine examenul sunt trecute şi numele elevilor.

„De îndrumarea candidaţilor – continua acesta – se ocupă doar membrii comisiei; măturătorul şcolii sau altcineva nu are nici o treabă cu ei, niciodată”.

În ceea ce priveşte modul în care s-au dat indicaţiile în sălile de examinare, Pentru Gârbea spunea că supraveghetorii au oferit informaţii legate doar de modul în care se trec datele elevului şi cum se completează denumirea materiei. „Aceste indicaţii s-au dat, nu s-au dat alte indicaţii, şi s-au dat atât în limba română, cât şi în limba maghiară – preciza inspectorul şcolar general al IŞJ Harghita.

Elevii noştri români trebuie să înţeleagă că şi colegul lui maghiar trebuie să priceapă foarte bine, ca să nu fim noi acuzaţi că n-au înţeles cum trebuie să completeze ceva şi de aceea nu le-a ieşit nota care trebuie”.

În contextul în care lucrările se corectează în alt judeţ, iar numele acestuia a fost cunoscut abia la ora 16:00, în ziua susţinerii examenului, Pentru Gârbea nu vedea motivul punerii unor semne. Mai mult, adăuga acesta, au fost cazuri în care membri ai comisiei sau supraveghetori, văzând anumite semne ce puteau fi catalogate ca atare (de exemplu cuvinte îngroşate) le-au spus candidaţilor să rescrie, în timpul legal, lucrarea tocmai pentru a nu lăsa loc de interpretări.

În final, inspectorul şcolar general făcea apel că oricine care are informaţii, susţinute de dovezi, poate apela fără nici o jenă la Inspectoratul Şcolar Judeţean, pentru că asemenea posibile fraude nu sunt agreate de nimeni.

Consemnare de LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

2 comments

  1. Eu ma mir doar cum reusesc sa treaca bacul la romana elevi care nu pot lega o propozitie in romana? Ce se intampla de la bac nu numai ca stiu limba, dar chiar ii depasesc in cunostinte pe multi elevi romani! Ma gandesc ca e o epidemie sau ceva, cand intra in sala se „imbolnavesc” toti si scriu de rup. 😉

  2. și nu este discriminător, că maghiari trebuie să scrie bacalaureat în limba română ca o limba maternă?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*