UDMR loveşte crunt interesele elevilor maghiariLimba română, cauza principală a notelor mici de la BAC? | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 15 noiembrie 2019
Home » Învățământ »
UDMR loveşte crunt interesele elevilor maghiari
Limba română, cauza principală a notelor mici de la BAC?
<h5><i>UDMR loveşte crunt interesele elevilor maghiari</i></h5>Limba română, cauza principală a notelor mici de la BAC?
Liceul „Puskás Tivadar” (Ditrău), unde, la sesiunea din 2019, toți cei 7 candidați prezenți la examenul de Bacalaureat au „picat”.

UDMR loveşte crunt interesele elevilor maghiari
Limba română, cauza principală a notelor mici de la BAC?

La începutul acestei veri, doi deputaţi PCM – aleşi pe listele UDMR – au înaintat în Parlamentul României o iniţiativă legislativă de modificare a Legii Educaţiei Naţionale, care prevede eliminarea examenului de limbă română pentru elevii maghiari

Demersul vine pe fondul unor speculaţii tendenţioase aruncate în spaţiul public, potrivit cărora elevii maghiari sunt discriminaţi prin faptul că trebuie, la fel ca elevii români, saşi, sârbi, romi, etc., să susţină proba la limba română, la Bacalaureat.

Suntem practic în situaţia în care politicienii maghiari sunt tentaţi, evident, să elimine efectele generate de propria politică dăunătoare de segregare etnică în educaţie, începută în anii ’90 şi continuată până în zilele noastre, fără să fie interesaţi de cauza reală care a condus la concluzia, reală de altfel până la un anumit punct, că rezultatele unei părţi a elevilor maghiari la examenul de Bacalaureat sunt net mai slabe decât ale celor români.

Surpriza apare însă atunci când, în urma unei evaluări solicitate de redacţia noastră Ministerului Educaţiei Naţionale, comparăm notele obţinute de elevii maghiari din diverse judeţe ale ţării. Astfel, am făcut o comparaţie simplă între rezultatele obţinute în acest an la „examenul maturităţii” de către absolvenţii maghiari din liceele din judeţele Harghita, Covasna şi Cluj.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Educaţiei Naţionale, promovabilitatea la Bacalaureat, în prima sesiune de examinare din acest an, a elevilor maghiari din judeţul Harghita a fost de numai 50%, a celor din judeţul Covasna de 56 de procente, pe când 86% dintre elevii (care ar trebui să fie discriminaţi în aceeaşi măsură) din judeţul Cluj, au promovat examenul de Bacalaureat.

Chiar să fi fost oare proba la limba română vinovată pentru cele întâmplate? Să îi fi pus oare proba la limba română într-o asemenea dificultate pe aceşti tineri? Putem spune că proba la limba română a făcut ca numai 59% dintre covăsneni şi 54% dintre harghiteni să reuşească să promoveze examenul la această disciplină… dar dacă ne uităm, din nou, la municipiul Cluj-Napoca, ne întrebăm cum se explică faptul că 95% (!) dintre elevii de etnie maghiară din Cluj au obţinut notă de trecere la limba română? Pentru ei nu a fost la fel de greu, oare, Bacalaureatul?

O altă concluzie interesantă o desprindem atunci când analizăm situaţia notelor obţinute şi la cea de a doua disciplină obligatorie de la Bacalaureat. Interesant este faptul că în judeţele Harghita şi Covasna, ponderea elevilor maghiari care au obţinut nota de trecere la matematică este similară celor care au promovat limba română. Ori, nimeni nu poate justifica aceste rezultate slabe obţinute la matematică prin faptul că elevul de etnie maghiară nu ştia limba română… aceeaşi concluzie este susţinută de rezultatele elevilor maghiari clujeni la proba de matematică de la Bacalaureat, procentul celor care au obţinut nota de trecere fiind net superior celor din secuime.

Nu trebuie să fii un specialist în ştiinţele educaţiei şi nici un politician cu state vechi în Parlamentul României ca să conştientizezi că rezultatele slabe obţinute de elevii maghiari la Bacalaureat nu se datorează, în principal, necunoaşterii limbii române. Este adevărat că izolarea lingvistică, precum şi această tendinţă obsesivă de a enclaviza elevii maghiari (promovată de UDMR şi susţinută cu toată forţa de Budapesta, pentru care, de exemplu, căsătoriile mixte reprezintă o adevărată problemă naţională!) afectează capacitatea copiilor de a-şi însuşi într-un mod corect şi facil limba română. Dar problema este mult mai profundă decât atât… Sărăcia în care trăiesc copiii din judeţele Covasna şi Harghita, lipsa investiţiilor economice importante în judeţele conduse după 1990 numai de lideri ai UDMR au dus, din nefericire, la scăderea continuă a nivelului de pregătire şi specializare al elevilor maghiari. Evident că această cauză nu va putea fi asumată niciodată public de Kelemen Hunor, Szabo Odon sau Kovacs Elisabeta… deşi tocmai primarii UDMR sunt cei care susţineau public că se opun oricăror investiţii non-ungare în regiune pentru că bunăstarea ar afecta, în cele din urmă, ponderea etnică a zonei!… bineînţeles că este mult mai simplu să dai vina pe statul român şi să susţii sus şi tare că acesta discriminează elevii maghiari… doar că în acest mod problema nu va fi soluţionată deloc.

Credeţi că eliminarea probei de limba română pentru elevii maghiari la Bacalaureat va rezolva problema însuşirii temeinice a acestei limbi? Se va asigura, oare, mai facil acestor copii accesul pe piaţa muncii din Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi sau Constanţa? Vor deveni ei mai buni profesionişti? Evident că răspunsul la toate aceste întrebări este unul simplu – NU.

Preşedintele UDMR Kelemen Hunor ştie prea bine că investiţiile serioase şi durabile în economiile locale, indiferent de naţionalitatea celor care le realizează, deschiderea spre valorile multiculturalismului şi ale colaborării, interacţiunile inter-umane între copiii maghiari şi români chiar dacă sunt interzise de Budapesta, sunt singurele mijloace care vor face ca elevii harghiteni sau covăsneni de naţionalitate maghiară să ajungă, în timp, la fel de buni ca şi cei clujeni. Dar evident că, într-o asemenea situaţie, principalul perdant ar fi, culmea, UDMR! De ce? Pentru că sunt dificil de controlat acei oameni care sunt instruiţi la un nivel superior.

Este mult mai simplu şi eficient pentru un politician care se bazează pe votul etnic a circa 300.000 de persoane să se asigure că 200.000 dintre aceştia trăiesc permanent la limita subzistenţei, într-un nivel de instruire care cu fiecare an care trece este unul tot mai jos. Din păcate însă, pentru domnul Kelemen Hunor şi formaţiunea pe care o conduce, timpul nu îi va fi favorabil.

Noua generaţie de elevi maghiari care acum au intrat pe băncile şcolii va avea un acces mult mai mare la informaţie şi suntem siguri că va conştientiza că, fără cunoaşterea temeinică a limbii române şi, eventual, a celei engleze sau germane, şansele de realizare profesională scad dramatic. Cinste elevilor şi părinţilor de naţionalitate maghiară din Cluj care au înţeles demult acest lucru şi au demonstrat că învăţarea limbii române chiar nu este o problemă.

Pe de altă parte, politicienii UDMR trebuie să ajungă să înţeleagă odată şi odată că, prin acest mod de acţiune, nu fac altceva decât să distrugă viitorul copiilor maghiari, să-i văduvească de posibilitatea unui trai decent, într-o Europă a valorilor şi progresului şi nu într-una a enclavizării şi a izolării faţă de semenul tău de altă naţionalitate. Chiar dacă acest lucru nu este în interesul Budapestei!

Ileana Kiss, transparentnews.ro

Comentarii:

comentarii

2 comments

  1. Din pacate la secui acest tendinta de izolare, ca o forma a autoconservari este definit istoric! Fiind un popor mic a realizat in istorie o societate proprie inchisa, pe care pe urma unguri au putut desface si izola! Acest comportament mereu defensiv a functionat la nivel arhaic foarte bine in istorie! Dar a rezultat o viata inchisa, rigida, bazata pe refuz pana in zilele noastre, unde valoarea de baza este incapatinarea! Pastrarea identitati inseamna la secui o structura rigida, incapatinata, statica, inchisa a personalitati! Care place nationalistilor, mai ales extremistilor din Ungaria, considerand o identitate foarte puternica! Dar aceasta rigiditate, care pare o identitate puternica, mi se pare o structura, care apartine la personalitatea secuilor, fara viata, prin structura sa pasiva! Filosoful Bíró Béla, referitor la autonomie scria candva, ca in natura tot ce este viu este deschis mediului propriu!
    Si eu sunt secui din Harghita, Ditrau, am terminat liceul tot acolo! Dar acest rigiditate am observat in armata unde am avut posibilitatea de a compara cu maghiar, romani! In armata eram terist, ca student teolog catolic! Eram mai mult secui, maghiar din alte parti a tari si romani mai putini, o traime din companie, adica ideal pentru comparatie! Acolo am observat structura mai rigida a personalitati secuilor, care mod interesant m-a indepartat pentru o viata intreaga de secui, si daca nasteam in Harghita! Fiind mai mult atras de maghiari de alte zone a tari! La romani nu apropiam, ca eram nationalist in timpul respectiv si nu facusam nici-o observatie comparativa! Dar la nivel sentimental nu simteam nici-o ura fata de romani, fata de o persoana romana!
    Dar totusi vedem ce parere au cei care compara maghiari cu romani la nivelul personalitati mod general! Daca bine amintesc actorul si regizorul Hatházi András sin Sfantu Gheorghe vorbea la Duna Tv despre o anumita diferenta de caracter intre maghiari si romani! Hatházi vorbea de o experienta actoricesc din care a tras niste concluzi referitor la doua nati! Zicea, am lucrat cu regizori maghiar, cei care nu lasau nici-o libertate afirmatiei personale in rol, definind totul! Dar am lucrat si cu regizori romani, spunea, cei care lasau mult mai liber la interpretarea rolului! Si a tras cincluzia, ca cum a zis el, “asa sunt romani, mai liber, mai deschisi la nivelul personalitati, dar noi unguri, mai inchisi, mai rigizi, pe fondul unei gandiri imperiale!” La un nivel mult mai scazut, depinde si de zona, exista si la unguri!
    Dar problema asta nu ramana la exterior numai, defineste si psihologic! Ca la orice vietuitoare, viata samantei, cresterea incepe in profunzime, asa este si pe plan psihologic! Daca turnam asfalt peste radacini, obstructioneaza cresterea ierbi! Asa este si o personalitate rigida, defensiva, cu tendinte izolatoriu! Dezvoltarea personalitati incepe in adancuri, fiind o crestere interna, pe care impiedica structura exterioara a personalitati, care rezulta o rezultate mai proaste la nivelul invatamantului la copiii! Nefiind fara efect negativ acest comportament rigid la nivelul personalitati, bazat pe refuz, fata de mediul romanesc! Daca refuzi mereu mediul, devi rigid in exterior, la nivelul personalitati! La secui acest rigiditate este cinsiderat pastrarea “sanatoasa” a identitati!
    Dar sa vedem ce este acel identitate! Fondul culturi creaza imaginarul arhetipurilor adancimi, care prin structura lor universale sunt deschise, catre infinit! Baza identitati realizam din acest imagini in interiorul nostru! Acest imagini, munte, rau, stele, pom, reprezinta viata noastra interna arhetipara, imaginara, activand, organizand untr-o structura interna, culturala prim basme, mituri, religie, pe care pastram prin traire in interiorul nostru si nu printr- o incapatinare in pura memorie! Acest imaginar trebuie desavarsit in interiorul omului, prin care se desavarseste personalitatea! Jung zice, ca popoare care isi pierd miturile se inbolnavesc si la nivelul persoanei! La nivelul interiorului putem observa ce este identitatea si cum se pastreaza! Identitatea fiind o structura interioara, arhetipara, imaginara, pe care se pastreaza prin trairea acestora, prin desavarsirea acestora, care inacelasi timp reprezinta si desavarsirea personalitati, care incepe cu basme, religie! Pe fondul acestei universali devi deschis mediului majoritar!
    Din pacate azi, imaginarul identitati este obiectivat in exterior unde pastrarea identitati inseamna un raport, asa numit fidel a pastrari, care inseamna un raport cat mai rigid la un obiect pur exterior, mort in sine, nefiind trait, dezvoltat in interior! Idea autonomiei are la baza acest comportament, raport rigid, fara viata! In asa fe, te pastrezi in exterior, dar mori in interiori! Ca acest rigidizare in exterior omoara fortele creatoare, vitala a comunitati, minoritati! Din pacate secui nu observa, ca rigiditatea, incapatinarea nu reprezinta vitalitate, cum cred ei si extremisti, nationalisti unguri din ungaria! Din pacate aceasta rigiditate este incurajat si de guvernul Orbán!
    Pe urma lui Nae Ionescu, pe urma textului sale in care vorbeste ce inseamna de a fi bun roman, putem spune, ca poti sa fi bun secui fiind incapatinat, dar secui esti, cand cresti, cultivi in tine samanta interioara a natiei tale! Privirea organica ce am invatat de la ganditori romani m-a invatat ce inseamna identitatea organica, pastrat organic, prin crestere, deschisa de catre mediu! Dar orice crestere adanca poate sa fie obstructionat de o rigiditate exterioara!
    Dragi secui, incapatinarea voastra nu reprezinta vitalitatea voastra, ci moartea voastra interioara, scaderea vitalitati interioara, care rezulta scaderea creativitati copiilor vostri, care se vede la rezultatele de bacalaureat!
    Tendinta omului postmodern este de afi mereu mai usor viata! Care se manifesta si in gandirea minoritara, ca sa fie cat mai usor de a pastra identitatea! Ca sa nu invatam limba romana, ca sa fie mai usor viata de elev secui, maghiar! O intamplare hasidica intreba ce inseamna de a fi evreu! Raspunsul este, de a fi greu sa fi evreu! Dezvoltarea interioara are nevoie de greutati! Jung scrie, ca individuarea personalitati prin suferinte se realizeaza! O pastrare de identitate, care inseamna de a pastra prin desavarsire interioara nu se poate fara greutati! In asa fel, minoritatea, care nu asuma “greutatile” pastrari identitati nu merita, ca sa aiba viitor! Am pus intre gilimele cuvantul greutati, ca pastrarea identitati noastre in Romania este ideala, avem drepturile necesare!
    Dar Udemereu are un comportament contradictoriu, pana cand instiga la izolare, rigiditate, din care traieste politic, ei au la nivel politic, mafiot, relati foarte deschise cu romani, din calitatea asemanatoara!
    Noi secui trebuie sa constientizam, ca am mostenit pe plan istoric o structura rigida, pur exterioara a modului de supravietuire, care candva e posibil era vital, instinctual, dar in prezent avem coaja rigida a acestuia, numai, din care trebuie sa iesim, ca sa recastigam fortele vitale adanci, creativitatea adanca, radacinara! Vitalitatea unui neam inseamna si capacitatea de a reanoi, de a iesi din structuri vechi, moarte, ca nu rigiditatea, neschimbarea formei si si rapirtul tot mai rigid la acesta ne salveaza, ci structura adanca, vitala ne salveaza, care de loc n-are tendinte izolatoriu, ci o capacitate de asimilare a alteritati, ca o sursa de imbogatire! Izolarea mereu inseamna, ca ai probleme de structurile tale interne, sunt nesigura, ca viata in ele sunt slabe, din cauza rigiditati exterioara, ca rigiditate crezi viata in locul vieti interioara! Acest nesigur intern e incapabil de asimilare a alteritati si raspunde cu refuz, rigiditate! Vitalitatea inseamna capacitatea de inbogatire! Dar rezultatele slabe ale elevilor din Harghita, Covasna arata, ca chiar cu capacitatea asta vitala au probleme secui!
    Maghiari, secui trebuie sa iasa din structurile rigide ale trecutului, din Egiptul Ungariei Mare proiectate, ca proiectiile ne fura energiile vitale adanci! Bibó István in secolul trecut considerase ca maghirimea, nationalismul maghiar de la 1867 se afla pe o cale gresita, in relatie cu nationalitatile in jur si intre maghiari, din pacate nationalismul maghiar continua acest drum gresit, prin nationalismuk neohorthyst ale guvernului Orbán!

  2. Deși domnul Nagy A. surprinde corect fenomenul, nu cred că este și ascultat/înțeles de conaționalii săi. Școlile bilingve – româno-maghiare de dinainte de 1989 au produs români cunoscători de maghiară și maghiari cunoscători
    de limbă română. Îi găsești în toate județele țării. De ce nu au fost lăsate de UDMR să funcționeze? Dând la o parte
    ceea ce era excesiv – ideologic, religios ori național.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.