Studiu al Inspectoratului Şcolar privind situaţia „bobocilor” din liceele harghitene | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 16 octombrie 2021
Home » Învățământ » Studiu al Inspectoratului Şcolar privind situaţia „bobocilor” din liceele harghitene
Studiu al Inspectoratului Şcolar privind situaţia „bobocilor” din liceele harghitene

Studiu al Inspectoratului Şcolar privind situaţia „bobocilor” din liceele harghitene

 Peste trei sferturi dintre copii pleacă la şcoală înainte de ora 07:00, iar aproape jumătate dintre ei nu iau micul dejun acasă

Pentru a vedea cum s-au acomodat elevii de clasa a IX-a cu ocazia trecerii de la nivelul gimnazial la cel liceal – profesori noi, colegi noi, săli de clase schimbate, program diferit – dar şi situaţia în care se află aceştia, Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita a realizat un studiu. Acesta a fost făcut la 10 zile după începerea şcolii, pe baza unor chestionare la care au răspuns elevii cu numărul 4 şi 14 din catalog, din fiecare clasă de a IX-a din cele 38 de licee din judeţ. În total, au completat chestionare 224 de elevi (115 fete şi 109 băieţi). Iar în urma procesării răspunsurilor au apărut şi rezultatele, acestea fiind prezentate de inspectorul şcolar general al IŞJ Harghita, Bartolf Hedwig, în cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc ieri.

 Gradul de mulţumire
Astfel, se poate vedea că, deşi 83,48% au răspuns că sunt mulţumiţi de specializarea aleasă, aproape 3 procente dintre aceştia ar dori să se transfere în altă clasă (80,80% dintre cei chestionaţi afirmau că după terminarea clasei a IX-a nu ar dori să meargă în altă clasă). Şi chiar dacă 12,5% au precizat că ar dori să meargă într-o altă clasă, IŞJ spune, din experienţă, că transferul după clasa a IX-a este unul foarte redus, deoarece în timpul primului an liceal elevii încep să se obişnuiască cu noul colectiv, chiar şi cu specializarea, astfel că până în clasa a X-a dorinţa de transfer se diminuează până la dispariţie.

 Doar trei sferturi au găsit noua sală pe placul lor
O întrebare din chestionar se referea şi la schimbarea sălii de clasă, modul de percepţie la trecerea de la o sală organizată pentru copii de nivel gimnazial la una de liceu. 76% din cei chestionaţi au spus că le place noua sală de clasă, în timp ce 17% nu sunt prea mulţumiţi, iar 6% nu le place cum arată sala în care învaţă.

 Suntem sau nu o ţară computerizată?
După scandalul naţional cu manualele digitale, în presă au apărut cifre care spuneau că doar jumătate din elevii români au acasă acces la calculator şi Internet. Din acest motiv, studiul făcut de IŞJ Harghita a dorit să evidenţieze şi această situaţie.
Din răspunsurile date de elevi reiese că 92,41% deţin acasă un calculator, iar 87,05% au şi acces la Internet, în condiţiile în care la realizarea studiului au participat atât copii din oraşe, cât şi din sate.

 Peste 80% din elevi au program comparabil cu cel al oamenilor mari
Un alt aspect care s-a dorit a se afla a fost cel al timpului „răpit” de şcoală elevilor – orele scurse din momentul plecării şi revenirii acasă. Iar concluzia este că la 14-15 ani deja mulţi elevi au un program comparabil cu cel al oamenilor maturi, unii chiar cu cei angajaţi la marile corporaţii.

Astfel, cei mai mulţi (60,71%) ar petrece la şcoală şi pe drumul casă – şcoală – casă peste 10 ore, unii chiar şi peste 12 ore. Totodată, un sfert dintre elevii clasei a IX-a revin acasă după 10-12 ore sau chiar mai mult.

Elevii au oferit, de asemenea, şi informaţii privind ora de plecare la şcoală. Îngrijorător este faptul că 10 procente au afirmat că pleacă înainte de ora 05:30 – cel mai probabil este vorba de navetişti – ceea ce este foarte devreme pentru un copil de 14-15 ani.

Dar nici ora 6 şi jumătate nu o putem numi ca fiind una „decentă” de plecat la şcoală. Acest program l-ar avea aproape jumătate dintre copii (42%), ei spunând că ies din casă între orele 05:30-06:30. Şi tot un procent însemnat – 23,66% – au afirmat că ies pe uşă înainte de ora 07:00.

În aceste condiţii poate nu e de mirare că aproximativ jumătate din elevii clasei a IX-a nu iau micul dejun acasă. Din studiul realizat de IŞJ Harghita reiese că 48,62% dintre băieţi şi 55,65% din fete nu mănâncă acasă înainte să plece la şcoală. Dacă aceste aspecte – trezitul mult prea devreme cu lipsa micului dejun – se coroborează cu faptul că o parte însemnată ajung acasă după ora 16:00-17:00, se poate afirma că mulţi elevi au un stil de viaţă care poate influenţa negativ capacitatea de învăţare.

 Alte concluzii ale studiului

Sintetizând concluziile studiului, IŞJ Harghita a enumerat 11 puncte. Dintre acestea amintim, în afară de cele scrise mai sus, că numai 55% din profesori sunt agreaţi de elevii claselor a IX-a, dar şi că 13% nu sunt tocmai mulţumiţi de noii lor colegi.

otodată, un procent destul de ridicat (aproximativ 40%) dintre „boboci” participă, după ore, la alte programe – meditaţii, antrenamente, diferite cursuri.

Din studiul realizat mai reiese faptul că peste 41% dintre elevii clasei a IX-a vor să depună cerere pentru a obţine Bani de liceu sau Bursa profesională şi că 40% din părinţi cheltuiesc cu copiii lor, înaintea începerii anului şcolar, între 200 şi 400 de lei.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.