Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Stimularea comunicării în limba română | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Învățământ » Stimularea comunicării în limba română
Stimularea comunicării în limba română

Stimularea comunicării în limba română

comlrÎn ultimii ani, în domeniul învăţământului s-a impus o nouă iniţiativă denumită Programul Şcoala Altfel, care după părerea noastră nu are cel mai fericit generic, gândindu-ne la varietatea manifestărilor instructiv-educative. Cert este faptul că săptămâna pe durata căreia au loc numeroase activităţi de educaţie non-formală este mult aşteptată atât de elevi, cât şi de cadrele didactice. În suita de manifestări literare şi cultural-artistice programate în această perioadă s-a înscris şi Concursul de dramatizări în limba română, ajuns la cea de-a V-a ediţie, organizat de catedra de limba şi literatura română (prof. Kiss Csilla, prof. Oanea Larisa, dr. György Géza-Árpád) a Liceului Tehnologic „Joannes Kájoni”. Întrecerea s-a desfăşurat având drept motto cunoscutele versuri eminesciene: Privitor ca la teatru/Tu în lume să te-nchipui/Joace unul şi pe patru,/Totuşi tu ghici-vei chipu-i. Scopul concursului a fost bine definit şi cunoscut din timp de participanţi prin intermediul revistei şcolare a liceului. Obiectivele propuse vizează cunoaşterea de către elevi a valorilor literaturii române prin dramatizarea unor secvenţe importante din operele literare, stimularea creativităţii şi a comunicării în limba română, trezirea interesului şi a curiozităţii intelectuale a actanţilor, descoperirea unor elevi talentaţi cu posibilităţi reale de interpretare a textelor dramatice. Scenariştii, cadrele didactice care au fost şi regizori n-au insistat numai asupra propriilor lor indicaţii scenice, ci au dat frâu liber şi originalităţii interpreţilor atât prin modul de concepere a vestimentaţiei, cât şi al comunicării în limba română. Microspectacolele susţinute de cele 13 formaţii şi echipe de teatru au cuprins dramatizări din creaţiile literare: comedia O scrisoare pierdută, schiţele Vizită şi D-l Goe de Ion Luca Caragiale, basmul cult Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă, romanele Enigma Otiliei de George Călinescu şi Ion de Liviu Rebreanu, nuvelele Moara cu noroc de Ioan Slavici, În vreme de război de Ion Luca Caragiale, De la noi, la Cladova de Gala Galaction, piesa Gaiţele de Alexandru Kiriţescu şi alte scenete de teatru modern. La întrecere au participat peste o sută de elevi din clasele liceale şi profesionale ale unităţii de învăţământ.

Sala festivă a Liceului Tehnologic „Kós Károly”, care dispune de o frumoasă scenă, a fost gazda concursului. Numeroşii spectatori din rândul actanţilor, cadrelor didactice şi invitaţilor au aplaudat la scenă deschisă reuşitele interpretative ale elevilor. Juriul alcătuit din cadre didactice şi un reprezentant al elevilor (dr. Tódor Erika Mária, prof. Bogos Beáta, prof. Busuioc Stelian – preşedinte şi Mihály Sarolta – clasa a XII-a B) a urmărit cu atenţie evoluţia fiecărei formaţii de teatru, dar şi a oricărui membru component, pe baza unor criterii de evaluare adecvate spectacolului de teatru. Pe lângă acestea, membrii juriului au avut în vedere şi conţinutul scenetelor, dicţia actorilor-amatori, accentul, intonaţia, expresivitatea, ritmul şi cursivitatea replicilor. În final, s-au acordat următoarele premii: premiul I formaţiei de teatru a clasei a X-a C (Povestea lui Harap-Alb), premiul al II-lea formaţiei de teatru a clasei a XI-a A (O scrisoare pierdută), premiul al III-lea formaţiei de teatru a clasei a IX C (D-l Goe) şi premiul special formaţiei de teatru a clasei a XI-a G (Moara cu noroc).

Pentru interpretarea rolurilor feminine şi masculine s-au înmânat premii speciale următorilor actori-amatori: Székely Tamás, Szőke Magor, Györgypál Imola, Benchea Rebeka, Cosferenț Julia, Márton Annamária, Tankó Izabella şi Nagy Szidónia. Premiile acordate au constat în diplome, cărţi de literatură română şi dicţionare.

Spectatorii prezenţi au fost profund impresionaţi de evoluţia formaţiilor, dar şi de talentul de care au dat dovadă interpreţii. La sfârşitul concursului s-au făcut aprecieri din partea juriului cu privire la originalitatea textelor dramatice şi la scenariile bine alese din conţinutul operelor literare epice, la modul de înţelegere şi de interpretare a replicilor în limba română, la unitatea fiecărui fragment dramatizat.

În acelaşi scop a prezentat o scenetă din schiţa D-l Goe de Ion Luca Caragiale şi formaţia de teatru a Şcolii Gimnaziale „József Attila” la Şcoala Gimnazială „Petőfi Sándor”. Elevii au interpretat în mod ingenios rolul personajelor atât în manieră clasică, cât şi modernă. Elevii-spectatori au fost încântaţi de aptitudinile interpretative ale colegilor lor.

Manifestările cultural-artistice au demonstrat că sunt adevărate activităţi literare, complexe, de stimulare a comunicării în limba română.

Prof. Busuioc Stelian, Şcoala Gimnazială „Petőfi Sándor”
Dr. György Géza Árpád, Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni” 

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.