Sistemul educaţional, încotro? | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 22 noiembrie 2019
Home » Învățământ » Sistemul educaţional, încotro?
Sistemul educaţional, încotro?

Sistemul educaţional, încotro?

Consfătuirea Judeţeană pentru profesorii coordonatori de proiecte şi programe educative convocată vineri, la iniţiativa inspectoarei pentru activităţi extraşcolare Lucica Erdei, a abordat o tematică de actualitate: comportamentele nedorite şi evenimentele reprobabile din sistemul de educaţie, generate atât de elevi, cât şi de profesori, consemnate la nivel naţional şi deopotrivă în Harghita

„Concret, mi-am pus întrebarea, încotro ne îndreptăm? Educaţia a devenit seacă, rece şi fără ingredientul emoţional. Tinerii ştiu rareori să-şi ceară iertare, să-şi cunoască limitele, să se pună în locul celorlalţi. Astăzi sunt mulţi copii deprimaţi şi fără bucuria de a trăi, preadolescenţii şi adolescenţii dezvoltă obsesii, sindroame de panică, fobii, agresivitate şi alte tulburări anxioase. Milioane de tineri se droghează (…) întâlnim tineri şi copii copleşiţi de stres. Nu educăm emoţia şi nici nu stimulăm dezvoltarea celor mai importante funcţii ale inteligenţei, cum ar fi contemplarea frumosului, deprinderea de a gândi înainte de a acţiona, de a expune, nu de a impune ideile, administrarea gândurilor, spiritul întreprinzător, îi informăm pe tineri, nu le formăm personalitatea”, a radiografiat, pe scurt, imaginea de ansamblu a sistemului educativ inspectoarea Lucica Erdei, în debutul evenimentului derulat sub genericul „Programe/proiecte de prevenire în parteneriat cu instituţiile abilitate”, la Casa Corpului Didactic din Miercurea Ciuc.

Şi asta în timp ce părinţii şi profesorii se luptă, dar de pe poziţii diferite, în loc să fie parteneri, să împlinească visul de a avea copii fericiţi, sănătoşi şi învăţaţi.

Mesajul din partea elevilor a fost adus în faţa celor prezenţi de Andra-Ioana Iamandi, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional Octavian Goga. Reprezentanta „generaţiei Z”, este de părere că elevii de astăzi nu trebuie priviţi ca „o generaţie a schimbărilor, continuu distrasă şi plină de nemulţumiri”, ci ca „oameni ai viitorului, născuţi în epoca de aur a Universului”, cu dorinţa de a evolua, de se face auziţi şi de a face, la rândul lor, „schimbări relevante în societate, care să dăinuie, să nu fie trataţi „doar ca nişte note într-un catalog”, ci „la înălţimea potenţialului pe care îl au”. Potrivit mesagerei lor, elevii îşi doresc sprijinul profesorilor pentru a descoperi în mod corect, a filtra şi asocia informaţiile din multiplele surse disponibile, „nu doar să le memorăm mecanic dintr-un manual”, să încerce să le înţeleagă şi să le încurajeze pasiunile, să fie nu doar „auziţi”, ci „ascultaţi şi să nu ne subestimaţi”. „La schimb, noi nu vom fi indiferenţi. Vom renunţa la lucrurile care ne distrag, vom fi deschişi la lucrurile pe care şi voi, la rândul vostru, ni le veţi propune, vom asculta şi vom evolua, vom lucra cot la cot cu dumneavoastră în încercarea de a îmbunătăţi acest sistem educaţional (…) Suntem o voce puternică, un cumul de informaţii şi de păreri, suntem o problemă şi totodată o soluţie (…), suntem viitori adulţi, suntem elevi, dar mai presus suntem beneficiarii direcţi ai actului educaţional, nu suntem doar o umbră, nu suntem doar o generaţie, ci ACEASTĂ generaţie” a arătat delegata elevilor.

În ceea ce-i priveşte pe profesori, dezbaterile s-au axat pe diferenţele care fac un profesor fascinant dintr-unul bun, majoritatea fiind de părere că primul este ceea ce visează să devină orice cadru didactic responsabil. Aflăm, astfel, că „profesorii buni corectează comportamente”, în vreme ce „profesorii fascinanţi rezolvă conflicte în sala de clasă”, că profesorii buni sunt maeştri temporari” spre deosebire de profesorii fascinanţi, care „sunt maeştri de neuitat”, că profesorii buni educă inteligenţa logică, pe când cei fascinanţi educă emoţia, că dascălii buni stăpânesc metodologia, dar cei fascinanţi au sensibilitate, transformă informaţia în cunoştinţe şi cunoaşterea în experienţă”.

În cadrul consfătuirii, inspectoarea pentru activităţi extraşcolare Lucica Erdei a prezentat bilanţul activităţilor educative, de consiliere şi de orientare al anului şcolar trecut la nivel judeţean, iar partenerii din cadrul Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Târgu Mureş, Centrului de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog, Fundaţiei Juventus, Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Harghita au vorbit despre prevenirea traficului de persoane, a consumului de tutun, alcool şi droguri în rândul elevilor, despre prevenirea violenţei în mediul şcolar, a bullying-ului în unităţile de învăţământ şi despre cursurile de formare pentru profesori, toate priorităţi ale anului şcolar în curs.

„Îmi doresc ca astfel de consfătuiri să fie cu folos şi, odată întorşi acasă, coordonatorii de proiecte şi programe educative să facă ceea ce trebuie şi ceea este în avantajul tuturor în şcolile noastre”, a conchis Lucica Erdei.

Daniela MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.