Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 19 aprilie 2024
Home » Sănătate » Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu
Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu

Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu

  • Cine le oferă şi cine poate beneficia de ele
  • Diferenţa dintre îngrijirile medicale la domiciliu şi cele paliative

 În cadrul acestui material, împreună cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Harghita, vă propunem o descriere a serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu: ce înseamnă acest serviciu, finanţarea lui, atât din punct de vedere al serviciilor pe care le oferă, cât şi din punct de vedere al categoriilor de persoane asigurate care pot beneficia, tarifele care se aplică şi numărul persoanelor care au beneficiat la nivelul judeţului.

Ec. Duda Tihamer, preşedintele-director al CAS Harghita, spunea că îngrijirile medicale la domiciliu se adresează unor categorii vulnerabile, reprezintă servicii socio-medicale, iar firmele care le prestează oferă, de regulă, şi servicii sociale. „Să zicem că o persoană în vârstă este bolnavă, stă la pat şi nu are aparţinători. Firma efectuează anumite servicii sociale şi dacă situaţia de sănătate a persoanei respective o impune, atunci efectuează şi servicii medicale. Acestea se efectuează separat, iar noi finanţăm partea medicală.”, explica ec. Duda Tihamer. „Un alt exemplu: o persoană a fost operată, stă la pat şi chiar dacă are aparţinător alături, sunt anumite servicii care necesită specialist. Membrii familiei pot efectua multe servicii sociale, medicale pentru a-i crea şi a-i îmbunătăţi starea de sănătate a persoanei, dar specialistul, pe baza unei prescripţii, vine în fiecare zi, efectuează anumite servicii pe care le-a prescris medicul; aceste servicii sunt decontate”.

Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu se acordă pe bază de recomandare, ţinând seama de starea de sănătate a asiguratului şi de statusul de performanţă ECOG (European Cooperative Oncology Group) al acestuia. Sunt 5 grade de ECOG, după cum urmează: ECOG 0 – persoana este complet activă; ECOG 1 – sunt anumite restricţii în îndeplinirea activităţilor fizice solicitante, dar persoana este mobilă şi capabilă să desfăşoare munci uşoare sau sedentare (de exemplu, muncă de birou); ECOG 2 – persoana este mobilă şi capabilă să se îngrijească singură, dar incapabilă să muncească; ECOG 3 – pacientul este parţial capabil să se îngrijească singur, fiind imobilizat în scaun sau în pat mai mult de jumătate din timpul efectiv; ECOG 4 – pacientul este imobilizat complet la pat sau în scaun, neputându-se îngriji singur deloc.

Cei care pot beneficia de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu sunt persoanele încadrate în ECOG 3 şi ECOG 4. „Când un medic specialist efectuează prescripţia pentru aceste servicii stabileşte încadrarea (ECOG 3 sau ECOG 4) şi lista exactă a serviciilor – preciza preşedintele-director al CAS Harghita. (…) Ce înseamnă aceste servicii? Măsurarea tensiunii, măsurarea glicemiei, dacă un bolnav stă mult timp întins în pat poate să aibă răni pe spate care trebuie îngrijite de personal de specialitate, o rană care trebuie curăţată, etc.”.

Durata acordării serviciilor şi suma decontată

În cazul asiguraţilor cu status de performanţă ECOG 4, pentru mediul urban, tariful maximal pe o zi de îngrijiri medicale la domiciliu este de 60 de lei, în timp ce pentru mediul rural este de 75 de lei. Pentru asiguraţii cu status ECOG 3, tarifele sunt de 55 de lei, respectiv 70 de lei pentru o zi de îngrijire. În aceste tarife sunt incluse costurile materialelor necesare pentru realizarea serviciului de îngrijire la domiciliu, precum şi costurile de transport la domiciliul pacientului. Iar printr-o zi de îngrijiri medicale se înţelege o vizită la domiciliu, conform recomandării, timpul mediu/vizită fiind de o oră.

Ec. Duda Tihamer preciza că, de la mijlocul acestui an, durata pentru care un asigurat poate beneficia de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu este de 180 de zile (90 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi tot atâtea zile de îngrijiri paliative la domiciliu).

Care este modalitatea acordării acestor servicii?

Furnizorii acordă aceste servicii, inclusiv sâmbăta şi duminica, conform unui plan de îngrijiri stabilit în conformitate cu recomandările făcute de medicii de familie sau de medicii de specialitate. Această recomandare rămâne la asigurat, urmând să fie prezentată casei de asigurări de sănătate, care va certifica încadrarea în numărul de zile de îngrijiri de care poate beneficia, după care va fi predată furnizorului de îngrijiri medicale la domiciliu.

Recomandarea în original se depune la un singur furnizor, numai în ziua începerii acordării serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu.

Doi furnizori în judeţ

În Harghita sunt doi furnizori care oferă servicii de îngrijire la domiciliu. Asociaţia Îngrijiri la Domiciliu din Topliţa, care se axează pe nordul judeţului, şi Caritas Alba Iulia, care oferă servicii în restul judeţului.

„Ar fi bine dacă s-ar mai dezvolta acest sistem la nivelul judeţului – spunea directorul CAS Harghita –, dar trebuie să ştiţi că la nivelul ţării, judeţul stă foarte bine din punctul acesta de vedere. Avem o acoperire aproape totală la nivelul judeţului prin aceşti doi furnizori; deşi sunt doar doi, ajung în toate localităţile. Furnizorul din Topliţa acoperă zona de nord, iar Caritas  restul zonelor, nefiind o rivalitate între ei”.

Dacă numărul de cereri este prea mare, atunci furnizorul poate întocmi o listă de prioritizare. Astfel, sunt cazuri în care persoane care au nevoie de astfel de îngrijiri le primesc cu întârziere sau, atunci când le vine rândul, nu mai au nevoie de ele.

„Să zicem – explica preşedintele CAS Harghita – că furnizorul are posibilitatea să efectueze către 10 persoane şi au 11 solicitări. Atunci vor face o listă de prioritizare din punct de vedere al gravităţii bolii sau a situaţiei persoanei respective, dar ulterior vor efectua servicii şi pentru cealaltă persoană”.

Sume acordate

Banii alocaţi pentru serviciile medicale la domiciliu au crescut, începând din 2011, în fiecare an. Astfel, dacă acum 8 ani cheltuielile efectuate au fost de 71.000 de lei, în 2017 acestea s-au ridicat la 488.000 de lei, iar anul trecut la 678.000. În acest an, până la sfârşitul lunii septembrie, cheltuielile pentru acest serviciu au fost de 480.000 de lei.

„Pe cap de locuitor – arăta ec. Duda Tihamer – am calculat cu numărul de 310.867, ca să se vadă, raportat la numărul populaţiei, unde s-a ajuns; dacă au fost 0,25 de lei în 2012, acum au fost 2,18 lei pe fiecare locuitor”.

În ceea ce priveşte numărul beneficiarilor, acesta a crescut de la 152 de persoane în 2011, la 600 în 2017. Apoi a urmat o scădere, până la 546 în 2018, pentru ca în primele 9 luni ale acestui an să se înregistreze 409 beneficiari.

Diferenţa dintre îngrijirile la domiciliu şi cele paliative la domiciliu?

Îngrijirile la domiciliu, arăta preşedintele-director al CAS Harghita, se adresează persoanelor care, de exemplu, sunt după o operaţie, acasă, şi au nevoie de îngrijiri o anumită perioadă, după care starea lor se va îmbunătăţi. În cazul acelor persoane care sunt vârstnice, foarte bolnave, starea lor nu se poate îmbunătăţi, sunt servicii paliative, care se acordă la domiciliu sau în cadrul unor unităţi specializate pentru aşa ceva.

LIVIU CÂMPEAN

 

 

 

 

 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.